• Sun 9 Jun 2019 15:02
    4769 visningar
    17 svar
    17
    4769

    Förlossning med rectocele/framfall

    Undrar om någon har erfarenhet av att föda barn med framfall (av tarm och urinblåsa). Min tarm buktar inåt och även urinblåsan till viss del. Funderar på om det då blir trångt för bebisen att tränga ner i slidan/förlossningskanalen eller om det löser sig genom att utbuktningarna trängs undan. Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Förlossning med rectocele/framfall
  • Anonym (Framf­all)
    Sun 9 Jun 2019 16:51
    #1
    LH123 skrev 2019-06-09 15:02:17 följande:

    Undrar om någon har erfarenhet av att föda barn med framfall (av tarm och urinblåsa). Min tarm buktar inåt och även urinblåsan till viss del. Funderar på om det då blir trångt för bebisen att tränga ner i slidan/förlossningskanalen eller om det löser sig genom att utbuktningarna trängs undan. Någon med erfarenhet?


    Jag har rectocele, iofs inte ett jättestort, men det ger mig en del besvär med toalettbesök. Jag har fött två barn sen jag fick diagnosen och ingen har någonsin sagt att det skulle vara besvärligare för barnet att tränga ner och mina förlossningar har varit snabba och okomplicerade. Så baserat på egen erfarenhet så är det inga problem alls.

    Man ska kissa ofta under förlossning och många blir ju lösa i magen när förlossningen sätter igång så en tom tarm och blåsa som buktar in i förlossningskanalen borde verkligen inte kunna ställa till problem tycker jag.Trycket är nog ganska starkt från bebisens huvud! Hoppas det går bra när det är dags!
  • Sun 9 Jun 2019 19:28
    #2

    Tusen tack för ditt svar! Det var lugnande att höra. :)

  • Anonym (Framf­all)
    Sun 9 Jun 2019 21:17
    #3
    LH123 skrev 2019-06-09 19:28:51 följande:

    Tusen tack för ditt svar! Det var lugnande att höra. :)


    Jag förstår din undran! Jag var själv väldigt orolig innan jag skulle föda mitt andra barn (rectocelet konstaterades efter att jag fött mitt första barn), jag hade då blivit ganska symptomfri efter att ha känt av mycket obehagligt skav och tyngdkänsla och jag var så orolig att en vaginal förlossning skulle förvärra framfallet. När jag diagnosticerades med framfall sa min gynekolog att jag aldrig mer skulle krysta hårt när jag gick på toa, och det är ju lite svårt att undvika under en förlossning :P

    Men det gick hur bra som helst! Och sen har jag fött ett barn till vaginalt därefter, och är nu gravid med fjärde barnet. Efter trean hade jag en ganska stark tyngdkänsla i nån månad efter förlossningen, men det var inget som knipande inte rådde på och rectocelet känns precis lika stort efteråt som innan andra förlossningen så inget har förvärrats vad jag kan känna!

    Får jag fråga vad du har för symptom? Är det bara vid toalettbesök eller känner du av framfallet annars också? Du behöver såklart inte svara!
  • Mon 10 Jun 2019 09:01
    #4

    Tacksam att du tar dig tid!

    Jag har ingen direkt tyngdkänsla men när jag går på toa fylls "bulan" som då buktar in så att jag måste hjälpa till med tummen för att tömma tarmen helt. Förr var jag ofta förstoppad och jag har nog haft detta i många år (även innan förlossningar) men efter barnen har väggen antagligen blivit tunnare och svagare och buktar lättare ut. Jag har inte ont och förutom att jag måste hjälpa till för att tömma det sista har jag inga andra problem av det. Har aldrig fått någon diagnos utan själv förstått att det är det jag har. Upptäckte det för några år sedan då det bultade ut dom ett ägg vid öppningen när jag krystade.

    Så ja min oro inför denna fl är ju om denna försvagning och utbuktning skulle kunna hindra bebisens passage. Känner ju att det är trängre pga att saker fallit inåt. :) Dock har inte livmodertappen sjunkit. Har slarvat med knipövningar efter 3 täta fl. ???? Men som du skrev bör väl inte en tom tarm ställa till det utan barnet bör väl trycka tillbaka bulan då. Men som sagt, man oroar dig för själva krysta det och hur det påfrestar. Blir ju nästa orolig att bulan ska brista då men den lär väl tryckas inåt väggen och inte neråt (att den alltså trycks in istället för ner framför huvudet. ) Usch ja, man vill ju våga ta i när bebisen ska ut och inte hålls igen av rädsla. Men skönt att höra att du fixat det. Har googlat mkt och läser man om olika framfall ska det ju inte hindra en graviditet. Har din bm kollat dig inför förlossning och sagt att det inte ska vara något hinder?

  • Mon 10 Jun 2019 09:05
    #5

    ...vet inte varför det kom en massa frågetecken i inlägget. Inte meningen.

  • Anonym (Framf­all)
    Mon 10 Jun 2019 10:47
    #6
    LH123 skrev 2019-06-10 09:01:57 följande:

    Tacksam att du tar dig tid!

    Jag har ingen direkt tyngdkänsla men när jag går på toa fylls "bulan" som då buktar in så att jag måste hjälpa till med tummen för att tömma tarmen helt. Förr var jag ofta förstoppad och jag har nog haft detta i många år (även innan förlossningar) men efter barnen har väggen antagligen blivit tunnare och svagare och buktar lättare ut. Jag har inte ont och förutom att jag måste hjälpa till för att tömma det sista har jag inga andra problem av det. Har aldrig fått någon diagnos utan själv förstått att det är det jag har. Upptäckte det för några år sedan då det bultade ut dom ett ägg vid öppningen när jag krystade.

    Så ja min oro inför denna fl är ju om denna försvagning och utbuktning skulle kunna hindra bebisens passage. Känner ju att det är trängre pga att saker fallit inåt. :) Dock har inte livmodertappen sjunkit. Har slarvat med knipövningar efter 3 täta fl. ???? Men som du skrev bör väl inte en tom tarm ställa till det utan barnet bör väl trycka tillbaka bulan då. Men som sagt, man oroar dig för själva krysta det och hur det påfrestar. Blir ju nästa orolig att bulan ska brista då men den lär väl tryckas inåt väggen och inte neråt (att den alltså trycks in istället för ner framför huvudet. ) Usch ja, man vill ju våga ta i när bebisen ska ut och inte hålls igen av rädsla. Men skönt att höra att du fixat det. Har googlat mkt och läser man om olika framfall ska det ju inte hindra en graviditet. Har din bm kollat dig inför förlossning och sagt att det inte ska vara något hinder?


    Ja dina symptom låter ju precis som mina, förutom då att jag kände av att det skavde ett tag. Gynekologen som konstaterade mitt framfall sa att det inte var orsakat av min första förlossning. Jag tror inte heller det. Jag var väldigt förstoppad efteråt och satt ofta länge på toaletten och det var efter ett extra långt toalettbesök jag kände besvären komma. Så irriterande att bajsa sig till ett framfall liksom!! Jag hade aldrig någonsin hört att det var möjligt att göra det, men som du säger så var jag säkert försvagad efter en graviditet och förlossning och så klarade slidväggen inte av att hålla emot längre.

    Hur som helst, jag har aldrig diskuterat framfallet med min barnmorska, men det har konstaterats på efterbesöken efter förlossning och där har det inte tagits upp att det skulle vara ett problem heller. Jag tror helt enkelt inte att det kan förhindra en vaginal förlossning. Vävnaderna är mjuka och kraften stor när en bebis ska ut. Om du är orolig så tänker jag att du kan vara lite extra noga att äta typ Lactulos eller liknande veckorna innan förlossningen så att du vet om att du inte är förstoppad. Men jag kan inte tänka mig att en förstoppning skulle hindra bebisens väg ut. Jag har som sagt exakt samma problematik som dig och det har mer eller mindre bara sagt tjoff! så har barnen varit ute :D

    Om man föder i ryggläge så faller f.ö. rectocelet tillbaka inåt ryggen till så det är ju en tanke.
  • Mon 10 Jun 2019 12:51
    #7

    Ja jag håller med, så trist att man bajsat sig till detta. :) Hade jag haft koll på det hade jag hållt emot redan under de år jag var förstoppade och inte hade fött barn än. Men då visste jag inte ens att detta tillstånd fanns. Men det känns så lugnande att få ta del av dina erfarenheter och de låter dessutom väldigt logiska. Och på 1177 där man kan läsa om framfall står det att det är ofarligt och inte hindrar framtida graviditeter. Och hade man avrått från fler förlossningar hade det ju stått det när man läser om framfall.

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 12 Dec 2019 00:08
    #8

    Jag födde nyss mitt andra barn och var rädd att min redan uttänjda bakvägg skulle spricka lätt. Tog upp det med två BM som sa att de aldrig hört talas om det. Trots en expressförlossni g på 7 min med krystvärkar med min urkraft så blev det inte förvärrat utan jag ser ut som efter första förlossningen ????

  • Sun 27 Sep 2020 18:22
    #9

    Ser att den här tråden är ganska gammal nu men ändå den nyaste jag hittar. Känns ändå lättande att läsa att ni har fött barn med detta o att allt har gått bra osv. Har två barn o har nu upptäckt att jag ev har lite framfall. Tror inte de är så illa men vill inte att det ska bli värre. Vi har tänkt skaffa en tredje bebis snart o jag ska kolla med gyn om en vecka. Men som jag uppfattat de brukar iaf inte graviditer o förlossning va någon fara..?

    Har ni haft besvär undee graviditeten att de börjat hänga ut mer eller blivit jobbigare?

    Hoppas nån kollar o vill svara

  • Anonym (Framf­allet)
    Mon 28 Sep 2020 09:55
    #10
    LyCKa55 skrev 2020-09-27 18:22:54 följande:

    Ser att den här tråden är ganska gammal nu men ändå den nyaste jag hittar. Känns ändå lättande att läsa att ni har fött barn med detta o att allt har gått bra osv. Har två barn o har nu upptäckt att jag ev har lite framfall. Tror inte de är så illa men vill inte att det ska bli värre. Vi har tänkt skaffa en tredje bebis snart o jag ska kolla med gyn om en vecka. Men som jag uppfattat de brukar iaf inte graviditer o förlossning va någon fara..?

    Har ni haft besvär undee graviditeten att de börjat hänga ut mer eller blivit jobbigare?

    Hoppas nån kollar o vill svara


    Hej! Jag kan av nån anledning inte använda samma nickname som jag hade ovanför (jag är Anonym (Framfall)). Sen jag svarade i tråden sist så har jag fött mitt fjärde barn, och mitt framfall förvärrades inte alls av varken graviditet eller förlossning. Jag kunde till och med gå på toaletten (nummer två) bara några timmar efteråt utan problem!

    Mitt bästa råd är att knipa innan, under och efter graviditeten. Då kan man bli helt symptomfri, även om knipet inte tar bort framfallet. Ett annat tips är att gå in på bloggen Baking babies som skrivs av en fysioterapeut som är väldigt engagerad och kunnig i ämnet. Där lärde jag mig att man kan bli symptomfri genom att knipa. Min gynekolog sa nämligen till mig att jag skulle knipa mycket samtidigt som hon sa att man inte kan knipa bort ett framfall som redan finns. Det gjorde mig väldigt förvirrad. Men efter att ha läst Baking babies så förstod jag att symtomen kan försvinna när man kniper, och så blev det för mig.

    Jag vet inte om ditt framfall är ett bakre eller främre framfall (eller framfall av livmodern) men det är viktigt att gå på toaletten regelbundet, att knipa när man springer/hoppar/lyfter tungt, inte bli hård i magen och helst undvika att hoppa och springa tungt. Och att avbryta aktiviteter som ger tyngdkänsla i underlivet. Tyngdkänsla blir absolut värre under graviditet tycker jag, men man har ju en bebis som tynger med hela bäckenbotten så det är inte så konstigt. Huvudsaken är att det inte blir värre efteråt! Lycka till med nummer tre :)
  • Mon 28 Sep 2020 14:40
    #11
    Anonym (Framfallet) skrev 2020-09-28 09:55:14 följande:

    Hej! Jag kan av nån anledning inte använda samma nickname som jag hade ovanför (jag är Anonym (Framfall)). Sen jag svarade i tråden sist så har jag fött mitt fjärde barn, och mitt framfall förvärrades inte alls av varken graviditet eller förlossning. Jag kunde till och med gå på toaletten (nummer två) bara några timmar efteråt utan problem!

    Mitt bästa råd är att knipa innan, under och efter graviditeten. Då kan man bli helt symptomfri, även om knipet inte tar bort framfallet. Ett annat tips är att gå in på bloggen Baking babies som skrivs av en fysioterapeut som är väldigt engagerad och kunnig i ämnet. Där lärde jag mig att man kan bli symptomfri genom att knipa. Min gynekolog sa nämligen till mig att jag skulle knipa mycket samtidigt som hon sa att man inte kan knipa bort ett framfall som redan finns. Det gjorde mig väldigt förvirrad. Men efter att ha läst Baking babies så förstod jag att symtomen kan försvinna när man kniper, och så blev det för mig.

    Jag vet inte om ditt framfall är ett bakre eller främre framfall (eller framfall av livmodern) men det är viktigt att gå på toaletten regelbundet, att knipa när man springer/hoppar/lyfter tungt, inte bli hård i magen och helst undvika att hoppa och springa tungt. Och att avbryta aktiviteter som ger tyngdkänsla i underlivet. Tyngdkänsla blir absolut värre under graviditet tycker jag, men man har ju en bebis som tynger med hela bäckenbotten så det är inte så konstigt. Huvudsaken är att det inte blir värre efteråt! Lycka till med nummer tre :)


    Åh tack för ditt svar! Blir så glad! Vill så gärna skaffa detta tredje barn o känner mig hoppfull då mina urinträngningar blivit MYCKET bättre på bara 3-4v med mycket knipande. Trodde först att jag skulle kissa på mig hela tiden o mådde så dåligt psykiskt. Speciellt eftersom sambon änsligrn gått med på en trea.

    Jag vet inte vad jag har eller om jag har framfall men jag misstänker främre pga mina syntom. Jag tycker tappen är lite längre ner än innan med. Men de kanske kan bli så av att en av väggarna blir slappa.. Den hänger inte ut liksom. Får upp 3/4 av pekfingret innan jag når tappen.

    Vad har du för typ av framfall?

    Allt du säger att man ska tänka på har jag gjort sen jag fick 1:a barnet. Men inte knipit mer än innan o efter förlossning o grav. Sen har jag inte gjort de. Förrän nu.
  • Mon 28 Sep 2020 14:42
    #12

    Jag ska göra en gynundersökning i veckan så jag vet. Och vad dom tycker inför graviditet

  • Sat 2 Jan 2021 08:18
    #13

    Nu vet jag inte om nån kommer läsa här men man sa att jag inte hade något framfall trots att ja tydligt kännt att saker o ting inte är där dom varit. Så jag blev gravid o är nu i v.14!

    Men nu har jag upptäckt att livmldertappen sitter jättelångt ner! I slidöppningen. Vi hade sex häromdagen o de kändes så konstigt o typ trångt. Kände o tittade sen efterråt o hittade inte tappen men när jag kollat med spegel tror jag att jag såg den ända där nere... Och nu har jag haft rätt ont efter de.. Måste ringa barnmorskan eller gyn på måndag.. Fy så tråkigt

  • Guldno­va
    Sat 2 Jan 2021 20:50
    #14
    LyCKa55 skrev 2020-09-27 18:22:54 följande:

    Ser att den här tråden är ganska gammal nu men ändå den nyaste jag hittar. Känns ändå lättande att läsa att ni har fött barn med detta o att allt har gått bra osv. Har två barn o har nu upptäckt att jag ev har lite framfall. Tror inte de är så illa men vill inte att det ska bli värre. Vi har tänkt skaffa en tredje bebis snart o jag ska kolla med gyn om en vecka. Men som jag uppfattat de brukar iaf inte graviditer o förlossning va någon fara..?

    Har ni haft besvär undee graviditeten att de börjat hänga ut mer eller blivit jobbigare?

    Hoppas nån kollar o vill svara


    Jag fick problem efter barn nr 2, måste trycka med tummen i slidan för att kunna bajsa. Sexlivet dog nästan men inga andra problem.  Efter fjärde barnet fick jag så stora problem att jag var tvungen att söka hjälp. Akut operation. 8 års lidande i tysthet var äntligen över. Jag visste inte att det fanns ett namn för det jag hade och hur vanligt det faktiskt är.
  • Sat 2 Jan 2021 21:22
    #15
    Guldnova skrev 2021-01-02 20:50:26 följande:

    Jag fick problem efter barn nr 2, måste trycka med tummen i slidan för att kunna bajsa. Sexlivet dog nästan men inga andra problem.  Efter fjärde barnet fick jag så stora problem att jag var tvungen att söka hjälp. Akut operation. 8 års lidande i tysthet var äntligen över. Jag visste inte att det fanns ett namn för det jag hade och hur vanligt det faktiskt är.


    Men så tråkigt! Jag har läst massor om de bla här på familjeliv o de verkar så vanligt. Det göe att jag känner mig lite lättad ändå. Jag tror ju det är någon typ av framfall jag fått. Måste bara få till atr bli undersökt.

    Det där med avföring hae jag läst många som måste göra. Hade nog aldrog själv kommit på tanken att göra så själv. Har inga sånna problem nu iaf o hoppas jag slipper.

    Men nu är de mycket bättre för dig om jag förstår de rätt?
  • Guldno­va
    Sat 2 Jan 2021 22:53
    #16
    LyCKa55 skrev 2021-01-02 21:22:39 följande:
    Men så tråkigt! Jag har läst massor om de bla här på familjeliv o de verkar så vanligt. Det göe att jag känner mig lite lättad ändå. Jag tror ju det är någon typ av framfall jag fått. Måste bara få till atr bli undersökt.

    Det där med avföring hae jag läst många som måste göra. Hade nog aldrog själv kommit på tanken att göra så själv. Har inga sånna problem nu iaf o hoppas jag slipper.

    Men nu är de mycket bättre för dig om jag förstår de rätt?
    Jajjemen, inga problem nu. Det måste talas mer om vad som händer med kroppen så att vi slipper detta lidande. 
  • Sun 3 Jan 2021 12:24
    #17
    +1
    Guldnova skrev 2021-01-02 22:53:02 följande:

    Jajjemen, inga problem nu. Det måste talas mer om vad som händer med kroppen så att vi slipper detta lidande. 


    Härligt att höra en bra historia! Nu känner jag mig lite mindre orolig och något mer positiv! Tack
Svar på tråden Förlossning med rectocele/framfall