• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6332 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6332

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Anonym (ppfft­)
    Fri 24 May 2019 09:29
    VCCS skrev 2019-05-23 13:43:36 följande:
    Nej, men ansträngningen att studera borde ge mer i lön än att inte gått en utbildning. Särskilt med tanke på att vi som studerat vidare har stora studieskulder.
    "Ansträngning"... På de flesta utbildningar har man föreläsning några gånger i veckan och sedan egenstudier resten av tiden. Är man normalbegåvad klarar man i regel utbildningen på långt färre timmar än 40/h vecka, särskilt på de utbildningar som inte är tekniska. 

    Som sagt, studieskulder drar man på sig för att få ett mer utvecklande och mer stimulerande jobb. Det finns många som går "back" på utbildningen allt som allt, så där får man prioritera själv. Vill man slippa studieskuld går det bra att jobba som montör, snickare, etc och ändå tjäna bra. Ditt val. :)
  • VCCS
    Fri 24 May 2019 10:26
    sextiotalist skrev 2019-05-24 09:21:33 följande:

    Skämtar du, ska du alltså få ta beslut om människors framtid utan någon som helst erfarenhet. Mitt förtroende för socialtjänsten sjönk nu ner på en bottennivå.

    Nu har vi förklaringen till varför så många felaktiga beslut tas som påverkar en människas framtid


    Även nyexaminerade saknar oftast erfarenhet och jag har läst/klarat alla kurser inom juridik, utredning och dokumentation som är det som används inom just ekonomiskt bistånd.
  • VCCS
    Fri 24 May 2019 10:28
    sextiotalist skrev 2019-05-24 09:18:34 följande:

    Lön är INTE en belöning för att man pluggat, rent krasst så har lönen även en bakgrund i tillgång/efterfrågan.

    Om man pluggar för att få en bra lön, då har man haft fel grundinställning.

    Ja, det stämmer att det finns många yrken som har en högskolebakgrund som inte är högbetalda. De flesta är det inte. Men det är ofta något man vet om när man väljer utbildningen.

    Nej, man ska inte jämföra en sk arbetares lön (det finns väldigt många lågbetalda arbetaryrken) med en akademikers. Dels för att akademiker är endast en benämning att man läst ett visst antal poäng på högskolenivå. Det finns högskoleutbildningar som ger bra löner, det finns utbildningar som inte betalar sig.


    Faktum är ju dock att mitt yrke är ett bristyrke - enligt tillgång/efterfrågan borde det vara välbetalt. Det är en ren myt, både ekonomer och jurister är överskottsyrken men har bra löner. Socionomer, lärare och biomedicinska analytiker är bristyrken, med låga löner.
  • VCCS
    Fri 24 May 2019 10:30

    Denna diskussionstråd ledde inte till den diskussion jag ville ha kring ämnet, men jag har ingen ork kvar att diskutera med er kring detta, så jag väljer att inte gå in här mer och kolla så diskutera hur mycket ni vill, men jag kommer inte svara något mer.

  • sextio­talist
    Fri 24 May 2019 10:32
    VCCS skrev 2019-05-24 10:28:03 följande:
    Faktum är ju dock att mitt yrke är ett bristyrke - enligt tillgång/efterfrågan borde det vara välbetalt. Det är en ren myt, både ekonomer och jurister är överskottsyrken men har bra löner. Socionomer, lärare och biomedicinska analytiker är bristyrken, med låga löner.
    Du glömde en viktig faktor, attraktion.
  • sextio­talist
    Fri 24 May 2019 10:34
    +2
    VCCS skrev 2019-05-24 10:26:17 följande:
    Även nyexaminerade saknar oftast erfarenhet och jag har läst/klarat alla kurser inom juridik, utredning och dokumentation som är det som används inom just ekonomiskt bistånd.
    Åh, du är precis lika obotligt naiv som de flesta är i din ålder (även jag har varit, så det hör till åldern), att studera vissa ämnen innebär bara att man läst om dessa på papper, det är först när du kommer ut i verkligheten så du börjar lära dig, du kan nog bara 5% av det du verkligen behöver kunna, precis som alla andra nykläckta, oavsett utbildning
  • sextio­talist
    Fri 24 May 2019 10:35
    VCCS skrev 2019-05-24 10:30:16 följande:

    Denna diskussionstråd ledde inte till den diskussion jag ville ha kring ämnet, men jag har ingen ork kvar att diskutera med er kring detta, så jag väljer att inte gå in här mer och kolla så diskutera hur mycket ni vill, men jag kommer inte svara något mer.


    Dvs ingen höll med dig. Du har fått flera relevanta svar, som du ofta valt att ignorera eller inte förstå
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Fri 24 May 2019 10:37
    VCCS skrev 2019-05-24 09:11:12 följande:

    Jag ska alltså tjäna, ett flertal tusental kronor i månaden mindre än någon som valt att inte plugga? Man kan inte jämställa en akademiker och en arbetares lön utan att ta hänsyn till att akademikern har minst 250 000 i studielån beroende på längden på utbildningen.


    Jo det kan man visst! Min syster är tex översättare eftersom hon älskar det men hon tjänar som ett vårdbiträde. Hon visste det innan och valde yrket ändå för att hon vill.

    Det är likadant med bibliotekarier, det är ett yrke som bara kostar samhället pengar (men vi har bibliotek för allmännyttan). Dom får ta att det inte är så hög lön, lönen består bara av skattepengar. På samma sätt tycker jag att lärare och sjuksköterskor är alldeles för upptagna av att ha höga löner idag.

    Att vilja ha en mycket bättre arbetsmiljö är en sak men man ska faktiskt ha ett driv att vilja göra något för andra inom de yrkena.

    Det är faktiskt upp till var och en om man vill ha studielån. Skådespelare och konstnärer som gått på Teaterhögskolan och Konstfack har faktiskt också studielån men det innebär inte att staten är skyldig dom fasta anställningar med garanterat högre månadslöner än snickare.

    Om en arbetare arbetar i en bransch där hen har eftertraktad kompetens så är det faktiskt upp till arbetsgivaren att sätta lönen efter det.
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Fri 24 May 2019 10:39
    sextiotalist skrev 2019-05-24 09:21:33 följande:

    Skämtar du, ska du alltså få ta beslut om människors framtid utan någon som helst erfarenhet. Mitt förtroende för socialtjänsten sjönk nu ner på en bottennivå.

    Nu har vi förklaringen till varför så många felaktiga beslut tas som påverkar en människas framtid


    Samma här, jag blir mörkrädd. Vem f-n är det som är ts chef?
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Fri 24 May 2019 10:41
    VCCS skrev 2019-05-24 10:28:03 följande:

    Faktum är ju dock att mitt yrke är ett bristyrke - enligt tillgång/efterfrågan borde det vara välbetalt. Det är en ren myt, både ekonomer och jurister är överskottsyrken men har bra löner. Socionomer, lärare och biomedicinska analytiker är bristyrken, med låga löner.


    En nyexaminerad ekonom kan mycket väl få 23000 i månaden på sitt första sommarjobb. Och det är alltså efter att ha gått klart utbildningen, inte som du som bara läst något år och alltså inte är socionom.
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?