• Fri 31 May 2019 07:55
    1343 visningar
    4 svar
    4
    1343

    Gillar inte längre ersättning?

    Kan bebisar plötsligt ogilla smaken på ersättningen? Vår bebis 4,5 månader hade feber några dagar och åt sämre än vanligt. Nu har han varit feberfri i tre dagar men äter fortfarande dåligt. Äter ca 50-100ml och blir sedan ledsen, gråter och spottar ut flaskan om man försöker ge honom mer. Äter Nan Sensitive och har aldrig varit något problem innan. Testade igår att ge honom Nan PRO som finns på tetra, då åt han upp allt i flaskan (200ml) utan problem. Testade idag igen med att blanda ersättning själv med pulver, åt ca 70ml och vägrade sedan äta mer. Hällde upp 100 ml Nan PRO tetra i en ny flaska och han åt upp allt direkt utan problem. Kan det vara så att han helt plötsligt inte gillar smaken av pulverersättning? Ska tilläggas att vi även testat med Nan PRO pulver istället för tetra, fungerar inte heller. Kommer bli väldigt dyrt om han vägrar allt utom tetra...

    Har även börjar ge små smakportioner av fruktpuré och grönsakspure. Någon tesked/ dag ungefär. Han verkar gilla de olika smakerna men har fortfarande inte riktigt lärt sig tekniken för att äta med sked så en hel del hamnar utanför munnen. Kan smakportioner ha förstört det för oss? Typ nu har han upptäckt att saker smakar olika och därmed blivit kräsen?

  • Svar på tråden Gillar inte längre ersättning?
  • Fri 31 May 2019 08:45
    #1

    Min dotter "tröttnade" på smaken av en ersättning efter 2-3 dagar redan som nyfödd (hon fick ju iofs bröstmjölk första veckan och den smakar ju olika varje gång). Jag använde bara färdigblandade men växlade mellan olika märken och det funkade jättebra. Babysemp/nan/hipps och även när hon blev större de olika nr av olika märken typ babysemp 1,2,3.

    När hon ätit en i 2-3 dagar blev hon sugen på första igen. Samma sedan med vällingen och nu är hon 2 år och likadan med mat. Yoghurt till frukost funkar två dagar och inte tredje men äter hon gröt i två dagar går det bra igen sedan.

    Ombytlig:)

  • Fri 31 May 2019 08:46
    #2

    Mitt andra barn gillade inte pulverersättning så kan vara det också. Den färdigblandade smakar "mjukare".

  • Fri 31 May 2019 20:28
    #3

    Är det tänder på g? Vissa får dem ju väldigt tidigt då kan det tjorva ordentigt m flaska då det blir vädigt ömt.

    Jag duttade på flytande alvedon på orådet en liten stund före maten ochcdå gick det lättare att dricka.

  • Fri 31 May 2019 21:12
    #4

    Borde inte ha med flaskan att göra då han de senaste dagarna har druckit utan problem om han får ersättning från tetra, då tömmer han hela flaskan. Men blandar jag pulver i samma flaska dricker han bara hälften om ens det innan han börjar skrika hysteriskt. Känns som att han med pulvret bara dricker tills den värsta hungern är borta och sedan slutar när han inser att han inte gillar det.

Svar på tråden Gillar inte längre ersättning?