• Mon 20 May 2019 22:57
    1216 visningar
    6 svar
    6
    1216

    Flytta från stora avdelningen till småbarnsavdelningen på förskolan

    Måste bara fråga vad ni hade gjort i min/våran sits.

    Vårat barn är 3 år och började sent på förskola eftersom jag ändå var hemma. I september 2018 skulle hon skolas in på en helt ny avdelning med barn som var ungefär 1-1,5 år. Hon va då 2,5 år. Vi kämpade verkligen med att hon skulle få hamna på en avdelning med barn i hennes ålder ( hon leker inte alls med barn som är yngre än henne och trivdes inte alls med dom små barnen )

    Efter mycket om och men fick hon en plats med barn som var födda 15 och 16. Hon är själv född 16. I oktober/november var hon färdig inskolad och fick snabbt vänner och trivs med pedagogerna. Verkligen en toppen avdelning. Nu fick vi precis veta att efter sommaren kommer de göra omorganisation på BARA hennes avdelning, barn som är födda 15 flyttar över till ?stora avdelningen? som är i ett annat hus. Och barn som är födda 16 kommer delas upp och börja på andra avdelningar. Min dotter ska tillsammans med en annan tjej som min dotter inte alls brukar leka med flytta till en NY avdelning. Där barn födda 17-18 ska skolas in. Dom får en annan gård att vara på, vilket betyder att rutschkanor, gungor och cyklar försvinner för min dotter. Leksaker dom har på nuvarande avdelning kommer inte hon få leka med eftersom så små barn inte får ha tex saxar, lim och annat små pyssel.

    Dessutom försvinner ALLA hennes kompisar från henne.

    Hur kan man flytta ner en 3 åring till så små barn? Borde hon inte då få flytta med hennes kompisar upp till den stora avdelningen. Jag blir sååå ledsen att hon blir av med leksaker, kompisar och pedagoger. Vad ska man göra?? Vad hade ni gjort??

  • Svar på tråden Flytta från stora avdelningen till småbarnsavdelningen på förskolan
  • Mon 20 May 2019 23:14
    #1

    Jag hade tagit upp det med förskolechefen, och om inte det haft effekt övervägt flytt till annan förskola, eftersom den nuvarande inte alls verkar förstå barnets behov. Detta skulle överhuvudtaget inte hänt på vår förskola.

  • Tue 21 May 2019 05:18
    #2

    Jag hade nog bråkat som satan. Fan inte okej. Hur jävla brända i huvudet är dom?

  • Tue 21 May 2019 06:22
    #3

    Ska de byta från 1-2-årsavdelning till 1-3-årsavdelning alltså? Det är det allra vanligaste att förskolor har, men då brukar det vara 1-3 och 3-5. När är tanken att din dotter ska flytta upp? Och tar de inte fram saxar och liknande till bara de äldsta barnen ibland?

  • Tue 21 May 2019 06:45
    #4

    Mitt barn som är tre år (född 15) går på avdelning med två- och ettåringar. Till hösten ska han till storbarnsavdelning. Det är så det funkar på de flesta skolor. Ibland är hela gruppen tillsammans, ibland gör treåringarna något eget.

    Däremot tycker jag att hon kan få flytta med någon/några som hon brukar leka med. Har personalen inte tagit hänsyn till det vid uppdelningen? Är det bara hon och den andra flickan som kommer vara tre? Det låter som väldigt få barn i samma ålder.

  • Tue 21 May 2019 07:47
    #5

    Vad korkat! Vi hade bakvänt problem förra hösten. Sonen född sista december 2015 skulle flytta upp till 3-5-årsavdelningen. Han var 2,5-år och kunde inte prata, inte klä på sig, satte smågrejer i munnen o.s.v. Med andra ord omogen för sin ålder. Hans kompisar var de som var födda januari-mars 2016. Alla barnen på den nya avdelningen var mellan 3,5 och 5 år - ingen ville leka med honom. Vidare räknade pedagogerna med att alla barnen kunde klä sig själva, så i november kom jag och hämtade sonen utomhus, utan jacka och mössa. För han kunde inte klä på sig själv.

    Blev skitförbannad, men förskolan vägrade låta honon byta tillbaka till 1-3 årsavdelningen, för brytpunkten var 2015. Även fast han skulle varit född 2016 om han bara fötts 2,5 timmar senare... Så jäkla korkat att inte se till det individuella barnets behov.

    Vad gjorde vi? Bytte förskola.

  • Tue 21 May 2019 12:51
    #6

    Säger som nån ovan, jag hade bråkat som satan, hade inte accepterat det på några som helst villkor! Hade de inte kunnat jobba med mig för en bättre lösning hade jag bytt förskola, om allt ska bli helt nytt för henne ändå så är ju en helt ny förskola inte någon större skillnad kan jag känna. Stå på dig och våga vara jobbig <3


    Pojke 9-12-17
Svar på tråden Flytta från stora avdelningen till småbarnsavdelningen på förskolan