• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6145 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6145

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Fri 24 May 2019 22:34
    Mr PacMan II skrev 2019-05-24 22:19:16 följande:
    Även i Sverige är det till syvene och sist rätt få som tar en akademisk examen, och i praktiken har bakgrund en stor betydelse även här. Jag gillar dock det svenska systemet med högre utbildning, även om jag kan tycka det är lite för generöst. Speciellt ifrågasätter jag höga utbildningar som inte leder till jobb.

    Skolan är ännu sämre än vad många säger. Ungdomarna lär sig i stort sett ingenting. Svenska barn pratar bra engelska eftersom det ingår i deras fritidssysselsättningar.

    Du är så lurad att du inte fattar det själv. Men vi har nog lite olika syn. Jobbar men heltid i flera decennier så ser jag gärna att miljonerna rullar in. Och du inser ju förhoppningsvis att det bara låter sig göras om man vinner på Lotto, lyckas med eget företag eller jobbar svart.
    Lite för generöst ja; en massa flumkurser och småbarnsföräldrar som utnyttjar csn med distansstudier bara för att kunna vara hemma längre med sina barn utan att det alls leder till kunskap/examen eller arbete. Sen grinar de när de inte har tillräckligt med csn kvar för en riktigt utbildning, och får det förlängt. Slöseri med skattepengar - de rödas konstanta lösning; att slänga mer skattepengar på allt och alla alltid, oavsett utkomst.
  • Fri 24 May 2019 22:57

    Lite trött blir man på alla godhetsprofeter.

    Många har sitt på det torra och kan glida runt på kapitalinkomster och därmed inte drabbas av proppmätta skatter på arbete. Sen går det inte att komma   ifrån att det i många akademiska kretsar är väldigt "fint" att vara vänster.

    Att vara för att ge smulor till de fattiga anses ge godhetspoäng. Man glömmer dock bort vem som skapat detta samhälle med så många fattiga.

  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Fri 24 May 2019 23:26
    Mr PacMan II skrev 2019-05-24 22:19:16 följande:

    Även i Sverige är det till syvene och sist rätt få som tar en akademisk examen, och i praktiken har bakgrund en stor betydelse även här. Jag gillar dock det svenska systemet med högre utbildning, även om jag kan tycka det är lite för generöst. Speciellt ifrågasätter jag höga utbildningar som inte leder till jobb.

    Skolan är ännu sämre än vad många säger. Ungdomarna lär sig i stort sett ingenting. Svenska barn pratar bra engelska eftersom det ingår i deras fritidssysselsättningar.

    Du är så lurad att du inte fattar det själv. Men vi har nog lite olika syn. Jobbar men heltid i flera decennier så ser jag gärna att miljonerna rullar in. Och du inser ju förhoppningsvis att det bara låter sig göras om man vinner på Lotto, lyckas med eget företag eller jobbar svart.


    Ser du vad högerpersonen i tråden skriver ts? Exakt det jag sa, han ifrågasätter att det finns universitetsutbildningar som inte leder till ett säkert jobb. Han är emot kunskap, bryr sig inte om kultur eller historia, universitetet ska bara vara en slags yrkeshögskola för övre medelklassen.

    Dessutom är han väldigt korkad som inte har hört talas om inflation. Alla som jobbar heltid borde ha miljoner i lön som rullar in...
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Fri 24 May 2019 23:28
    Mr PacMan II skrev 2019-05-24 22:57:49 följande:

    Lite trött blir man på alla godhetsprofeter.

    Många har sitt på det torra och kan glida runt på kapitalinkomster och därmed inte drabbas av proppmätta skatter på arbete. Sen går det inte att komma   ifrån att det i många akademiska kretsar är väldigt "fint" att vara vänster.

    Att vara för att ge smulor till de fattiga anses ge godhetspoäng. Man glömmer dock bort vem som skapat detta samhälle med så många fattiga.


    Du borde också gå om grundskolan. Arbetarrörelsen lyfte Sverige från fattigdom så att dom du idag kallar ?fattiga? har gratis skolgång och dessutom gratis tandvård hela barndomen, mat på bordet och tak över huvudet, inte 20 pers i en etta som på 1800-talet där folk jobbade 16 timmar om dagen 365 dagar om året och dog i 30-årsåldern...
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Fri 24 May 2019 23:37
    Mr PacMan II skrev 2019-05-24 22:57:49 följande:

    Lite trött blir man på alla godhetsprofeter.

    Många har sitt på det torra och kan glida runt på kapitalinkomster och därmed inte drabbas av proppmätta skatter på arbete. Sen går det inte att komma   ifrån att det i många akademiska kretsar är väldigt "fint" att vara vänster.

    Att vara för att ge smulor till de fattiga anses ge godhetspoäng. Man glömmer dock bort vem som skapat detta samhälle med så många fattiga.


    Hur mycket tjänar du och vad är det du vill konsumera som du inte har råd med? Vilket yrke och utbildning har du? I vilket land menar du att du skulle ha det bättre med samma jobb?
  • Sat 25 May 2019 00:08
    Mr PacMan II skrev 2019-05-24 00:23:01 följande:

    Gillar inte frågeställningen alls. Är visserligen själv akademiker, men jag ser ingen motsättning mellan mig akademiker och arbetare. Det ena är inte finare än det andra. Det är heller inte givet vem som tjänar mest.

    Motsättningen ligger istället mellan de som arbetar och de som inte gör det. Det är väldigt få som förstår hur höga skatterna på arbete är. Det är tårta på tårta på tårta. I slutskedet finns bara smulor kvar. 30% i sociala avgifter. Därutöver måste arb.givaren finansiera din tjänstepension eftersom det statliga systemet brakat ihop. Sen kommer 30-60% i inkomstskatt. Därefter måste 25% betalas i moms på alla inköp. Då har jag inte ens nämnt punktskatter på alkohol och bensin. Sen tillkommer trängselskatt för de som vill åka till jobbet. Av en arbetsgivarutbetalning om 80000 blir det 25000 kvar till arbetaren när allt är betalt.

    Många akademiker tycker de är väldigt mycket finare än andra. De är godhtesknarkare. De fattar inte hur hög skatt de betalar. Men de vill väl och matar det korrupta systemet med pengar.


    Håller med om att frågeställningen är konstig och att det inte behöver vara motsättning mellan arbetare och akademiker.


    I nästa resonemang låter det däremot som förra alliansens utslitna liberala arbetarbluff. Det låter så fruktansvärt fånigt när man dessutom hävdar att motsättningen ligger mellan de som har jobb och de som inte fått något jobb..


    Förmodligen är en pytte liten del av de som saknar arbete lata parasiter men då kan man kallt räkna med att alla samhällsgrupper har sin beskärda del av latmaskar oavsett jobb eller tillgångar. Så just det håller inte som argument för att dra in på mer för att sänka skatter.


    Ska du läsa Reinfelds "sovande folket" för oss nu? Jag lastar inget särskilt parti för det "korrupta systemet" som du kallar det.


    Däremot lastar jag fisliberala filosofier som smugit sig in lite över allt både hos vänstern och högern samt de konservativa dårarna.

    Lite trött blir man på alla förvirrade frihetsprofeters som vill plocka frihetspoäng genom att avreglera allt det gemensamma och demokratiska vi har för att ge makten åt de få privata frihetskämpa som i frihetens namn har råd att köpa sitt egenintresse så mycket utrymme de önskar.. 

  • Anonym (kalas­puff)
    Sat 25 May 2019 00:27
    Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-24 23:26:11 följande:
    Ser du vad högerpersonen i tråden skriver ts? Exakt det jag sa, han ifrågasätter att det finns universitetsutbildningar som inte leder till ett säkert jobb. Han är emot kunskap, bryr sig inte om kultur eller historia, universitetet ska bara vara en slags yrkeshögskola för övre medelklassen.

    Dessutom är han väldigt korkad som inte har hört talas om inflation. Alla som jobbar heltid borde ha miljoner i lön som rullar in...
    Jag är inte emot kunskap. Jag är inte ens emot det värdelösa vetande du vurmar för. Folk får lära sig vad de vill på egen hand.

    Universitetsutvildningar behöver inte leda till säkert jobb, men det är en fördel om det finns hyfsad chans.

    Har heller aldrig påstått att alla borde ha miljoner som rullar in.

    Man kan säga att du ljuger i samtliga påståenden. Hmmmm


  • Anonym (norrl­änning­)
    Sat 25 May 2019 00:31

    Är alldeles för stora klyftor och alldeles för stora skillnader i inkomst. Det många glömmer är att utan dom i botten blir inte dom i toppen rika. Sen bör vi stoppa alla kriminella skattesmitare och fifflare. Egentligen fyller inte rika människor någon funktion i samhället. Skulle man istället fördela resurserna mer lika då skulle mer få nytta av dom. Som det är nu har vi arbetare som jobbar dygnet runt för att få det att gå runt samtidigt som dom betalar procentuellt mer skatt än topparna.

  • Sat 25 May 2019 00:31
    +1
    Missermajser skrev 2019-05-25 00:08:06 följande:

    Håller med om att frågeställningen är konstig och att det inte behöver vara motsättning mellan arbetare och akademiker.


    I nästa resonemang låter det däremot som förra alliansens utslitna liberala arbetarbluff. Det låter så fruktansvärt fånigt när man dessutom hävdar att motsättningen ligger mellan de som har jobb och de som inte fått något jobb..


    Förmodligen är en pytte liten del av de som saknar arbete lata parasiter men då kan man kallt räkna med att alla samhällsgrupper har sin beskärda del av latmaskar oavsett jobb eller tillgångar. Så just det håller inte som argument för att dra in på mer för att sänka skatter.


    Ska du läsa Reinfelds "sovande folket" för oss nu? Jag lastar inget särskilt parti för det "korrupta systemet" som du kallar det.


    Däremot lastar jag fisliberala filosofier som smugit sig in lite över allt både hos vänstern och högern samt de konservativa dårarna.

    Lite trött blir man på alla förvirrade frihetsprofeters som vill plocka frihetspoäng genom att avreglera allt det gemensamma och demokratiska vi har för att ge makten åt de få privata frihetskämpa som i frihetens namn har råd att köpa sitt egenintresse så mycket utrymme de önskar.. 


    Motsättningen är mellan de som jobbar och de som inte vill jobba. Alla som verkligen vill kommer förr eller senare få ett jobb. Inte så svårt idag.

    Sänkta skatter ökar incitamentet för arbete. Ett alldeles utmärkt argument. Ju fler som betalar desto mer pengar. Det är väl bra?

    S har till större delen haft makten efter kriget. Så nog bör de lastas för sina misslyckanden.

    Individens frihet bör oftast gå före gruppens.


  • Sat 25 May 2019 00:33
    Anonym (norrlänning) skrev 2019-05-25 00:31:26 följande:

    Är alldeles för stora klyftor och alldeles för stora skillnader i inkomst. Det många glömmer är att utan dom i botten blir inte dom i toppen rika. Sen bör vi stoppa alla kriminella skattesmitare och fifflare. Egentligen fyller inte rika människor någon funktion i samhället. Skulle man istället fördela resurserna mer lika då skulle mer få nytta av dom. Som det är nu har vi arbetare som jobbar dygnet runt för att få det att gå runt samtidigt som dom betalar procentuellt mer skatt än topparna.


    Detta håller jag helt med om. Det är dåligt att enskilda individer blir onödigt rika eftersom pengarna då fastnar där.
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?