• Thu 30 May 2019 12:28
    2135 visningar
    12 svar
    12
    2135

    Barnlängtan

    Hej!
    Jag är en kvinna på 48 år. Jag har sedan jag var 34 år gammal önskat ett barn till men av olika anledningar så har det inte blivit så. Jag är också singel så det gör det hela svårare också. Jag känner mig så oerhört ensam, ledsen och panikslagen då jag vet att jag är så pass gammal som jag är. Finns det någon här ute som jag skulle vara härligt och stötta varandra osv.

    Sedan undrar jag också om det är någon som vet vad det är för åldersgräns i Finland för att tex. göra IVF?

    Längtar efter era svar.

  • Svar på tråden Barnlängtan
  • Thu 30 May 2019 12:44
    #1

    Förstår att det är tufft när man är ensamstående, 48år och vill ha barn. Tyvärr är det försent att använda egna ägg när man är över 45år.

    Både Danmark och Finland har max 43-45år.

    Så vill du verkligen ha barn nu, så är det ENDAST äggdonation och spermiedonation (kallas dubbeldonation eller embryodonation) som gäller.

    Men det är bråttom om du är 48 !! De flesta länder tillåter endast att man sätter in donerade embryon på kvinnor som är MAX 50år (tex Lettland och Grekland). I Ryssland är det MAX 51år. Det kostar runt 100.000kr för dubbeldonation utomlands. Du kan tex kontakta Avaclinic i Riga (Lettland)eller Olgas klinik i Ryssland (St. Petersburg).

    Boktips: Köp denna bok på Bokus eller Adlibris eller låna på biblioteket. "Operation barn, om kampen för att bli förälder" av Marie Granmar.

    Jättebra bok om ensamstående kvinna som lyckades få barn genom dubbeldonation i Ryssland.

  • Thu 30 May 2019 13:24
    #2
    +1

    Hej!
    Tack för ditt svar. Det är alltid trevligt att höra erfarenheter.Glad

  • Thu 30 May 2019 14:45
    #3
    Sportnörd skrev 2019-05-30 13:24:11 följande:

    Hej!

    Tack för ditt svar. Det är alltid trevligt att höra erfarenheter.


    Det finns även fler böcker (biografier) på samma tema, tex Åsa Sandells bok "Den tuffaste ronden". Hon fick barn genom äggdonation i Riga. Kolla på Bokus eller Adlibris, eller på ditt biblioteks hemsida eller på Google. Sök på få barn genom äggdonation, embryodonation etc

    Jag och min man blir lätt gravida men alltid missfall innan v.12, ingen av oss har inga barn sen innan. Den svenska missfallsutredningen visade inget för de tog för FÅ prover.

    Sen har vi gjort bättre utredningar i Aten och London och fått veta att våra missfall beror på att jag har en koagulationssjukdom och överaktiva immunförsvar. Vi har också gjort Sperm dna fragmentationtest i Riga, där det visade sig att mannen har både dnafel och fragmentationsfel på spermierna så de kommer aldrig leda till några levande barn. Så vi håller nu på med dubbeldonation på Avaclinic i Riga.

    Om du har råd och kan tänka dig att använda donerade ägg och spermier, så gå in på Avaclinics svenska hemsida och läs mer där. Eller på Olgas klinik i Ryssland hemsida. Båda har mycket information på svenska på sina sidor och de är vana vid svenska patienter.

    Olgas klinik kommer hit till Sverige för gratis föreläsningar flera gånger per år (Stockholm, Göteborg, Malmö).

    Jag gick in på Avaclinics hemsida en vardag under kontorstid och började chatta med en av klinikens donatorer och sen fortsatte vi kontakten via mail.

    De pratar utmärkt engelska så det var inga problem att förstå.
  • Sun 2 Jun 2019 21:05
    #4

    Hej! Jag skickade nyss ett mail till dig, vet inte om du såg det. Jag har en vän vars högsta önskan är att bli pappa. Jag undrar om du vill komma i kontakt med honom?

  • Sun 23 Feb 2020 15:27
    #5

    Hej hej! Jag är i samma sits, snart 46år och velat ha barn i 15år. Samt inga pengar till embryodonation. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig!

    Jag måste tyvärr säga att jag har gett upp, jag kan inte ens attrahera en kille pga fysisk defekt. Jag var själv inne på någon donator-sida för några år sedan, du kanske ska kolla där? Tror den hette donor.org eller något sånt.

    Annars får jag väl säga som passus att sjukvården har förstört mitt liv, blandat sig i min tidigare graviditet mm.

    Det kommer bli bra!

  • Sun 23 Feb 2020 16:19
    #6
    Tall2 skrev 2020-02-23 15:27:44 följande:

    Hej hej! Jag är i samma sits, snart 46år och velat ha barn i 15år. Samt inga pengar till embryodonation. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig!

    Jag måste tyvärr säga att jag har gett upp, jag kan inte ens attrahera en kille pga fysisk defekt.


    Tanken på ett liv utan barn är en stor sorg för många. Samtidigt lever vi i en tid med fantastiska möjligheter att bli förälder även i hög ålder. Jag tror inte att det är skrivet i sten att det är för sent för dig. Själv har jag hjälpt barnlösa även högre ålder än din och det finns många exempel på de som lyckats. Så jag hoppas du inte ger upp helt fast det kanske känns så just nu
  • Sun 23 Feb 2020 16:45
    #7

    Tack, men jag måste nog avstå. Vill vara kär först.

  • Sun 23 Feb 2020 16:45
    #8

    Tack, men jag måste nog avstå. Vill vara kär först.

  • Sun 23 Feb 2020 16:45
    #9

    Tack, men jag måste nog avstå. Vill vara kär först.

  • Sun 23 Feb 2020 17:17
    #10
    Tall2 skrev 2020-02-23 16:45:05 följande:

    Tack, men jag måste nog avstå. Vill vara kär först.


    Ok det kan jag förstå. Många delar den drömmen om en kärnfamilj
  • Mon 24 Feb 2020 14:22
    #11

    Har du ekonomin att bekosta en dubbeldonation?

  • Wed 30 Dec 2020 09:07
    #12

    Har du funderat på adoption?

    Så vitt jag vet är det svårt som äldre och ensamstående, men kanske möjligt med lite äldre barn. Har inte egen erfarenhet tyvärr men der finns en del att läsa på nätet.

Svar på tråden Barnlängtan