• Mon 3 Jun 2019 18:48
    423 visningar
    3 svar
    3
    423

    Mot viljan?

    Hej, jag har en fråga.

    Jag vill inte bli igångsatt, igen. Aldrig någonsin.

    Jag sa till min bm idag att jag vill hellre bli snittad. Har jag inte rätt att välja det då?

    Hon sa bara att jag inte har rätt att välja och det kommer isåfall bli hinsvepning.

    Jag skulle få prata med en doula om det.

    Nu handlar det bara om jag gör över tiden, inte innan.

  • Svar på tråden Mot viljan?
  • Mon 3 Jun 2019 19:34
    #1

    Nej du kommer inte få välja mellan igångsättning eller kejsarsnitt om du går över tiden. Det är inte så det fungerar i Sverige. Man kan ju önska kejsarsnitt som sätt att föda, men det är inte så lätt alltid tyvärr och då ska du troligen börja processen långt tidigare i graviditeten. Du är säkert långt gången om du pratar igångsättning med barnmorskan?

    Blev du igångsatt med första barnet? För isåfall finns det stora chanser att det trots en ev igångsättning ändå går lättare denna gång, eftersom du redan har fött barn.

  • Mon 3 Jun 2019 20:15
    #2

    Jag är i vecka 26. Jag blev igångsatt med mitt 4 barn (tredje förlossningen)

    Blev akut snittad andra förlossningen. Så jag vet varför jag skulle välja snitt.

    Men om jag inte vill bli igångsatt då? Ska de tvinga mig? Ska jag gå över tiden mer än vad man brukar? Hur blir det då?

  • Tue 11 Jun 2019 23:45
    #3

    Du har alltid rätt att tacka nej till vård. De kan inte tvinga dig till igångsättning eller hinnsvepning. Du har all rätt i världen att säga nej. Stå på dig!

    Tyvärr har du inte rätt att kräva vård, så som kejsarsnitt. Men du kan meddela din vårdgivare om att du skulle tacka ja till snitt och kommer att vägra att samtycka till några som helst andra ingrepp.

Svar på tråden Mot viljan?