• Bella1­000
    Mon 3 Jun 2019 20:58
    1473 visningar
    15 svar
    15
    1473

    Valp i lägenhet!

    Hur är det att skaffa valp när man bor i lägenhet? Vi funderar (och har velat och önskat i flera år) på att skaffa en hund men det som tar emot är att vi bor i lägenhet! Visserligen en stor lägenhet men några våningar upp! Tid har vi, så det är inget problem. Tänker mest på det här om att springa ut med valpen ofta och speciellt om nätterna! Hur är det, ni som har erfarenhet av det?

  • Svar på tråden Valp i lägenhet!
  • Mon 3 Jun 2019 21:17
    #1
    +1

    Vad exakt är skillnaden jämfört med om ni hade bott i hus? Gå ut flera gånger är väl något man får göra i hus också?

  • Bella1­000
    Mon 3 Jun 2019 21:34
    #2

    Ja det uppenbara såklart! Springa ner för flera trappor, oro att störa grannar, hitta gräsplätt osv! Är väl en himla skillnad och släppa ut sin valp på sin egna tomt än på gemensam gård osv!

  • Mon 3 Jun 2019 22:12
    #3

    Det går bara man vill.

    Har ni ingen hiss?

    Grannar brukar vara förstående bara man förvarnar.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (bw)
    Mon 3 Jun 2019 22:44
    #4
    +1

    Visa hänsyn till grannarna

  • Anonym (Kalle­)
    Mon 3 Jun 2019 22:46
    #5
    Bella1000 skrev 2019-06-03 21:34:35 följande:

    Ja det uppenbara såklart! Springa ner för flera trappor, oro att störa grannar, hitta gräsplätt osv! Är väl en himla skillnad och släppa ut sin valp på sin egna tomt än på gemensam gård osv!


    Ja, orkar ni inte gå/springa i trappor, inte låta bli att störa grannar, redan nu kolla efter gräsplättar, så ska ni inte skaffa hund.
  • Bella1­000
    Mon 3 Jun 2019 22:49
    #6
    -1
    Anonym (Kalle) skrev 2019-06-03 22:46:55 följande:

    Ja, orkar ni inte gå/springa i trappor, inte låta bli att störa grannar, redan nu kolla efter gräsplättar, så ska ni inte skaffa hund.


    Äh! Jo det ska vi! Jag frågade efter folk som har erfarenhet, du borde kanske lägga din tid på nåt annat!
  • Tue 4 Jun 2019 04:30
    #7

    Brukar inte vara några problem med grannar så länge ni informerat om valpen tex genom lapp i trapphuset. Sen finns det naturligtvis hyres/bostadsföreningar som inte vill att man rastar hundar på innergården eller på gräsmattor närmast huset och då får man bära valpen lite längre bort eller höra om det är ok så länge valpen är liten.
    Man får helt enkelt sova påklädd med skorna redo i hallen för att hinna ut med den lille nattetid. Det är ju ett evigt spring flera g/ timmen men det är det ju oavsett man bor i hus eller lägenhet.

  • nernu
    Tue 4 Jun 2019 12:54
    #8
    +1

    Har haft hund i både lgh och hus och visst är det lite skillnad. I hus är det lite smidugare att bara dra på typ morgonrock när man ska ut på natten. Vi hade bara en trappa så just det var inte så jobbigt. Jag skulle dock säga att man inte behöver ha bråttom ut om man planerar bra. Vi gick ut en gång i halvtimmen första veckan och väckte på natten. Kan räkna olyckorna på en hand. Så om ni vill ha hund så löser det sig.

  • Anonym (bw)
    Wed 5 Jun 2019 15:05
    #9
    Bella1000 skrev 2019-06-03 22:49:51 följande:
    Äh! Jo det ska vi! Jag frågade efter folk som har erfarenhet, du borde kanske lägga din tid på nåt annat!
    Är du så här snäsig mot dina grannar när de vill diskutera din ev framtida hund så komemr du få problem.
  • Bella1­000
    Wed 5 Jun 2019 22:36
    #10
    Anonym (bw) skrev 2019-06-05 15:05:13 följande:

    Är du så här snäsig mot dina grannar när de vill diskutera din ev framtida hund så komemr du få problem.


    Jag bemöter folk som dem bemöter mig! Tänk på det du!
  • Bella1­000
    Wed 5 Jun 2019 22:37
    #11
    nernu skrev 2019-06-04 12:54:53 följande:

    Har haft hund i både lgh och hus och visst är det lite skillnad. I hus är det lite smidugare att bara dra på typ morgonrock när man ska ut på natten. Vi hade bara en trappa så just det var inte så jobbigt. Jag skulle dock säga att man inte behöver ha bråttom ut om man planerar bra. Vi gick ut en gång i halvtimmen första veckan och väckte på natten. Kan räkna olyckorna på en hand. Så om ni vill ha hund så löser det sig.


    Tack:)
  • Bella1­000
    Wed 5 Jun 2019 22:38
    #12
    Dexter dot com skrev 2019-06-04 04:30:40 följande:

    Brukar inte vara några problem med grannar så länge ni informerat om valpen tex genom lapp i trapphuset. Sen finns det naturligtvis hyres/bostadsföreningar som inte vill att man rastar hundar på innergården eller på gräsmattor närmast huset och då får man bära valpen lite längre bort eller höra om det är ok så länge valpen är liten.

    Man får helt enkelt sova påklädd med skorna redo i hallen för att hinna ut med den lille nattetid. Det är ju ett evigt spring flera g/ timmen men det är det ju oavsett man bor i hus eller lägenhet.


    Ok tack :)
  • Anonym (De och dem)
    Thu 6 Jun 2019 00:31
    #13
    +1
    Bella1000 skrev 2019-06-05 22:36:29 följande:

    Jag bemöter folk som dem bemöter mig! Tänk på det du!


    Bemöter du en tjej som henne bemöter dig också? Och en kille som honom bemöter dig?

    Lär dig skillnaden på "de" och "dem" så behöver du inte framstå som så obildad. Eller skriv "dom", om det är för svårt.
  • Bella1­000
    Thu 6 Jun 2019 07:38
    #14
    Anonym (De och dem) skrev 2019-06-06 00:31:23 följande:

    Bemöter du en tjej som henne bemöter dig också? Och en kille som honom bemöter dig?

    Lär dig skillnaden på "de" och "dem" så behöver du inte framstå som så obildad. Eller skriv "dom", om det är för svårt.


    Oh nej, så hemskt om jag framstår som obildad! Hela mitt liv är förstört!! Eller inte haha!
  • Fri 5 Jul 2019 12:15
    #15

    Jag skaffade en hund nar vi bodde i lagenhet for 9 ar sedan. Bor fortfarande i lagenhet. Jag kan absolut saga att det var smidigare nar man var i exsets foraldrars stuga och hunden kunde ga in och ut genom dorren sjalv pa dagarna och kissa dar, men jag ser inte att det var krangligare i lagenhet (bodde 2 trappor upp och hade hiss). Vi hade en liten grasplatt pa andra sidan vagen och en park ganska nara. Min hund vagrade kissa/bajsa pa asfalt nar han var valp av nagon oklar anledning, men graset var bra. Nu hade v ingen innegard, men skulle inte rastat honom dar anda. 

    Han kunde halla sig i kanske 3-4h at gangen och om det inte holls sa kissade han i var sang som han sov i sa det gallde att ha koll haha! Mitt ex gick ut vid midnatt och jag vid halv 4. Som nagon skrev sa kunde du sjalv inte kla pa dig eller kissa for da hande det en olycka innan ni gatt ut haha! Men det ar ju under en kort period i hundens liv och det galler mer att tanka langsiktigt att aven om ni har tid nu sa kanske det andrar sig (ex en studerar eller kan jobba hemma/ha hunden pa jobbet osv) och da maste man kunna ha en plan b for att hunden inte ska bli ensam hemma hela dagarna eller sa. Saknar inte valptiden nar det kommer till allt rastande, men valpar ar det mysigasteHjärta

Svar på tråden Valp i lägenhet!