• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6323 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6323

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Fri 24 May 2019 08:32
    +1
    VCCS skrev 2019-05-23 11:57:20 följande:
    Vem vill inte kunna leva ett bra liv där man har råd att resa istället för att behöva vända på kronorna för att ha råd med mat. Jag vill bli enhetschef direkt efter examen, för att löneskillnaden är så enorm. Inom callcenter, kundtjänst, butiker etc är många chefer 18-22 år, varför kan man inte vara chef inom vård men inom alla andra sektorer går bra?
    Men snälla nån... det är här man börjar undra om du ändå är ett troll. 
    Du tycker inte det finns någon som helst skillnad på att vara chef på ett callcenter och ett äldre- eller LSS-boende? Bara den kommentaren diskvalificerar ju dig som lämplig för den positionen.
  • VCCS
    Fri 24 May 2019 08:37
    sextiotalist skrev 2019-05-24 07:52:19 följande:
    Det märks att du är historielös. Olof Palme t.ex var en väldigt välutbildad socialdemokrat med rötter i överklassen.
    Lite OT, men även LO-förbunden är kritiska till dagens regering, hett tips. Dessutom är både LO och SACO-förbunden kritiska till de förändringar som det har flaggats om inom LAS. Jag är förtroendevald inom ett SACO-förbund.

    Det stämmer att socialdemokraterna har sina rötter i arbetarklassen. Men de har även arbetat mycket för utbildning och att även de inom arbetarklassen ska ha möjlighet att utbilda sig.
    Under 60-talet och 70-talet så var det väldigt mycket sympatier hos socialdemokraterna och övriga vänsterpartier bland akademikerna.  Jag, som är uppvuxen i en akademisk medelklass, vet att många av mina föräldrars vänner röstade på socialdemokraterna, pappa var politiskt aktiv (inte sosse) och mötte politiker från olika partier och generellt så var dessa, oavsett politiskt färg, mer välutbildade än svensken i gemen.

    Jag gick själv på ett gymnasieskola som ansågs vara en av de rödaste skolan i Stockholm, samtliga linjer var högskoleförberedande på det gymnasiet och många av eleverna hade föräldrar som tillhörde (välutbildade) kultureliten i Stockholm med starka vänstersympatier.

    Rent historiskt så är det mer incitament att rösta med hjärtat mer än plånboken idag. Eftersom mycket av det som är mer plånboksröstning, är faktiskt historia idag. De höga marginalskatterna (som kunde ligga på 80-90 procent) är borta nu, förmögenhetsskatt, arvskatt, gåvoskatt är inte kvar. Skatter som var väldigt inriktade på de som hade bra ekonomi.
    Lägg då till att många sk arbetaryrken ger ofta mer i plånboken än många akademiska utbildningar och att många är egna företagare.
    Det är ju det som jag har försökt lyfta från start att dem flesta arbetaryrken ger mer i plånboken än när man har akademiska utbildningar. Det är det som jag anser är fel - att utbildning bestraffas lönemässigt om man väljer ett kvinnodominerat akademikeryrke. Det handlar inte bara om arbetare vs akademiker utan också om män vs kvinnor. Det är enorma skillnader i lön mellan kvinnliga hantverksyrken som frisör och manliga hantverksyrken som snickare. Dessa skillnader finns även på akademisk nivå såklart, att mansdominerade ekonomer tjänar betydligt mer än socionomer, civilingenjörer mer än gymnasielärare osv.
    Jag har inte betvivlat att vänsterpartierna vill att man ska ha möjlighet att utbilda sig, men dem borde även ändra inställning kring att dem som utbildar sig ska bestraffas. Min vän som är undersköterska har över 150 kronor i timmen, och jag som sommarvikarie som socionom har 135, det är en väldigt skev lönebild. Det borde helt enkelt inte se ut så.

    Jag vill också än en gång förtydliga för alla här i tråden att jag inte är moderat, bara för att jag ställde den här frågan. Jag sympatiserar inte med dem riktiga högerpartierna, lika lite som med vänsterpartierna. Jag är inte uppvuxen här, men känner till stora delar av historien och de flesta partier har inte ett helt fläckfritt förflutet.
  • Fri 24 May 2019 08:41
    +1
    VCCS skrev 2019-05-23 12:35:46 följande:
    Då ljög mitt ex om sin lön då, vilket var 58 000 som chef på ett callcenter. Han hade dock råd att köpa bil för nära 1 miljon, bostadsrätt för 6 miljoner osv så någonstans rullade ju pengarna in.
    Hade du inte också ett ex som tjänade en mindre förmögenhet på att vara snickare? Du måste ha trillat rakt på alla outbildade som lyckas få fantasilöner, det är imponerande.

    Och en sak till, oavsett ursprung så MÅSTE du lägga lite tid på att lära dig språkregler, "de" och "dem" hanterar du inte alls, och det förutsätter man nästan att någon som förväntar sig ett chefsjobb ska klara av.
  • Fri 24 May 2019 08:45
    +1
    VCCS skrev 2019-05-24 08:37:25 följande:
    Det är ju det som jag har försökt lyfta från start att dem flesta arbetaryrken ger mer i plånboken än när man har akademiska utbildningar. Det är det som jag anser är fel - att utbildning bestraffas lönemässigt om man väljer ett kvinnodominerat akademikeryrke. Det handlar inte bara om arbetare vs akademiker utan också om män vs kvinnor. Det är enorma skillnader i lön mellan kvinnliga hantverksyrken som frisör och manliga hantverksyrken som snickare. Dessa skillnader finns även på akademisk nivå såklart, att mansdominerade ekonomer tjänar betydligt mer än socionomer, civilingenjörer mer än gymnasielärare osv.
    Jag har inte betvivlat att vänsterpartierna vill att man ska ha möjlighet att utbilda sig, men dem borde även ändra inställning kring att dem som utbildar sig ska bestraffas. Min vän som är undersköterska har över 150 kronor i timmen, och jag som sommarvikarie som socionom har 135, det är en väldigt skev lönebild. Det borde helt enkelt inte se ut så.

    Jag vill också än en gång förtydliga för alla här i tråden att jag inte är moderat, bara för att jag ställde den här frågan. Jag sympatiserar inte med dem riktiga högerpartierna, lika lite som med vänsterpartierna. Jag är inte uppvuxen här, men känner till stora delar av historien och de flesta partier har inte ett helt fläckfritt förflutet.
    Men det är ju det som flera av oss försökt förklara för dig, att du INTE ÄR SOCIONOM. Du kan inte förvänta dig att få en topplön när du är en student som sommarjobbar. Och din undersköterskevän förtjänar varena krona av sin timlön, det finns inget som säger att hon förtjänar mindre än du bara för att du valt att plugga. 
  • sextio­talist
    Fri 24 May 2019 08:48
    VCCS skrev 2019-05-24 08:37:25 följande:
    Det är ju det som jag har försökt lyfta från start att dem flesta arbetaryrken ger mer i plånboken än när man har akademiska utbildningar. Det är det som jag anser är fel - att utbildning bestraffas lönemässigt om man väljer ett kvinnodominerat akademikeryrke. Det handlar inte bara om arbetare vs akademiker utan också om män vs kvinnor. Det är enorma skillnader i lön mellan kvinnliga hantverksyrken som frisör och manliga hantverksyrken som snickare. Dessa skillnader finns även på akademisk nivå såklart, att mansdominerade ekonomer tjänar betydligt mer än socionomer, civilingenjörer mer än gymnasielärare osv.
    Jag har inte betvivlat att vänsterpartierna vill att man ska ha möjlighet att utbilda sig, men dem borde även ändra inställning kring att dem som utbildar sig ska bestraffas. Min vän som är undersköterska har över 150 kronor i timmen, och jag som sommarvikarie som socionom har 135, det är en väldigt skev lönebild. Det borde helt enkelt inte se ut så.

    Jag vill också än en gång förtydliga för alla här i tråden att jag inte är moderat, bara för att jag ställde den här frågan. Jag sympatiserar inte med dem riktiga högerpartierna, lika lite som med vänsterpartierna. Jag är inte uppvuxen här, men känner till stora delar av historien och de flesta partier har inte ett helt fläckfritt förflutet.
    De inte dem (om du i framtiden tänkt bli chef med mycket skriftlig kommunikation)

    Att du får lägre som sommarvikarie är helt OK. Som sommarvikarie i ett arbete där man kräver en utbildning, så är sådana arbete mer för att man ska se hur det gå till, man gör inte så mycket. Det är en viss skillnad om man ersätter en person fullt ut (nej, det gör du INTE, även om du tror det). Detta var en lång diskussion om med sambons äldsta inför ett sommararbete hemma.

  • VCCS
    Fri 24 May 2019 09:11
    ventilera mera skrev 2019-05-24 08:45:46 följande:
    Men det är ju det som flera av oss försökt förklara för dig, att du INTE ÄR SOCIONOM. Du kan inte förvänta dig att få en topplön när du är en student som sommarjobbar. Och din undersköterskevän förtjänar varena krona av sin timlön, det finns inget som säger att hon förtjänar mindre än du bara för att du valt att plugga. 
    Jag ska alltså tjäna, ett flertal tusental kronor i månaden mindre än någon som valt att inte plugga? Man kan inte jämställa en akademiker och en arbetares lön utan att ta hänsyn till att akademikern har minst 250 000 i studielån beroende på längden på utbildningen.
  • VCCS
    Fri 24 May 2019 09:13
    sextiotalist skrev 2019-05-24 08:48:46 följande:
    De inte dem (om du i framtiden tänkt bli chef med mycket skriftlig kommunikation)

    Att du får lägre som sommarvikarie är helt OK. Som sommarvikarie i ett arbete där man kräver en utbildning, så är sådana arbete mer för att man ska se hur det gå till, man gör inte så mycket. Det är en viss skillnad om man ersätter en person fullt ut (nej, det gör du INTE, även om du tror det). Detta var en lång diskussion om med sambons äldsta inför ett sommararbete hemma.
    Det är inte så arbetsgivaren har beskrivit mina kommande arbetsuppgifter utan jag kommer få ta stort ansvar. Under informationen vid intervjun framgick det att jag kommer ha klienmöten ensam, göra utredningarna självständigt, skriva beslutsunderlag själv men att sedan handledaren står som beslutsfattare, just eftersom sommarvikarierna saknar examen.
  • VCCS
    Fri 24 May 2019 09:17
    ventilera mera skrev 2019-05-24 08:41:26 följande:
    Hade du inte också ett ex som tjänade en mindre förmögenhet på att vara snickare? Du måste ha trillat rakt på alla outbildade som lyckas få fantasilöner, det är imponerande.

    Och en sak till, oavsett ursprung så MÅSTE du lägga lite tid på att lära dig språkregler, "de" och "dem" hanterar du inte alls, och det förutsätter man nästan att någon som förväntar sig ett chefsjobb ska klara av.
    Han tjänade nästan 40k ja, vilket är långt över genomsnittet för snickare sett till statistiken. Jag valde att lita på honom när han berättade om sin lön, men har inte sett något kontrakt eller liknande så om han ljög eller talade sanning vet jag inte.

    Jag försöker att arbeta på detta, och har alltid korrekt skriftliga språkregler när jag skriver uppsatser eller inlämningsuppgifter. Jag skriver snabbt och tänker mig inte för lika noga när jag skriver ett sms, eller som här i ett internetforum.
  • sextio­talist
    Fri 24 May 2019 09:18
    +1
    VCCS skrev 2019-05-24 09:11:12 följande:
    Jag ska alltså tjäna, ett flertal tusental kronor i månaden mindre än någon som valt att inte plugga? Man kan inte jämställa en akademiker och en arbetares lön utan att ta hänsyn till att akademikern har minst 250 000 i studielån beroende på längden på utbildningen.
    Lön är INTE en belöning för att man pluggat, rent krasst så har lönen även en bakgrund i tillgång/efterfrågan.
    Om man pluggar för att få en bra lön, då har man haft fel grundinställning.
    Ja, det stämmer att det finns många yrken som har en högskolebakgrund som inte är högbetalda. De flesta är det inte. Men det är ofta något man vet om när man väljer utbildningen.
    Nej, man ska inte jämföra en sk arbetares lön (det finns väldigt många lågbetalda arbetaryrken) med en akademikers. Dels för att akademiker är endast en benämning att man läst ett visst antal poäng på högskolenivå. Det finns högskoleutbildningar som ger bra löner, det finns utbildningar som inte betalar sig.
  • sextio­talist
    Fri 24 May 2019 09:21
    +2
    VCCS skrev 2019-05-24 09:13:36 följande:
    Det är inte så arbetsgivaren har beskrivit mina kommande arbetsuppgifter utan jag kommer få ta stort ansvar. Under informationen vid intervjun framgick det att jag kommer ha klienmöten ensam, göra utredningarna självständigt, skriva beslutsunderlag själv men att sedan handledaren står som beslutsfattare, just eftersom sommarvikarierna saknar examen.
    Skämtar du, ska du alltså få ta beslut om människors framtid utan någon som helst erfarenhet. Mitt förtroende för socialtjänsten sjönk nu ner på en bottennivå.
    Nu har vi förklaringen till varför så många felaktiga beslut tas som påverkar en människas framtid
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?