• Mon 10 Jun 2019 11:14
    3717 visningar
    16 svar
    16
    3717

    Skolavslutning nian

    Mitt barn går ut årskurs nio om ett par dagar. Jag undrar om det är brukligt att ge barnet en blomma i samband med avslutningen, typ som en ros att hänga runt halsen eller liknande?
    När jag själv gick i högstadiet var det inte vanligt att föräldrar ens närvarade på avslutningarna och när vi slutade nian var det kanske fem elever som hade sina föräldrar där. Någon av dem fick en blomma har jag för mig. Men nuförtiden känns det som att det är något helt annat då föräldrar alltid förväntas vara med vid sådana här tillfällen. Men det gör att jag har lite svårt att veta vad förväntningarna är. 

  • Svar på tråden Skolavslutning nian
  • sextio­talist
    Mon 10 Jun 2019 11:24
    #1
    LillaMi81 skrev 2019-06-10 11:14:31 följande:

    Mitt barn går ut årskurs nio om ett par dagar. Jag undrar om det är brukligt att ge barnet en blomma i samband med avslutningen, typ som en ros att hänga runt halsen eller liknande?
    När jag själv gick i högstadiet var det inte vanligt att föräldrar ens närvarade på avslutningarna och när vi slutade nian var det kanske fem elever som hade sina föräldrar där. Någon av dem fick en blomma har jag för mig. Men nuförtiden känns det som att det är något helt annat då föräldrar alltid förväntas vara med vid sådana här tillfällen. Men det gör att jag har lite svårt att veta vad förväntningarna är. 


    Olika traditioner. Du får kolla av med skolan vad som är tradition i den skolan som ditt barn går i.
    De jag känner som har barn som går ut nian, har det inte varit något sådant, utom för en väninna, som bor i en mycket liten stad, där var det nästan som studenten.
  • Mon 10 Jun 2019 11:25
    #2

    På högstadiet var det inga föräldrar med på våra avslutningar.

  • Mon 10 Jun 2019 11:30
    #3

    Vi hade föräldrar med då skolan alltid hade någon form utav show som niorna stod för (vi hade bla konsert).

    Alla i min klass fick betyget, en ros och en kram från klassläraren.

  • Mon 10 Jun 2019 11:40
    #4

    Jag vet att föräldrar är välkomna på avslutningen, det står uttryckligen. Jag vet också att mängder av föräldrar kommer eftersom vi varit där tidigare. Jag tänkte mer om ifall vi ska ge vårat barn något så inte hon står där utan och alla andra står med mängder av saker runt halsen.

  • Mon 10 Jun 2019 11:43
    #5
    Duckan skrev 2019-06-10 11:25:08 följande:

    På högstadiet var det inga föräldrar med på våra avslutningar.


    Menar du när du själv gick i skolan? Det är ju precis det jag menar, förr gick inte föräldrarna på lika mycket saker medans man nuförtiden får skämmas om man inte lyckas ta semester för varenda avslutning. Helt andra krav och förväntningar anser jag.
  • Mon 10 Jun 2019 11:56
    #6

    Precis, när jag gick i skolan. På högstadiet var det inte aktuellt och det var heller inget att se på dem avslutningarna.

    Om ni ska gå, så ja, köp en blomma att ge så står ni inte där utan.
    Vår dotter går ut femman nu och hon tyckte inte att vi skulle komma för hennes klass ska inte uppträda men en av oss går dit i alla fall.

  • sextio­talist
    Mon 10 Jun 2019 12:13
    #7
    LillaMi81 skrev 2019-06-10 11:43:12 följande:

    Menar du när du själv gick i skolan? Det är ju precis det jag menar, förr gick inte föräldrarna på lika mycket saker medans man nuförtiden får skämmas om man inte lyckas ta semester för varenda avslutning. Helt andra krav och förväntningar anser jag.


    Sonen gick ut för 7 år sedan. Inga föräldrar med efter femman, endast 9:an och inte många då heller
  • Anonym (.)
    Mon 10 Jun 2019 12:21
    #8

    Känner du någon annan av föräldrarna? I så fall kan du ju kolla runt lite hur andra gör. Eller om sonen minns hur det brukar vara tidigare år?
    När jag gick ut 9an (för nästan 20 år sedan) så var de flestas föräldrar/släktingar där och alla fick blommor, så det kan nog skilja rätt mycket i hur traditionerna ser ut.

  • Anonym (nian)
    Mon 10 Jun 2019 14:15
    #9
    LillaMi81 skrev 2019-06-10 11:14:31 följande:

    Mitt barn går ut årskurs nio om ett par dagar. Jag undrar om det är brukligt att ge barnet en blomma i samband med avslutningen, typ som en ros att hänga runt halsen eller liknande?
    När jag själv gick i högstadiet var det inte vanligt att föräldrar ens närvarade på avslutningarna och när vi slutade nian var det kanske fem elever som hade sina föräldrar där. Någon av dem fick en blomma har jag för mig. Men nuförtiden känns det som att det är något helt annat då föräldrar alltid förväntas vara med vid sådana här tillfällen. Men det gör att jag har lite svårt att veta vad förväntningarna är. 


    Jag tror att det är ovanligt att man som förälder är med på avslutningen eller att man ger nåt på skolgården såsom vid studenten. För mina barn har det varit så att föräldrar är inbjudna upp till åk tre, alltså lågstadiet. Därefter är avslutningen för eleverna och föräldrar kommer inte. Nian kanske är lite speciell då det avslutar hela grundskolan, men inte nödvändigtvis att det är föräldrar som är med i alla fall.

    Men ni kan väl fira lite hemma på kvällen eller eftermiddagen efter avslutningen? God middag, tårta, en liten gåva eller vad ni tycker passar?
  • Mon 10 Jun 2019 14:33
    #10
    Anonym (nian) skrev 2019-06-10 14:15:12 följande:
    Jag tror att det är ovanligt att man som förälder är med på avslutningen eller att man ger nåt på skolgården såsom vid studenten. För mina barn har det varit så att föräldrar är inbjudna upp till åk tre, alltså lågstadiet. Därefter är avslutningen för eleverna och föräldrar kommer inte. Nian kanske är lite speciell då det avslutar hela grundskolan, men inte nödvändigtvis att det är föräldrar som är med i alla fall.

    Men ni kan väl fira lite hemma på kvällen eller eftermiddagen efter avslutningen? God middag, tårta, en liten gåva eller vad ni tycker passar?
    Det låter jättebra som ni har det. Här är nästan alla med. Rektorn har specifikt skrivit att föräldrar är välkomna. Jag känner dock ingen som har barn som gått ut just nian, det är därför jag undrar om man ska ge något på plats. Jag har inget behov att ge presenter eller liknande, men jag vill inte att hon ska stå helt utan om alla andra får.
  • Anonym (nian)
    Mon 10 Jun 2019 14:48
    #11
    LillaMi81 skrev 2019-06-10 14:33:30 följande:
    Det låter jättebra som ni har det. Här är nästan alla med. Rektorn har specifikt skrivit att föräldrar är välkomna. Jag känner dock ingen som har barn som gått ut just nian, det är därför jag undrar om man ska ge något på plats. Jag har inget behov att ge presenter eller liknande, men jag vill inte att hon ska stå helt utan om alla andra får.
    Nej, det förstår jag. Du kanske ska kolla lite hur traditionen ser ut på den skolan då, så att ni kan lägga er på rimlig nivå.
  • Anonym (.)
    Mon 10 Jun 2019 14:57
    #12
    Anonym (.) skrev 2019-06-10 12:21:00 följande:

    Känner du någon annan av föräldrarna? I så fall kan du ju kolla runt lite hur andra gör. Eller om sonen minns hur det brukar vara tidigare år?
    När jag gick ut 9an (för nästan 20 år sedan) så var de flestas föräldrar/släktingar där och alla fick blommor, så det kan nog skilja rätt mycket i hur traditionerna ser ut.


    Vet inte var jag fick son ifrån, din dotter ska det ju vara.. 
  • Anonym (Högst­adielä­rare)
    Mon 10 Jun 2019 19:06
    #13

    Vi bjuder in föräldrar till år 9, inte annars. Och blommor behövs inte. 

    Läs gärna detta: https://skolvarlden.se/bloggar/sara-bruun/grundenten-ett-sant-trams

  • Mon 10 Jun 2019 20:32
    #14

    Det verkar variera väldigt hur det ser ut. Jag vet att de flesta föräldrar kommer på den här skolan och vi är inbjudna så vi kommer att gå. Men vi struntar i blomma.
    Tack för svar!

  • Anonym (Semes­ter)
    Mon 12 Aug 2019 20:11
    #15

    Ja, det är märkligt hur mycket det har förändrats på några decennier. På "min tid" var föräldrarna inte med överhuvudtaget (förutom på studenten såklart).

    Nu verkar det förväntas att föräldrar ska vara med i tid och otid. Har alla så lätt att ta semester från jobbet? Kan inte eleverna få ha sin avslutning ifred? För att inte tala om konsumtionen, om blommir, nallar, finkläder, skor mm ska köpas till varenda avslutning sliter det både på ekonomin o miljön.

    Nej, skolor, låt eleverna ha sitt firande ifred i grundskolan. När väl studenten kommer kan man fira desto mer. Det blir dessutom mer värt om man inte fått blommor o grejer en massa avslutningar innan...

  • Anonym (Suck!­)
    Mon 12 Aug 2019 20:22
    #16

    När min äldsta gick ut 6:an (!) så fick alla minst 2st rosor och sen skulle det tas foton och läggas upp på nätet (tonåringen ville ha den perfekta bilden). Sen var det fest, med övernattning och första fyllan och allt!!

    Tyckte det var lite väl tidigt men sån är kulturen här, tydligen... Är nu några år sedan och tack och lov har det inte spårat ut nåt värre än.

Svar på tråden Skolavslutning nian