• Tue 11 Jun 2019 07:03
    180675 visningar
    3402 svar
    -19 +11
    3402
    180675

    Antisemitismen inom vänstern, varför?



    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Wed 12 Jun 2019 17:52
    #62
    Drottningen1970 skrev 2019-06-12 16:17:21 följande:

    Jag har inget emot judar som medmänniskor däremot är jag starkt israelkritisk. De två sakerna måste man kunna skilja på.

    Vad som däremot slagit mig är att det förvånar mig att anmärkningsvärt få vanliga vardagsjudar gör sin röst hörd eller protesterar när det gäller israels okupation samt bosättningarna som bara breder ut sig och driver palestinier från hem och odlingsmarker.

    Om man där jämför med exempelvis den vanlige vardagsmuslimen så känns det betydlig vanligare att denne tar öppet ställning mot avarter som säger sig representera deras folk och religion.

    Men judarna är bara tysta. Det kanske beror på att man anser att det som sker i Palestina är ok eller så handlar det om nåt helt annat? Kanske finns det interna debatter som vi andra aldrig för höra? Kanske finns det sociala krav som säger att man som jude inte öppet bör kritisera Staten Israel? Vad vet jag, men tyst är det...


    Det är även ett antal organisationer, bla JVP, som jag stöttar. Så alldeles tysta är inte alla judar.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Wed 12 Jun 2019 18:48
    #63
    +7

    Av det väldigt enkla skälet att vänstern gärna vill vara "anti-sionister" men i slutänden alltid, ändå, glider över i anti-semitism i uttryck och handling.

    Sedan ursäktar de sig med att de faktiskt bara framför "Israel-kritik" och att de "är engagerade i palestinierna".

    Lägg därtil vänsterns dragkraft på muslimska och arabiska grupperingar.


  • Wed 12 Jun 2019 19:15
    #64
    +4

    Tips på hur du kan "kritisera staten Israel " utan att var anti-semitisk:

    https://honestreporting.com/how-criticize-israel-without-being-antisemitic/

    "Vague assertions of Israeli control or evildoing echo centuries of vague assertions of Jewish control and mendaciousness. Both are smears, putting Jews and Israelis on the defensive against pernicious claims that are hard to pin down. If you want to honestly criticize Israel, do so by addressing specific issues and acts."

    Säg till om ni ser något sådant här i tråden, vet ja ...


  • Wed 12 Jun 2019 19:16
    #65
    +1
    Jews have a wide range of opinions, and many Jews around the world aren’t really aware of what’s going on in Israel. If individual or Catholics in general shouldn’t be attacked for the actions or positions of the Vatican, and if most people agree that Muslims should not held responsible for terrorism, then Jews should not be conflated with Israel. Don’t blame “Jews” for Israeli policies you don’t like.
  • Wed 12 Jun 2019 20:08
    #66
    +1
    Flash Gordon skrev 2019-06-12 19:16:35 följande:
    Jews have a wide range of opinions, and many Jews around the world aren?t really aware of what?s going on in Israel. If individual or Catholics in general shouldn?t be attacked for the actions or positions of the Vatican, and if most people agree that Muslims should not held responsible for terrorism, then Jews should not be conflated with Israel. Don?t blame ?Jews? for Israeli policies you don?t like.

    Det är väl självklart. Om jag är kritisk mot ett övergrepp i ett muslimskt land så kritiserar jag landets styre, inte alla muslimer. Om jag är kritisk mot Vatikanstaten så kritiserar jag Vatikanstaten, inte alla katoliker. Om jag är kritisk mot Israel så kritiserar jag staten Israel, inte judar eller judendom.


    Problemet är att människor som kritiserar staten israel eller som visar sympati med palestinier blir beskylld för antisemitism. Se bara på barack Obama och Förenta Nationerna som hamnade på en lista över de värsta antisemiterna bara för att de fördömt israeliska bosättningar på ockuperad mark


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Wed 12 Jun 2019 21:27
    #67
    While criticism of Israel and advocacy for Israel is not inherently antisemitic, much of it departs from the realm of fair comment and crosses the boundary into antisemitism. But, when this is pointed out, Jews are often accused of "playing the antisemitism card". This makes light of bigotry, and undermines the ability to separate between legitimate criticism and illegitimate smears. In the absence of a single universally accepted definition of antisemitism, perhaps this list of things to remember will help people who want to fairly criticize Israel without falling into antisemitic canards or tropes.

  • Wed 12 Jun 2019 21:29
    #68
    +1
    Drottningen1970 skrev 2019-06-12 16:17:21 följande:

    Jag har inget emot judar som medmänniskor däremot är jag starkt israelkritisk. De två sakerna måste man kunna skilja på.

    Vad som däremot slagit mig är att det förvånar mig att anmärkningsvärt få vanliga vardagsjudar gör sin röst hörd eller protesterar när det gäller israels okupation samt bosättningarna som bara breder ut sig och driver palestinier från hem och odlingsmarker.

    Om man där jämför med exempelvis den vanlige vardagsmuslimen så känns det betydlig vanligare att denne tar öppet ställning mot avarter som säger sig representera deras folk och religion.

    Men judarna är bara tysta. Det kanske beror på att man anser att det som sker i Palestina är ok eller så handlar det om nåt helt annat? Kanske finns det interna debatter som vi andra aldrig för höra? Kanske finns det sociala krav som säger att man som jude inte öppet bör kritisera Staten Israel? Vad vet jag, men tyst är det...


    Bor du i Israel?
    What has four legs and an arm? A happy pitbull...
  • Wed 12 Jun 2019 21:49
    #70
    Drottningen1970 skrev 2019-06-11 08:03:03 följande:

    Fast att skandera krossa sionismen betyder inte att man hatar judar. Det är jämförbart med att vilja utradera islamismen, men för den sakens skull ändå kunna fatta att de flesta muslimer inte är terrorister som vill bomba västvärlden.

    En stor skillnad är dock att en överväldigande majoritet av alla judar obegripligt nog verkar vara helt ok med ockupationen av Palestina.

    Jättetråkigt om judarna liksom samer, romer, syrianer etc inte har en egen nationalstat men det innebär ju inte att man helt sonika kan ge bort andra staters land till dom som nåt slags plåster på såren för att folket har varit plågat.


    Bra skrivet!
  • Wed 12 Jun 2019 22:24
    #71
    +4
    nihka skrev 2019-06-12 21:40:17 följande:

    Israel och Palestina är två helt rabiata stater med varsin låång historia av terrorism och övergrepp mot varandra och det enda de återkommande säger är att den andre är värst. Och då är det synd om judarna. NOT!


    Drottningen1970 skrev 2019-06-12 16:17:21 följande:

    Jag har inget emot judar som medmänniskor däremot är jag starkt israelkritisk. De två sakerna måste man kunna skilja på.

    Vad som däremot slagit mig är att det förvånar mig att anmärkningsvärt få vanliga vardagsjudar gör sin röst hörd eller protesterar när det gäller israels okupation samt bosättningarna som bara breder ut sig och driver palestinier från hem och odlingsmarker.

    Om man där jämför med exempelvis den vanlige vardagsmuslimen så känns det betydlig vanligare att denne tar öppet ställning mot avarter som säger sig representera deras folk och religion.

    Men judarna är bara tysta. Det kanske beror på att man anser att det som sker i Palestina är ok eller så handlar det om nåt helt annat? Kanske finns det interna debatter som vi andra aldrig för höra? Kanske finns det sociala krav som säger att man som jude inte öppet bör kritisera Staten Israel? Vad vet jag, men tyst är det...


     


    Palestina = Terrorism


    Israel = Rättffärdigat krig


    Jag fattar inte alla som ska vara i mitten eller hhålla på araberna. Seriöst, Israel är den enda fungerande demokratin i hela arabvärlden, som dessutom inte skär halsen av homosexuella. Det borde säga något.


    Sen att de gör fel i specifika fall är ofrånkomligt och en annan sak. Finns dock inte en enda stat som inet gör fel i något avseende.


    Jag bor hellre i israel än något anna omkringliggande land. 

  • Kossan­Musse
    Thu 13 Jun 2019 07:34
    #72
    -1 +1
    Drottningen1970 skrev 2019-06-12 16:17:21 följande:

    Jag har inget emot judar som medmänniskor däremot är jag starkt israelkritisk. De två sakerna måste man kunna skilja på.

    Vad som däremot slagit mig är att det förvånar mig att anmärkningsvärt få vanliga vardagsjudar gör sin röst hörd eller protesterar när det gäller israels okupation samt bosättningarna som bara breder ut sig och driver palestinier från hem och odlingsmarker.

    Om man där jämför med exempelvis den vanlige vardagsmuslimen så känns det betydlig vanligare att denne tar öppet ställning mot avarter som säger sig representera deras folk och religion.

    Men judarna är bara tysta. Det kanske beror på att man anser att det som sker i Palestina är ok eller så handlar det om nåt helt annat? Kanske finns det interna debatter som vi andra aldrig för höra? Kanske finns det sociala krav som säger att man som jude inte öppet bör kritisera Staten Israel? Vad vet jag, men tyst är det...


    Det är väl här en del mer allmän kritik mot judar har sin grund också.

    Judarna utmärker sig utanför Israel som globalister ofta, där man är emot murar, nationsgränser och för migration och öppenhet.

    Men i sitt eget land, Israel, röstar man för ultranationalister, bygger världens bredaste mest bevakade mur mot grannarna, tar inte emot några flyktingar som inte är judar och ockuperar landområden som buffertzoner mot sina grannar.

    Det är just det här som pekas ut om och om igen av både vänstern och högern.

    Muslimerna verkar vara mer instinktivt inriktade på att hata judar, det spelat nog ingen roll vad judar gör där, för de blir hatade ändå.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?