• Anonym (Kaffedraken)

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mr PacMan II skrev 2019-05-26 00:25:07 följande:
    Det är en självklarhet att de arbetslösa ska ha någon form av garanterad försörjning, bl.a för att garantera ett drägligt lönegolv. Dock kan man tänka sig att arbetslösa då och då får lösa någon slags uppgift. Dels för självkänslans skull, dels för att det inte skall bli för bekvämt, dels för att man inte skall gå ner sig totalt i sin arbetslöshet.

    Ja, de stora jättarnas monopol är ett växande problem, men annars ser jag mest regleringar som ett hinder.

    Det är inte säkert att efterfrågan på varor och tjänster ökar. Många kommer satsa de extra pengarna på börsen, spel eller amortera sina lån. Ökad efterfrågan på en tjänst kan leda till minskad efterfrågan på en annan. Såsom t.ex Spotify dödat skivförsäljningen. Får folk råd med elcykel så köper de mindre bensin o.s.v. o.s.v Får man råd att äta ute oftare så sjunker efterfrågan på livsmedel i butik.

     


    https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/kopkraftspariteter/kopkraftspariteter-ppp/pong/statistiknyhet/kopkraftspariteter-2014-2016/

    . Sverige har 35 procent högre prisnivå jämfört med EU-genomsnittet.

    S
    tatestiken tala för sig självt!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (norrlänning) skrev 2019-05-26 00:41:08 följande:

    Det kommer snart inte spela någon roll eftersom alla jobb går att automatisera. Nu är det mycket som görs av höginkomsttagare som automatiseras. Det kommer tillslut bli att man beskattar företag och robotar och sen betalar ut medborgarlön. Då har vi uppnått total frihet.


    Det tar oerhört lång tid innan AI slår igenom på den nivån. Men du har helt rätt i att vissa högavlönade jobb är väldigt enkla och automatiserbara.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har bra utbildning och röstar rött. Jag vet hur lätt det är att råka ut för sjukdom och liknande, och då vill jag ha ett bra statligt skyddsnät. Inte bara för min egen skull, utan för andras också. Jag vill att alla ska kunna ha ett drägligt liv oavsett sjukdom och andra problem. Jag tjänar bra och har inga problem med att klara mig på det jag får efter skatt. Då känns de självklart för mig att dela med mig om det kan göra att andra får ett värdigt liv.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Anne Onym) skrev 2019-05-26 21:48:15 följande:

    Jag har bra utbildning och röstar rött. Jag vet hur lätt det är att råka ut för sjukdom och liknande, och då vill jag ha ett bra statligt skyddsnät. Inte bara för min egen skull, utan för andras också. Jag vill att alla ska kunna ha ett drägligt liv oavsett sjukdom och andra problem. Jag tjänar bra och har inga problem med att klara mig på det jag får efter skatt. Då känns de självklart för mig att dela med mig om det kan göra att andra får ett värdigt liv.


    Efter 100 år av i stort sett rött styre ser vi resultatet. En dysfunktionell välfärd. En A-kassa som är omöjlig att leva på o.s.v.

    Du får inte det du efterfrågar.

    Föreslår att du går in till din arbetsgivare och begär lönesänkning. Om du är så nöjd borde din arbetsgivare kunna anställa en till istället för att överavlöna dig.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mr PacMan II skrev 2019-05-26 23:10:19 följande:

    Efter 100 år av i stort sett rött styre ser vi resultatet. En dysfunktionell välfärd. En A-kassa som är omöjlig att leva på o.s.v.

    Du får inte det du efterfrågar.

    Föreslår att du går in till din arbetsgivare och begär lönesänkning. Om du är så nöjd borde din arbetsgivare kunna anställa en till istället för att överavlöna dig.


    Utan rött styre och arbetarrörelsen hade vi inte ens haft en a-kassa eller någon annan välfärd heller. Eller allmän rösträtt för den delen...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ae) skrev 2019-05-27 09:30:29 följande:
    Utan rött styre och arbetarrörelsen hade vi inte ens haft en a-kassa eller någon annan välfärd heller. Eller allmän rösträtt för den delen...

    Nja. Nu var förvisso socialdemokraterna drivande i Sverige, men andra länder har ju faktiskt fått liknande system utan socialdemokrater.

    Demokratin är för övrigt äldre än den äldsta sossen. Jag förringar inte det arbete som gjorts för detta. Men det hade nog blivit så förr eller senare ändå


     

  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2019-05-27 09:35:04 följande:

    Nja. Nu var förvisso socialdemokraterna drivande i Sverige, men andra länder har ju faktiskt fått liknande system utan socialdemokrater.

    Demokratin är för övrigt äldre än den äldsta sossen. Jag förringar inte det arbete som gjorts för detta. Men det hade nog blivit så förr eller senare ändå

     


    Hur då?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2019-05-25 21:45:05 följande:

    Därför att jag raderade mitt konto i ren frustration, och då var tvunget att skapa ett nytt och då blir det tydligare såhär.

    Varför har jag en känsla av att du och Pac Man, är samma person - ni skriver likadant, och har en gemensam retorik. Jag diskuterar inte med nättroll i övrigt så min diskussion med dig/pac man är över.


    Får samma intryck.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2019-05-25 20:51:27 följande:

    Du måste ju vara iq-befriad på riktigt om du inte tror att jag skulle tjäna ekonomiskt på löneförhöjningar, även om skatten ökar precis som den borde göra.


  • Anonym (Kaffedraken)
    Liberté skrev 2019-05-25 20:54:15 följande:

    Ingen blir rik på att vara löntagare i Sverige. Systemet är uppbyggt så att du behöver företag och avkastning från dessa för att nå några bättre summor.

    Lägg sedan till den massiva del som inte arbetar eller går i program och därmed inte bidrar till skatt eller pension som kommer behövas täcka upp för snart.

    Ingen chans att jag skulle stanna i Sverige och arbete till 70 för att täcka upp. Bättre börja investera pengar utomlands i tid sen byta till ett annat europeiskt land med bättre villkor och skatt för pensionärer än just Sverige


    Nej verkligen. Läkare, lärare, sjuksköterskor, it-tekniker mfl är sååå fattiga, det ser jag där jag bor och alla kör den senaste Volvon, har nya barnvagnar för 20 000, enbart kvalitetskläder till hela familjen, åker till både fjällen, Thailand och Gotland varje år, bor i villor eller nyproducerade lägenheter med havsutsikt mm. Vilken misär alltså.
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?