• RebeckaZ70

    Antisemitismen inom vänstern, varför?



    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-11 13:12:13 följande:
    Ja.

    Och?

    Han hamnade välförtjänt på SWC's antisemitlista, samma lista som Sveriges utrikesminister välförtjänt hamnade på, och där även Karolinska hamnat, efter att ha låtit en antisemitisk läkare härja fritt.
    Du vet mycket väl var jag står i fråga om SD. Tråden handlar om vänsterns antisemitism, det finns säkert ett hundratal trådar om SD och deras idioter till företrädare.
    SWC´s lista betyder ingenting.  FN och Barack Obama toppade den listan samma år som Margot Wallström hamnade där och det berodde inte på antisemitism utan på att  FN, Barack Obama och  Margot Wallström hade riktat kritik mot Israel.  Det är trist att SWC inte kan hålla isär kritik mot Israel och antisemitism . Det leder till att listan förlorar sin betydelse. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Liberté

    Är du ett parti där bidragstagare är din primära målgrupp samt invandrare så faller det sig naturligt att du faktiskt målar upp liknande intressen när det kommer till alla muslimers fiendestat nummer 1.

    Enkla pluspoäng i boken samt inga väljare du riskerar att förlora genom att gå ut för hårt när deras egentliga åsikter är "ut i havet med dem" och liknande.

  • Swaziland
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-11 14:25:49 följande:

    Hatar du även de araber som är en del av staten Israel? Jag är en del av staten Israel, sionist, kvinna som lever med en kvinna.Jag levde mina första 25 år i Malmö, ytterligare 23 år i Helsingborg, återkommer senare med mina personliga erfarenheter av antisemtism, nu ska jag ut på stan och fortsätta fira Tel Aviv Pride.


    Hatar staten Israel. Vad är du inte fattar? Vilka det är i ledningen för besluten skiter jag i. De kan vara araber, judar eller smålänningar.
  • Drottningen1970
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-11 10:11:43 följande:

    Nä, det innebär ju "bara" att vara motståndare till staten Israels existens... och vad det innebär.

    Konstigt förresten att vänster och extremhöger kan vara överens om någonting...


    Iof inte mycket konstigare än att vara motståndare till IS kalifat om dessa staters existens bygger på att förtrycka andra och inkräkta på andras rättigheter.

    Annars skulle man ju inte ha något att invända vare sig mot staten Israel eller nåt kalifat.

    Visserligen befinner sig dessa på olika grader på dålighetssskalan, men principen är densamma.

    Vi skulle kunna besluta att ge bort Gotland till världens romer, samer eller syrianer, men då får man nog förvänta sig lite uppror och civilt motstånd från gotlänningarna. Om sen då USA kommer in i bilden och hjälper syrianerna, romerna eller samerna så kan man ju tänka sig att gotlänningarna blir rätt desperata.
  • Drottningen1970
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-11 10:11:43 följande:

    Nä, det innebär ju "bara" att vara motståndare till staten Israels existens... och vad det innebär.

    Konstigt förresten att vänster och extremhöger kan vara överens om någonting...


    Känns som om högerextremister skiter rätt friskt i palestiniernas rättigheter, så där kan man väl då lika gärna påstå att judarna och högerextrema är överens...
  • flygrl
    Swaziland skrev 2019-06-11 13:20:39 följande:

    Jag har inga problem med judar. Jag har problem med Israel. Om vi jämför med svarta, homosexuella eller diverse handikappade så har dessa människorna aldrig gjort något fel som grupp men ändå gnäller de inte så mycket i proportion som judar gör. Hatar staten Israel. Har inte med judar att göra.


    Swaziland skrev 2019-06-11 13:35:32 följande:

    Ställ det i proportion. Jag har bott i Malmö i 20 år. Har aldrig sett eller hört personligen att judar har problem. Ja jag har läst det i tidningen ibland men aldrig i verkligheten. Den handikappade kan inte parkera sin rullstol och gå & den svarte kan inte välja att vara vit. Ja det är trist för den juden som inte vågar bära davidstjärnan men inte mer än så.


    Som svart har jag egen erfarenhet av rasism och visst finns det mycket rasism riktad mot oss MEN det innebär inte det inte också finns mycket rasism riktad mot judar. Det är för mig helt uppenbart och jag tycker ditt sätt släta över antisemitismen är bedrövligt. :/

    Du skriver att den svarte inte kan välja va vit men va är skillnaden mot judar som ju inte heller kan välja va dom är. Du bagatelliserar genom säga det är trist men inte mer än så att judar inte vågar visa dom är judar. Om jag sminkar mig vit kanske jag också kan slippa rasism. Problem solved då eller?

    Nej, all rasism är fel och oacceptabel oavsett vem den riktas mot och från vem. Jag tycker inte judar gnäller och det finns ingen motsättning mellan stå upp mot tex. afrofobi eller rasism mot araber och stå upp mot antisemitism. Det handlar i båda fallen om att stå upp för mänskliga rättigheter. Simple as that.
  • flygrl
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-11 07:03:16 följande:

    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)

    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.


    Har tyvärr inget svar på varför det finns antisemitism inom vänstern men är medveten om det och tycker det är oacceptabelt. Det är för sorgligt att judar inte ska kunna känna sig trygga i Sverige 2019. :/

    Bra initiativ av dig att starta den här tråden och jag följer den med intresse.

    Kampen mot antisemitism och andra former av rasism är (tyvärr) inte över utan måste uppenbarligen gå vidare!
  • Swaziland

    Denna tråden självdör då gemene man inte tycker att det stämmer att det pågår någon hetsjakt att tala om mot judar i Sverige. Inte ens mot staten Israel är hatet så stort trots att det är mot de 90 % av hatet är. Det blir bara pinsamt när ni gnäller.

  • Crash Man

    Vänstern har under årtionden varit de som "stått upp" för förtryckta grupper. De är de som kämpat för kvinnors rättigheter, svartas rättigheter och homosexuellas rättigheter. Den gruppen som nu anses vara förtryckt är muslimer. Det som vänstern missat i sin analys är dock att muslimer inte bara är en förtryckt grupp de är även en förtryckande grupp. Jag är fullt medveten om att Israel har gjort saker som Carl Bildt kallade "mindre bra".

    Tänk på att vänstermänniskor agerar till större del emotionellt medan höermänniskor agerar rationellt. Vänstermänniskor ser bara det förtryck som palestinierna blir utsatta för, men aldrig de förtryck palestinerna utsätter andra för i Palestina kastar man homosexuella från hustak, kvinnors rättigheter är kraftigt marginaliserade, det finns en utbredd hederskultur och barnäktenskap förekommer.

    Detta är en kultur som vänstermänniskor borde gå strikt emot, men deras känslor blockerar deras logik.

    Israel har som nämnt gjort hemska saker, men om någon satte en pistol mot mitt huvud och sagt: Välj en stat så hade jag valt Israel alla dagar i veckan. Det är extremt svårt att försvara Palestina.

  • Överste Senap
    Crash Man skrev 2019-06-11 19:55:08 följande:

    Vänstern har under årtionden varit de som "stått upp" för förtryckta grupper. De är de som kämpat för kvinnors rättigheter, svartas rättigheter och homosexuellas rättigheter. Den gruppen som nu anses vara förtryckt är muslimer. Det som vänstern missat i sin analys är dock att muslimer inte bara är en förtryckt grupp de är även en förtryckande grupp. Jag är fullt medveten om att Israel har gjort saker som Carl Bildt kallade "mindre bra".

    Tänk på att vänstermänniskor agerar till större del emotionellt medan höermänniskor agerar rationellt. Vänstermänniskor ser bara det förtryck som palestinierna blir utsatta för, men aldrig de förtryck palestinerna utsätter andra för i Palestina kastar man homosexuella från hustak, kvinnors rättigheter är kraftigt marginaliserade, det finns en utbredd hederskultur och barnäktenskap förekommer.

    Detta är en kultur som vänstermänniskor borde gå strikt emot, men deras känslor blockerar deras logik.

    Israel har som nämnt gjort hemska saker, men om någon satte en pistol mot mitt huvud och sagt: Välj en stat så hade jag valt Israel alla dagar i veckan. Det är extremt svårt att försvara Palestina.


    Håller med! Väljer Israel före Palestina alla dagar i veckan. Det är bara terroristsympatisörer som stöder Hamas.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?