• VCS

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Anonym (Gå om grundskolan ts...)
    sextiotalist skrev 2019-05-24 10:34:26 följande:

    Åh, du är precis lika obotligt naiv som de flesta är i din ålder (även jag har varit, så det hör till åldern), att studera vissa ämnen innebär bara att man läst om dessa på papper, det är först när du kommer ut i verkligheten så du börjar lära dig, du kan nog bara 5% av det du verkligen behöver kunna, precis som alla andra nykläckta, oavsett utbildning


    Jag tycker det är ganska skrämmande med den inställningen som ts har, jag har hört många lärare som inte alls verkar vara bra lärare eller tycka om barn och ungdomar gnälla över sina löner. Är det en vanlig inställning idag, att man utbildar sig för att få mycket pengar och att man förväntar sig en guldstjärna och automatiska privilegier? Samt, att man tydligt ska stå över arbetarklassen...
  • sextiotalist
    Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-24 10:44:41 följande:
    Jag tycker det är ganska skrämmande med den inställningen som ts har, jag har hört många lärare som inte alls verkar vara bra lärare eller tycka om barn och ungdomar gnälla över sina löner. Är det en vanlig inställning idag, att man utbildar sig för att få mycket pengar och att man förväntar sig en guldstjärna och automatiska privilegier? Samt, att man tydligt ska stå över arbetarklassen...
    Tror det har lite med åldern att göra, man är väldigt naiv och är ganska omedveten om hur verkligheten ser ut.
    Minns mycket väl hur snabbt man hamnade i verkligheten själv när man kom ut. Dessa ingångslöner som vi blev "lovade" fanns bara i en drömvärld. Några fick det kanske, men de flesta långt under detta.
  • isolande

    TS, du verkar väldigt avundsjuk på an dra människor. Om pengar betyder så oerhört mycket för dig, varför utbildade du dig till socionom och inte typ mäklare, säljare, inom IT eller liknande där du faktiskt har möjlighet att tjäna pengar?

    Jag är själv högutbildad med två examina, men jobbar statligt med ok lön. Har varit en sväng i den privata sektorn där jag lätt kunnat göra karriär och tjänat skitmycket, men miljön passade inte mig. Så jag får ju liksom skylla mig själv att jag aldrig blir rik, men jag värderar livskvalitet högre än pengar.

    Och röstar gärna rött av solidariska skäl. Trots min statliga lönenivå Drömmer

  • Mr PacMan II
    LillaTjockaBertil skrev 2019-05-24 05:14:59 följande:
    Att Socialdemokraterna inte skulle inkludera akademiker är en lögn. Socialdemokraterna är ett parti som är inkluderande för alla som ställer upp partiets grundläggande värderingar om alla människors lika värde och delar partiets syn på fördelningspolitik som bygger på devisen "Betala efter förmåga, få efter behov".

    Det jag däremot misstänker att du blandar ihop detta med är hur fackförbunden arbetar. Där har vi LO-förbunden som täcker in alla traditionella arbetaryrkena och det är LO som ursprungligen bildade Socialdemokraterna och därför har Socialdemokraterna alltid varit en naturlig samarbetspartner till LO-anslutna fackförbund. Däremot har TCO och SACO som täcker in tjänstemanna och akademikeryrken valt att vara politiskt obundna men många som jobbar fackligt inom dessa förbund som även är aktiva socialdemokrater. Detta hade ju inte varit möjligt om ditt påstående om att Socialdemokraterna inte inkluderar akademiker varit sant.
    S är inget arbetarparti. De är och förblir ett bidragsparti. De inkluderar inte akademiker och inte arbetare heller. De kallar vanligt hederligt hårt arbetande människor för "höginkomsttagare" som ska beskattas till döds.


  • Mr PacMan II
    ventilera mera skrev 2019-05-24 08:32:52 följande:
    Men snälla nån... det är här man börjar undra om du ändå är ett troll. 
    Du tycker inte det finns någon som helst skillnad på att vara chef på ett callcenter och ett äldre- eller LSS-boende? Bara den kommentaren diskvalificerar ju dig som lämplig för den positionen.
    Det är lustigt. En del tror att chef är ett yrke och fattar inte den enorma skillnaden mellan t.ex butikschef och chef på IT-bolag
  • sextiotalist
    Mr PacMan II skrev 2019-05-24 13:31:49 följande:
    Det är lustigt. En del tror att chef är ett yrke och fattar inte den enorma skillnaden mellan t.ex butikschef och chef på IT-bolag
    Exakt, chef är inte ett yrke och att vara chef är så olika beroende på vilken arbetsplats och arbetsuppgifter som är knutna till arbetsplatsen/funktionen.
  • Mr PacMan II
    ventilera mera skrev 2019-05-24 08:41:26 följande:
    Hade du inte också ett ex som tjänade en mindre förmögenhet på att vara snickare? Du måste ha trillat rakt på alla outbildade som lyckas få fantasilöner, det är imponerande.

    Och en sak till, oavsett ursprung så MÅSTE du lägga lite tid på att lära dig språkregler, "de" och "dem" hanterar du inte alls, och det förutsätter man nästan att någon som förväntar sig ett chefsjobb ska klara av.
    58000 är väl inga större pengar. Att ifrågasätta det tyder på djup okunnighet.
  • Mr PacMan II
    Anonym (ppfft) skrev 2019-05-24 09:29:19 följande:
    "Ansträngning"... På de flesta utbildningar har man föreläsning några gånger i veckan och sedan egenstudier resten av tiden. Är man normalbegåvad klarar man i regel utbildningen på långt färre timmar än 40/h vecka, särskilt på de utbildningar som inte är tekniska. 

    Som sagt, studieskulder drar man på sig för att få ett mer utvecklande och mer stimulerande jobb. Det finns många som går "back" på utbildningen allt som allt, så där får man prioritera själv. Vill man slippa studieskuld går det bra att jobba som montör, snickare, etc och ändå tjäna bra. Ditt val. :)
    Återigen,

    Hur jobbigt det är att plugga eller hur stora studieskulderna är, torde vara totalt ointressant.

    Det som styr lönen i en privat verksamhet kommer alltid att vara värdet av vad du levererar. I sin tur styr privata löner även det offentliga.
  • sextiotalist
    Mr PacMan II skrev 2019-05-24 13:39:25 följande:
    58000 är väl inga större pengar. Att ifrågasätta det tyder på djup okunnighet.
    Nja, det är inte många procent av de som arbetar som kommer upp i de lönerna, tror det var 10% av de som yrkesarbetade som tjänade över 50 000 2017
  • Mr PacMan II
    sextiotalist skrev 2019-05-24 13:49:55 följande:
    Nja, det är inte många procent av de som arbetar som kommer upp i de lönerna, tror det var 10% av de som yrkesarbetade som tjänade över 50 000 2017
    Det stämmer säkert, men förändrar inte faktum att det inte är några större pengar.

    Det är ganska poänglöst att betala 60% inkomstskatt. Därav väljer de flesta att lägga sin lön under den gränsen och istället plocka förmåner.

    Skulle säga att det är mycket populärt.
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?