• Therescha

    När lägger sig era 10-åringar?

    Ni med barn i 10-årsåldern, när lägger de sig på kvällarna? Vill få en känsla för vad som är vanligt och inte då tydligen aaaaaaalla dotterns kompisar får vara uppe mycket längre än henne.

  • Svar på tråden När lägger sig era 10-åringar?
  • Alexi

    Vi går upp med båda barnen (8,5 och 10,5 år) till sovrummen lite efter kl 20. 8-åringen somnar kanske 20.30 nu på sommaren. 10-åringen kanske lägger sig runt 20.30 men somnar nog ca en timme senare, hon ligger och läser rätt länge. 

  • whitestar

    Nu är våra barn äldre men i den åldern så fick den äldsta lägga sig kl. 20 då han var mer kvällstrött utav sig. Den yngre orkade vara vaken till 21 när han var 10

  • LittelG

    Min dotter är 11 iofs, men svarar ändå. Hon har aldrig haft ett stort sömnbehov, inte ens som liten bebis. Igår somnade hon vid 22.30(!) och har ändå varit pigg och aktiv idag. Hela familjen går upp vid 6, även hon.

    En mer normal kväll somnar hon vid ca 21.30.

    Varje sommar har jag märkt att hon blir avsevärt mycket piggare pga solen och ljuset. På vintrarna ökar sömnbehovet.

  • LittelG

    Jag vill bara tilläggs en sak: mina föräldrar var noga med att jag skulle lägga mig tidigt som barn. Det ledde i slutänden till att jag låg och vred och vände på mig i flera timmar utan att kunna somna. Det i sin tur gjorde att jag fick sömnproblem ända upp i vuxen ålder. Lägg inte barnen för tidigt, utan se till att de är trötta först.

  • jodåsåatte

    Min 10 åring (blir 11 till hösten) lägger sig mellan 21:00-21:30 på vardagar. Händer att klockan närmar sig 22 också ibland. Men han kommer alltid upp utan problem på morgonen och orkar med skolan utan problem, så jag märker ju att han får tillräckligt med sömn. Hade han däremot varit dödstrött och svår att få upp, då hade han fått lägga sig tidigare. Helger kan det bli väldigt sent, beroende på vad vi gör.

  • Pajama

    Min 10-åring lägger sig runt 21 och somnar väl någon halvtimme senare. Han är pigg och orkar dagen efter. På helger (fred, lörd) får han lägga sig när han vill och det kan bli väääldigt sent, men han klarar ändå av att ställa om sig till måndagen.
    Jag anar att vi kommer få ha lite andra regler för 7-åringen, som har väldigt svårt att ställa tillbaka sig till tidig morgon, om hon varit uppe sent ett par kvällar.
    Therescha, hur dags vill ni att dottern ska lägga sig och vad vill hon själv? 

  • Alexi

    Det som gör att jag stressar upp mig lite över läggtiden ibland är att dottern är så trött, så trött när man väcker henne på morgonen. Då är det "jag vill sova, jag vill vara ledig" en lång stund.
    Men sen är hon pigg under dagen utan problem. Men det är så tråkigt för både henne och oss att det är så kämpigt att vakna.

  • Therescha
    Pajama skrev 2019-06-05 08:14:08 följande:

    Min 10-åring lägger sig runt 21 och somnar väl någon halvtimme senare. Han är pigg och orkar dagen efter. På helger (fred, lörd) får han lägga sig när han vill och det kan bli väääldigt sent, men han klarar ändå av att ställa om sig till måndagen.

    Jag anar att vi kommer få ha lite andra regler för 7-åringen, som har väldigt svårt att ställa tillbaka sig till tidig morgon, om hon varit uppe sent ett par kvällar.

    Therescha, hur dags vill ni att dottern ska lägga sig och vad vill hon själv? 


    Hon får gå och borsta tänderna och så vid 20, lägger sig runt 20.30 och somnar vid 21. Hon är väldigt kvällstrött och vi har märkt att de kvällar hon av någon anledning varit uppe längre har hon svårt att komma upp på morgonen. Hennes 7-åriga syster går och lägger sig samtidigt men har jättesvårt att somna (blir väl runt 21.30-22) och henne får man knappt liv i på morgonen. 10-åringen själv vill vara vaken så länge som det bara är möjligt, minns själv när man var i den åldern att man aldrig ville gå och lägga sig. Nu förstår jag verkligen inte varför ????
  • Pajama

    Låter som att ni har bra rutiner, hon kan ju inte gå och lägga sig senare om hon måste upp på morgonen om hon är både kvällstrött och morgontrött? Ni ser ju till henne som individ och gör rätt! :)
    Hur gör ni när hon är ledig?

  • nirakanna2

    Vår son är störigt morgonpigg , så han lägger sig 20-20.20. Lägger han sig senare sover han inte längre på morgonen, utan får bara färre sömntimmar.

  • Stålmamma

    Våra snart 10 och 11 åringar får stänga av och borsta tänderna kl 21 på vardagar och dom somnar runt 21.30. Dom lägger sig dock runt 20 och ser film oftast

Svar på tråden När lägger sig era 10-åringar?