• Thu 30 May 2019 08:25
    1284 visningar
    8 svar
    8
    1284

    Gravid med 5:e barnet. Snart 39 år gammal????

    Jahapp. Vi hade sex en gång,1 vecka innan ägglossning,och det tog sig!!

    Om 1 månad fyller jag 39 och jag har sån extrem ångest nu! Är livrädd att det ska vara missbildat med 15 armar,allvarlig störning eller kuken mitt i pannan osv i all evighet!! Gjorde testet igår kväll (4 stycken varav 1 digitalt) och är i V5. Önskar jag fått veta i v 25!!

    Finns du här som är 39+ och fått friska barn?

    Jag har ju snusat och ätit adhdmedicin också så det gör ju rädslan ännu större för fel! Hur mycket tar den lilla till sig av det jag stoppat i kroppen?! Ja jag är galen av oro!

  • Svar på tråden Gravid med 5:e barnet. Snart 39 år gammal????
  • Thu 30 May 2019 09:31
    #1

    Du gör ju kub-test och går på ultraljud. Skulle det vara någon risk för allvarlig missbildning så ser dom ju det.

    Tycker inte du ska grubbla för mycket på det. Är du glad för graviditeten så låt dig glädjas. Om det sen visar sig på test eller ultraljud att ngt är fel så får du ta ställning då.

    Jag är 38 med mit 4e barn. V 34 nu.

    Lycka till :)

  • Thu 30 May 2019 09:46
    #2

    Min mamma fick mig när hon va 39 och jag mår bra! :)


  • Thu 30 May 2019 10:34
    #3

    Jag fick mitt sista barn vid 39 år. Fullt frisk fysiskt. Ja, hon har Aspergers, men det går i släkten och drabbar lite hur som helst oavsett ålder.

  • Thu 30 May 2019 10:41
    #4

    Är 40 år med fullt frisk bebis.

  • Thu 30 May 2019 10:43
    #5

    [quote=79657045][quote-nick]lövet2 skrev 2019-05-30 10:34:02 följande:[/quote-nick]Jag fick mitt sista barn vid 39 år. Fullt frisk fysiskt. Ja, hon har Aspergers, men det går i släkten och drabbar lite hur som helst oavsett ålder

    Ja jag är nog mest rädd för nån allvarlig missbildning....(typ inte kan röra sig eller tänka osv) eller bara missfall osv. Är alltid sjukligt rädd hela graviditeten så detta är ju inget undantag! Så otroligt frustrerande

  • Thu 30 May 2019 10:44
    #6

    Gör nipt-test och kub så fort du kan så löser det sig. Det mesta syns där. Andra saker är lika vanliga oavsett ålder.

  • DVQ
    Sun 25 Aug 2019 11:24
    #7
    Knasorvar skrev 2019-05-30 08:25:32 följande:

    Jahapp. Vi hade sex en gång,1 vecka innan ägglossning,och det tog sig!!

    Om 1 månad fyller jag 39 och jag har sån extrem ångest nu! Är livrädd att det ska vara missbildat med 15 armar,allvarlig störning eller kuken mitt i pannan osv i all evighet!! Gjorde testet igår kväll (4 stycken varav 1 digitalt) och är i V5. Önskar jag fått veta i v 25!!

    Finns du här som är 39+ och fått friska barn?

    Jag har ju snusat och ätit adhdmedicin också så det gör ju rädslan ännu större för fel! Hur mycket tar den lilla till sig av det jag stoppat i kroppen?! Ja jag är galen av oro!


    Snart 39 är ingen ålder i sammanhanget. Risken för downs som är det vanligaste kromosomfelet som förknippas med ålder ligger på 0,5-1 procent.

    Det finns en något förhöjd risk för missbildningar men de resulterar oftast i tidiga missfall så om graviditeten fullföljs är chanserna väldigt goda att barnet är helt friskt.

    Tänk också förr i tiden när det inte fanns preventivmedel. När jag släktforskade insåg jag att nästan varenda kvinna ett par generationer bakåt i min släkt hade fött barn efter 35. Efter 40 var inte ovanligt. Alla var friska efter vad jag kunnat se.
  • Thu 19 Sep 2019 20:33
    #8

    Min väninna var 46, födde ett frisk barn som nu är större.
    Inget ovanligt tycker jag, så länge man har mens och är fertil! Vi är bara vana att bli inmatade med hur "ovanligt" det är och hur riskerna är, visst finns dom men är man för övrigt frisk och fertil är allt möjligt :)
    Grattis :D Var inte orolig ingen hög ålder enligt mig

Svar på tråden Gravid med 5:e barnet. Snart 39 år gammal????