• Fri 31 May 2019 13:45
    215 visningar
    8 svar
    8
    215

    Bilbarnstolsplacering?

    Hej!

    Vi har just fått en son, vårat andra barn. Storasyster är snart 4. I bilen sitter hon framåtvänd i en egen ?lill-stol? i baksätet. Grabben skall (såklart) sitta i en bakåtvänd stol. Den är portabel och går att frikoppla så man kan bära med sig honom i den.

    Vi funderar på hur vi skall placera stolarna. Båda stolarna bak? Sonen fram och dottern bak? Eller tvärtom?

    Hur/vad rekommenderar ni?


    Mangan
  • Svar på tråden Bilbarnstolsplacering?
  • Anonym (Trafi­klärar­e)
    Fri 31 May 2019 15:59
    #1

    Om man åker mycket ensam i bilen med barnet då ska babyskyddet sitta helst i framsätet så att man har bättre koll på barnet. Din dotter är snart 4 och då beshöver ni inte ha barnstol längre för ni kan byta till bältesstol/stolkudde och då är hon frammåtvänd.

  • Anonym (C)
    Fri 31 May 2019 18:09
    #2

    Jag föredrar att ha båda bilstolarna bak. Gärna den ena i mitten.

    Flickan bör ju sitta bakåtvänd i minst ett år till så jag skulle sätta henne i bakåtvänd stol i mitten vilket ger bra benplats och sätta bebisen bakom passageraren.

  • Fri 31 May 2019 18:18
    #3

    Jag hade babyskyddet där bak i mitten så jag kunde sitta bredvid. Å storebror satt på andra sidan där bak.

  • Anonym (M)
    Fri 31 May 2019 18:25
    #4

    Vi hade båda bak i den bil vi åkte hela familjen i. Satte en liten spegel i bak så den som sitter i passagerarsätet fram kunde se bebisen. När jag åkte själv med barnen hade jag babyskyddet i framsätet. Vi har alltid haft våra barn i bakåtvänd bilbarnstol tills de fyllde 5 år.

  • Thu 4 Jul 2019 14:37
    #5

    Förutsatt att det inte finns någon airbag därframme så kan det vara bra att ha bebisen där. Vi har airbag och har således haft både större barn och bebis bak. En vuxen som inte kör kan sitta i mitten. Går även att amma på det viset när det inte finns andra möjligheter


    Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
  • Mon 8 Jul 2019 20:46
    #6

    Jag rekommenderar att er dotter inte sitter framåtvänd på ett bra tag till.

  • Mon 8 Jul 2019 23:01
    #7

    Har alltid haft storebror bak, tycker det är bättre för koncentrationen. Yngsta har trivts bättre fram, vi har varierat lite medan hon satt i babyskydd. Nu sitter båda bak i likadana stolar, bakvända.

  • gbgumm­an
    Tue 9 Jul 2019 06:53
    #8

    Vi hade båda stolarna bak och båda åkte bakåt tills de var ca 6 år.

Svar på tråden Bilbarnstolsplacering?