• Tue 4 Jun 2019 12:42
    725 visningar
    16 svar
    16
    725

    Havandeskapsförgiftning IGEN?

    Hej!

    Jag fick i min förra graviditet havandeskapsförgiftning som sedan övergick till HELLP. Upptäckte högt blodtryck hos barnmorskan i v31 & i v33 kom dottern ut med akutsnitt. Väldigt dramatiskt & jag är livrädd att det ska hända igen.

    Så! Hur gick andra graviditeten för er som hade havandeskapsförgiftning i första graviditeten? Någon som har siffror på hur många procent som får det igen? Tycker det är svårt att hitta trovärdiga källor med siffror på detta.. Jag kommer att äta trombyl!

  • Svar på tråden Havandeskapsförgiftning IGEN?
  • Tue 4 Jun 2019 13:23
    #1

    Jag fick HELLP med båda mina söner. Första sonen kom vecka 34 och andra sonen kom vecka 29.

  • Anonym (Mi)
    Tue 4 Jun 2019 14:22
    #2

    Jag har själv inte haft havandeskapsförgiftning men en nära vän fick havandeskapsförgiftning under sin första graviditet, runt vecka 36 tror jag. Hon fick sedan HELLP i vecka 37+0 under sin andra graviditet.

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 5 Jun 2019 23:05
    #3
    Långbenopluto skrev 2019-06-04 13:23:58 följande:

    Jag fick HELLP med båda mina söner. Första sonen kom vecka 34 och andra sonen kom vecka 29.


    Åt du trombyl?
  • Thu 6 Jun 2019 07:50
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-05 23:05:47 följande:
    Åt du trombyl?
    Inte med första men med andra.
  • Anonym (hypot­yreos)
    Thu 6 Jun 2019 17:12
    #5

    Har du kollat sköldkörteln? Underfunktion kan leda till havandeskapsförgiftning.

    Se till att de kollar det till nästa graviditet så du kan äta Levaxin.

  • Anonym (hypot­yreos)
    Thu 6 Jun 2019 17:13
    #6

    Och kolla det redan nu såklart.

  • Thu 6 Jun 2019 18:40
    #7

    Fick i vecka 34 med första. Det höll sig rätt bra i några veckor men blev igångsatt en vecka innan BF, då hade det blivit mycket sämre på bara 4 dagar. Blev kontrollerad på förlossningen 2 gånger i veckan från upptäckten hos BM.

    Ingenting med nr 2.

    Nu i vecka 31 med nr 3, än så länge inget i urin och blodtrycket ligger stadigt på 100-105/60-70.

  • Thu 6 Jun 2019 21:43
    #8

    Fick havandeskapsförgiftning i 1a graviditeten men hittills i denna (v34+5) så har jag klarat mig även om jag äter med. Nu är det planerat snitt i v36+2 pga föreliggande moderkaka o vasa previa, går dock på blodtryckskontroller 2ggr i v o äter blodtrycksmed samt trombyl

  • Anonym (S)
    Thu 6 Jun 2019 22:06
    #9

    Jag fick hellp med första i v. 38. Är nu tidigt gravid med andra och ska börja äta 160 mg trombyl i v. 10. Hoppas på att slippa både hf och hellp denna gång! Ska ju vara minde risk i påföljande graviditeter?

  • Sat 22 Jun 2019 02:16
    #10
    Anonym (S) skrev 2019-06-06 22:06:27 följande:

    Jag fick hellp med första i v. 38. Är nu tidigt gravid med andra och ska börja äta 160 mg trombyl i v. 10. Hoppas på att slippa både hf och hellp denna gång! Ska ju vara minde risk i påföljande graviditeter?


    Ja dom säger att det är mindre risk, men jag läste på internmedicin att risk för preklamsi i andra graviditeten är 22-65% beroende på hur tidigt det bröt ut i förra(om man hade svår preklamsi).. & läste i en ganska ny artikel på netdoktor att det är typ 42% risk att få hellp i andra graviditeten(om man hade det i första).. så nu efter min forskning så känner jag att man får väll sikta in sig på att bli sjuk igen ???? Men jag fick också trombyl, redan i v 6 så man får väll hoppas att den gör nytta!
  • Anonym (S)
    Sat 22 Jun 2019 07:29
    #11
    KEC93 skrev 2019-06-22 02:16:15 följande:

    Ja dom säger att det är mindre risk, men jag läste på internmedicin att risk för preklamsi i andra graviditeten är 22-65% beroende på hur tidigt det bröt ut i förra(om man hade svår preklamsi).. & läste i en ganska ny artikel på netdoktor att det är typ 42% risk att få hellp i andra graviditeten(om man hade det i första).. så nu efter min forskning så känner jag att man får väll sikta in sig på att bli sjuk igen ???? Men jag fick också trombyl, redan i v 6 så man får väll hoppas att den gör nytta!


    Usch :( ja, man är ju jätteorolig. Förstår om det känns än värre för dig då det debuterade tidigare (min hf kom i v. 36 så hellpen dröjde i två veckor). Jag vet inte om det blir så men pratades förut om förlossning två - tre veckor innan bf för min del. Har du hört något sånt?
  • Anonym (hypot­yreos)
    Sun 23 Jun 2019 10:31
    #12
    Anonym (hypotyreos) skrev 2019-06-06 17:12:25 följande:

    Har du kollat sköldkörteln? Underfunktion kan leda till havandeskapsförgiftning.

    Se till att de kollar det till nästa graviditet så du kan äta Levaxin.


    hej igen. ursäkta mitt okunniga inlägg. inser att HELLP är rätt allvarligt och inte kan kopplas ihop med hypotyreos. men hypotyreos under graviditet kan kopplas ihop med havandeskapsföriftning, så det var bara så jag menade. 
  • Sun 23 Jun 2019 23:33
    #13
    Anonym (S) skrev 2019-06-22 07:29:40 följande:

    Usch :( ja, man är ju jätteorolig. Förstår om det känns än värre för dig då det debuterade tidigare (min hf kom i v. 36 så hellpen dröjde i två veckor). Jag vet inte om det blir så men pratades förut om förlossning två - tre veckor innan bf för min del. Har du hört något sånt?


    Jasså? Tidigare förlossning? Det hade man ju blivit betydligt lugnare av! Vad jag förstår så brukar det debutera senare i andra graviditeten iaf! Jag har tänkt att be om planerat snitt men kanske kan fråga hur dom ställer sig till tidigare förlossning med :)
  • Sun 23 Jun 2019 23:36
    #14
    +1
    Anonym (hypotyreos) skrev 2019-06-23 10:31:47 följande:

    hej igen. ursäkta mitt okunniga inlägg. inser att HELLP är rätt allvarligt och inte kan kopplas ihop med hypotyreos. men hypotyreos under graviditet kan kopplas ihop med havandeskapsföriftning, så det var bara så jag menade. 


    Jag tror att dom kollade den i förra graviditeten, känns som att hela graviditeten var ett långt läkarbesök :?D

    Men ska absolut kolla upp så att dom inte missat det :)
  • Anonym (S)
    Mon 24 Jun 2019 09:40
    #15
    KEC93 skrev 2019-06-23 23:33:37 följande:

    Jasså? Tidigare förlossning? Det hade man ju blivit betydligt lugnare av! Vad jag förstår så brukar det debutera senare i andra graviditeten iaf! Jag har tänkt att be om planerat snitt men kanske kan fråga hur dom ställer sig till tidigare förlossning med :)


    Funderar också på att be om planerat snitt :) blev akut under narkos senast och inte så sugen på upprepning av det...ska på läkarbesök på torsdag och tänkte kolla vad de säger då. Ang risken för att få i kommande graviditeter har jag förresten släktingar som fick hellp i första men inte andra!
  • Anonym (K)
    Wed 14 Aug 2019 01:29
    #16

    Fick en fullgången bebis första med lätt hf, bt steg vid v34. I andra graviditeten hf i v25 och bebis i v 27. Känns kört för mig att få ett till barn :( dock ingen trombyl i någon av graviditeterna

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning IGEN?