• Anonym (ts)
    Tue 21 May 2019 21:39
    349 visningar
    27 svar
    27
    349

    När var erat liv som bäst, före eller efter att ni fick barn?

    Som rubriken.

  • Svar på tråden När var erat liv som bäst, före eller efter att ni fick barn?
  • Anonym (Wonde­rwall)
    Tue 21 May 2019 23:16
    #11

    Det beror på hur man räknar. Före var jag nog mer lycklig kortsiktigt ( mer egentid,längre sovmornar, hann umgås mer med vänner). Nu är jag lycklig långsiktigt - jag känner större mening i livet, även om det finns mycket jag inte hinner längre.

  • Anonym (H)
    Wed 22 May 2019 00:49
    #12

    Efter! Jag var ofta deprimerad, fann ingen mening med livet och hade för mycket tid för att grubbla och må skit. Efter barnen kom så blev allt gladare, roligare och jag fick bry mig om någon annan istället för att tycka synd om mig själv.

  • Wed 22 May 2019 01:07
    #13

    De flesta har ju perioder i livet under åren som är be och mindre bra. Det är varken svart eller vitt. Vissa gånger när barnen var små ville iaf jag sälja ungarna på blocket typ :) men så fort de somnat var de ju såå söta :).

    Idag är de hela mitt liv (och sambon) och jag älskar de nåt så gränslöst mycket. Vi kramas flera gånger varje dag och säger ofta att vi älskar varandra. Skulle kunna gå genom eld för dem. Så livet efter man fått barn om man ska välja nåt. Såå mycket kärlek <3

  • Anonym (Älska­r livet som mamma)
    Wed 22 May 2019 02:00
    #14

    Definitivt efter! Innan jag blev mamma var jag kroniskt deprimerad och väldigt självdestruktiv. Hade ingen utbildning och inget jobb. Varken kunde eller brydde mig om att ta hand om mig själv.

    När jag blev gravid med första barnet vände allt. Var ung och graviditeten var oplanerad. Började tänka på vad jag åt, började träna, slutade självfallet att dricka alkohol och skaffade ett jobb. När barnet föddes kände jag mig som en människa med värde. Mitt liv fick en mening. Tog väl hand om både mig själv och barnet. Fick sedan fler barn och älskar livet som mamma! Njuter av varje dag jag får med mina barn.

    Har idag flera intressen och hobbyer och har genom åren lyckats bygga upp mitt liv till något jag är nöjd med. Mår bättre och har endast kortare depressioner någon gång om året. Detta tror jag inte hade hänt om jag inte haft mina älskade barn

  • Anonym (Barne­n framfö­r allt)
    Wed 22 May 2019 08:03
    #15

    Efter alla gånger!

    Mina barn ger mig kraft till att orka även när jag vill lägga mig och dö typ.

    Även om det kan vara riktigt jobbigt ibland så ger barnen mig så otroligt mycket att jag ibland känner mig oövervinnlig :)

  • Wed 22 May 2019 08:06
    #16

    Mer mening med livet och kärlek efteråt. Mer självkänsla.

    Roligare, enklare och friare liv innan.

  • Anonym (Milla­)
    Wed 22 May 2019 08:09
    #17

    Före. men jag har småbarn och jag lever på hoppet om att livet kommer bli ännu bättre än innan barnen när de blir liiite större bara. 

  • Wed 22 May 2019 08:22
    #18

    Jag kan inte jämföra dessa liv - allt har/hade sina för- och nackdelar. Jag ser inte barn som meningen med livet, man har barn hos sig i typ 18-20 år och sedan är de borta och lever sina liv, så man ska inte hänga upp sig med dem så. Så, egentligen ser jag fortfarande inte nån riktig mening med livet, dock lider inte av det heller

  • sextio­talist
    Wed 22 May 2019 08:25
    #19

    Ingetdera, däremot var småbarnstiden urtrist. Nu har sonen flyttat hemifrån, så egentligen är det först nu sambon och jag har vår barnfria tid tillsammans (han hade ju barn sedan tidigare).

  • Anonym (Mia)
    Wed 22 May 2019 08:26
    #20

    Efter. Lite före barn var bra det med men sedan de kom har livet fyllts av mer kärlek, fler utmaningar och väldigt mycket skratt.

  • Anonym (Q)
    Wed 22 May 2019 08:27
    #21

    Bättre efteråt. Kanske delvis pga barnen men också för att jag utvecklats som människa och det har hänt massa kul saker på andra områden i mitt liv.

    Det var bra innan också men jag tycker om att ha barn. Jag tycker om att ha blivit äldre, klokare och lugnare. Mina barn börjar också bli rätt stora så det är ingen sömnbrist och ständig tillsyn längre. Småbarnsåren var kanske ingen höjdpunkt direkt.

  • Tveksa­mt
    Wed 22 May 2019 08:32
    #22

    Tycker inte riktigt det är jämförbara.
    Det är två helt olika liv, det innan barn var bra på sitt sätt, det efter bra på andra sätt. Lite som att fråga vad som är längst av ett snöre eller ett rep.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Wed 22 May 2019 09:09
    #23

    Jag levde ett fantastiskt liv med stor mening och glädje innan barn och jag lever på precis samma sätt också efter barn. Jag blev ingen ny människa för att jag blev mamma och jag lever verkligen inte för min dotter. Det verkar otroligt tragiskt och också, för barnen, mycket betungande, att leva så. 

  • Anonym (A)
    Wed 22 May 2019 16:32
    #24
    Tveksamt skrev 2019-05-22 08:32:38 följande:
    Tycker inte riktigt det är jämförbara.
    Det är två helt olika liv, det innan barn var bra på sitt sätt, det efter bra på andra sätt. Lite som att fråga vad som är längst av ett snöre eller ett rep.
    Så tycker jag också
  • Thu 23 May 2019 14:16
    #25

    Före.

  • Anonym (Anna)
    Thu 23 May 2019 14:23
    #26
    LaFontaine skrev 2019-05-22 09:09:16 följande:

    Jag levde ett fantastiskt liv med stor mening och glädje innan barn och jag lever på precis samma sätt också efter barn. Jag blev ingen ny människa för att jag blev mamma och jag lever verkligen inte för min dotter. Det verkar otroligt tragiskt och också, för barnen, mycket betungande, att leva så. 


    Håller med.
  • Anonym (Jag)
    Thu 23 May 2019 16:14
    #27

    Efter! Det blev 100 % bättre efter att barnen kom. Jag har nu tre stycken och har aldrig varit lyckligare, hälsosammare, mer vältränad, rikare eller mer strukturerad än vad jag är nu. Livet klaffar på ett helt annat vis nu än innan.

Svar på tråden När var erat liv som bäst, före eller efter att ni fick barn?