• Mon 10 Jun 2019 15:37
    2138 visningar
    28 svar
    28
    2138

    Rimlig ersättning för telefonkostnader som projektledare?

    Hej Vänner,

    jag skulle vilje få lite referensramar vad gäller vad som är brukligt att vara rimliga telefonkostnader när man arbetar som projektledare.

    Har behövt investera i en ny telefon som ger mig en månadskostnad på 380:-/mån för själva telefonen, sen tillkommer mitt abonnemang som kostar 569:-/mån (har obegränsat med surf pga. att jag behöver vara uppkopplad hela tiden) = totalt 949:-/mån.

    Är detta rimligt att begära av arbetsgivaren/projektet att de betalar eller finns det några riktlinjer gällande detta om vad som är rimligt?

    Tack på förhand,
    Sara

  • Svar på tråden Rimlig ersättning för telefonkostnader som projektledare?
  • Mon 10 Jun 2019 15:44
    #1
    +2

    Varför fixar inte arbetsgivaren telefon åt dig?

  • Sommar­skugga­n
    Mon 10 Jun 2019 19:22
    #2
    +2

    Det rimliga vore att arbetsgivaren köper en arbetstelefon med abonnemang.

  • Mon 10 Jun 2019 20:25
    #3
    +1

    Det normala är att arbetsgivaren står för telefon och abonnemang

    Även om du ska betala själv så låter det märkligt att du ska ha en helt ny telefon?

    Sen borde du kunna använd wifi istället för mobilsurf.

    Tror du har köpt en dyr telefon som du vill ha själ :)

  • Mon 10 Jun 2019 20:59
    #4
    +1

    Det beror lite på hur avtalet ser ut och hur allt är överenskommet. Är du anställd, ja, då aka arbetsgivaren stå för kostnaden. Är du inhyrd/konsult så kan du som allra mest debitera för de merkostnader som projektet direkt ger dig, tex den del av månadskostnaden som du ringt för/surfat för i rollen som projektledare. Anser du att telefonen och kostnaden för denna ska gå på projektet får du vara beredd att enbart använda den i projektet och inget privat. Och dessutom vara beredd att behöva lämna den till arbetsgivaren/projektägaren när du slutar.

  • Mon 10 Jun 2019 21:00
    #5

    Dessutom, jobbar du som konsult så kolla över vilket avtal det eventuellt går inom. Jag och mina kollegor jobbar enligt ABK 09 och kör enligt dom reglerna, vilket vi även är noga med att lyfta upp i de offerter vi ger

  • Tue 11 Jun 2019 09:41
    #6
    Sandraberg skrev 2019-06-10 20:25:05 följande:

    Det normala är att arbetsgivaren står för telefon och abonnemang

    Även om du ska betala själv så låter det märkligt att du ska ha en helt ny telefon?

    Sen borde du kunna använd wifi istället för mobilsurf.

    Tror du har köpt en dyr telefon som du vill ha själ :)


    Hej Sandra,

    tack för din feedback

    japp är Apple-beroende så därav är telefonen dyr. Resonerar att det är lite resursslöseri att skaffa ytterligare en telefon för mitt uppdrag som projektledare då jag tänker att jag kan använda min privata.

    Kan absolut använda wifi, men är återigen lite bekväm av mig och vill kunna dela med mig av ett stabilt internet till min dator när jag reser med tåg exempelvis. SJ:s nät är inte så stabilt så därav surfbehovet. Jobbar mycket med videokonferenser så behöver extremt stabilt nät för att få en bra kvalitét på mötena.

    Ville få en känsla för vad som är normal kostnad för arbetsgivaren att betala för en heltids projektledare. Finns det schabloner för detta?

    Tack på förhand,
    Sara
  • Tue 11 Jun 2019 09:44
    #7
    Jagochdublirvi skrev 2019-06-10 21:00:53 följande:

    Dessutom, jobbar du som konsult så kolla över vilket avtal det eventuellt går inom. Jag och mina kollegor jobbar enligt ABK 09 och kör enligt dom reglerna, vilket vi även är noga med att lyfta upp i de offerter vi ger


    Hej Jagochdublirvi,

    tack för dina kunskaper här! Nej är inte konsult utan anställd av ett riksförbund. Ville egentligen få nån form av schablon som jag kan ha som rättesnöre. Vet att jag valt en dyr telefon och ett dyrt abonnemang så därav vill jag veta vad som är rimligt att få ersättning för.

    Helt ny på att jobba så här, har alltid varit anställd med färdiga avtal och inte behövt ta hänsyn till detta tidigare så vill göra det korrekt och på bästa sätt :)

    Med Värme,
    Sara
  • Tue 11 Jun 2019 09:57
    #8
    saradenrara1 skrev 2019-06-11 09:44:21 följande:
    Hej Jagochdublirvi,

    tack för dina kunskaper här! Nej är inte konsult utan anställd av ett riksförbund. Ville egentligen få nån form av schablon som jag kan ha som rättesnöre. Vet att jag valt en dyr telefon och ett dyrt abonnemang så därav vill jag veta vad som är rimligt att få ersättning för.

    Helt ny på att jobba så här, har alltid varit anställd med färdiga avtal och inte behövt ta hänsyn till detta tidigare så vill göra det korrekt och på bästa sätt :)

    Med Värme,
    Sara
    Är du anställd ska arbetsgivaren stå förse dig med telefon och abonnemang. Troligtvis mycket bättre för arbetsgivaren då de har bättre avtal och andra möjligheter att dra av kostnaden.

    Att som anställd själv köpa en telefon och abb och sen kräva löpande ersättning från arbetsgivaren kan skapa en del problem skattemässigt och trassel för dig om anställningen upphör.

    Varför förser inte arbetsgivaren dig med en telefon?
  • nus
    Tue 11 Jun 2019 10:24
    #9
    +1

    Där jag jobbar (arbetsuppgifter som kan liknas med en projektledares) får man köpa en telefon för upp till 3500 kr plus moms och man får ett mobilabonnemang av företaget, samtal och 3gb surf ingår, företaget betalar 129 kr/månad (plus moms) för det. Man förväntas använda Wi-Fi där det finns.

    Att du inte betalat din dyra telefon utan tagit den på avbetalning är inget företaget ska stå för.

    Tänker att max 300-400 kr/månad i ersättning för privat mobil i ditt läge skulle kunna vara rimligt, men på min arbetsplats är det inget alternativ, alla får mobil och abonnemang av företaget.

  • Tue 11 Jun 2019 10:31
    #10

    Det är ett varningstecken om en arbetsgivare inte erbjuder telefon och abb. Kan vara tecken på dålig likviditet eller kreditproblem.

     

Svar på tråden Rimlig ersättning för telefonkostnader som projektledare?