• Tue 4 Jun 2019 21:59
    529 visningar
    5 svar
    5
    529

    Varför skall bara könsnormer som gynnar kvinnor finnas kvar?

    Varför skall bara könsnormer som gynnar kvinnor finnas kvar?

  • Svar på tråden Varför skall bara könsnormer som gynnar kvinnor finnas kvar?
  • Anonym (?)
    Tue 4 Jun 2019 22:04
    #1

    Vilka menar du?

  • Tue 4 Jun 2019 22:09
    #2

    Nej, det tycker jag inte de ska. Men det finns väl massvis med normer för både killar och tjejer som finns kvar, så jag tycker att frågans implicita påstående är helt fel.

  • Tue 4 Jun 2019 22:12
    #3

    Ja, vad menar du egentligen? Ditt påstående i sig är ingen sanning...

  • Anonym (Värld­enharb­livitk­näpp)
    Wed 5 Jun 2019 03:03
    #4
    +1
    annabellelee skrev 2019-06-04 22:09:08 följande:

    Nej, det tycker jag inte de ska. Men det finns väl massvis med normer för både killar och tjejer som finns kvar, så jag tycker att frågans implicita påstående är helt fel.


    Termen "könsnorm" - vad som är normalt för könet - kom till för att beskriva verkligheten, inte för att bli en standard att applicera eller inte applicera beroende på vilket kön du är. Manliga egenskaper skiljer sig från kvinnliga. Majoriteten av män har egenskaper som blir norm - det normala - och majoriteten av kvinnor likaså. Normalt betyder varken bättre eller sämre, endast att majoriteten har något gemensamt. Vad är det som är så farligt med det? Och varför kan man inte bara låta folk vara ifred och låta naturen ha sin gång istället för att göra en moralpredikan av det? Och varför är det så svårt att förstå enkel kommunikation? Det är så konstigt att modern kultur ska med våld försöka förändra naturen själv.  
  • Wed 5 Jun 2019 03:43
    #5
    +1
    Anonym (Världenharblivitknäpp) skrev 2019-06-05 03:03:30 följande:

    Termen "könsnorm" - vad som är normalt för könet - kom till för att beskriva verkligheten, inte för att bli en standard att applicera eller inte applicera beroende på vilket kön du är. Manliga egenskaper skiljer sig från kvinnliga. Majoriteten av män har egenskaper som blir norm - det normala - och majoriteten av kvinnor likaså. Normalt betyder varken bättre eller sämre, endast att majoriteten har något gemensamt. Vad är det som är så farligt med det? Och varför kan man inte bara låta folk vara ifred och låta naturen ha sin gång istället för att göra en moralpredikan av det? Och varför är det så svårt att förstå enkel kommunikation? Det är så konstigt att modern kultur ska med våld försöka förändra naturen själv.  


    Det finns väl massor av könsnormer som inte är naturliga. Tex

    - kvinnor ska inte ha håriga ben (trots att många har det och tvingas till smärtsamma onaturliga hårborttagningsprocedurerm.Det naturliga hade cvarit att låta håret frodas)

    - kvinnor får ha nagellack, men det är konstigt om män har det (lika onaturligt på båda)

    - en riktig man är stark och visar inte känslor (hur naturligt är det?)

    osv osv

    Normer är långtifrån alltid naturliga.

    Jag menar inte att normer är dåliga i sig. Det finns gott om positiva normer, som att man ska bete sig artigt mot folk även om man har olika åsikter istället för att börja örfil varann eller ställa sig i kö istället för att bara slå sig fram. Men även positiva normer är inte alltid naturliga. Det "naturliga" hade kanske varit att den starkaste tog det han ville ha, men ett sånt samhälle vill vi inte ha. Vi brukar våld på "naturliga" instinkter varje dag, med goda skäl.

    Normer är ett oerhört brett begrepp, därför måste ts förtydliga sig.
Svar på tråden Varför skall bara könsnormer som gynnar kvinnor finnas kvar?