• Tue 11 Jun 2019 07:03
    175002 visningar
    3288 svar
    -19 +11
    3288
    175002

    Antisemitismen inom vänstern, varför?



    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Sun 16 Jun 2019 19:16
    Missermajser skrev 2019-06-16 12:22:31 följande:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiska_fronten_f%C3%B6r_Palestinas_befrielse

    Jag vet inte mycket om dem men i vad jag kan läsa om dem så verkar de ju inte särskilt, eller om än mindre  kontroversiella i jämförelse med andra palesinska organisationer.
    Nä, det är ju samma "from the river to the sea" hatretorik som från både fatah och hamas m.fl.

    "We welcome every drop of blood spilled in Jerusalem. This is pure blood, clean blood, blood on its way to Allah. With the help of Allah, every shaheed (martyr) will be in heaven, and every wounded will get his reward."  " ...Al-Aqsa is ours and the (Church of the) Holy Sepulcher is ours. Everything is ours.They (the Jews) have no right to desecrate them with their filthy feet and we won't allow them to "

    Det är ord från den palestinske presidenten abu mazen, (abbas) inne på sitt femtonde år av sitt fyraåriga presidentmandat. Ledare för Stefan Lövens "kära systerparti, fatah.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Sun 16 Jun 2019 22:15
    +1

    När vänstern har åsikter om judar är det kritik. Alla andra negativa åsikter jämställs med hat och nazism.

    Förövrigt ser vänstern palestinier som brödrar och systrar. Det är en omöjlig konflikt att lösa i Mellanöstern.

    Enligt info jag har betalar myndigheter ut pengar till familjer som har anhöriga som begår terrordåd mot staten Israel. Sverige skänker stora belopp till staten Palestina.

  • Sun 16 Jun 2019 22:30
    -1 +1
    gabi1969 skrev 2019-06-16 22:15:25 följande:

    När vänstern har åsikter om judar är det kritik. Alla andra negativa åsikter jämställs med hat och nazism.

    Förövrigt ser vänstern palestinier som brödrar och systrar. Det är en omöjlig konflikt att lösa i Mellanöstern.

    Enligt info jag har betalar myndigheter ut pengar till familjer som har anhöriga som begår terrordåd mot staten Israel. Sverige skänker stora belopp till staten Palestina.


    Nja, det är viktigt att förstå skillnaden mellan judar och staten Israel - något som okritiska Israelkramare inte sällan tycks ha stora problem med.

    En ingång till större förståelse kan vara denna. Irael är en terroriststat (Ett politiskt uttalande som man kan ha synpunkter på, men det är inte antisemitiskt). Jämför med judarna är ett terroristfolk som är antisemitiskt och rasistiskt.

    Jag tror att tiden då vänstern såg alla som bröder och systrar var förbi redan innan Birgitt Frigebbo tog upp "we shall overcome" i Rinkeby.

    Brödrar som du skriver har nog aldrig varit en särskilt frekvent benämning på bröder inom vänstern.
  • Sun 16 Jun 2019 23:34
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-16 19:16:34 följande:
    Nä, det är ju samma "from the river to the sea" hatretorik som från både fatah och hamas m.fl.

    "We welcome every drop of blood spilled in Jerusalem. This is pure blood, clean blood, blood on its way to Allah. With the help of Allah, every shaheed (martyr) will be in heaven, and every wounded will get his reward."  " ...Al-Aqsa is ours and the (Church of the) Holy Sepulcher is ours. Everything is ours.They (the Jews) have no right to desecrate them with their filthy feet and we won't allow them to "

    Det är ord från den palestinske presidenten abu mazen, (abbas) inne på sitt femtonde år av sitt fyraåriga presidentmandat. Ledare för Stefan Lövens "kära systerparti, fatah.

    Ja, det säger väl mest att Netanyahu är något bättre på att filtrera sina uttalanden offentligt än Abbas även om också han har trampat i klaveret då och då.. Hatretorik förekommer förmodligen från många håll och således även från Israeliskt håll. 


    Förmodligen går det att hitta massor av uttalanden som kan anses vara antisemitiska inte bara hos svensk vänster utan även hos Ekeroths polare alt- rightpolare och andra ställen i högern. 


    När du ändå talar om antisemitism inom vänstern i Sverige så undrar ja förstås om du anser att det existerar någon judisk rasism i Israel?

  • Mon 17 Jun 2019 00:26
    Missermajser skrev 2019-06-16 23:34:44 följande:

    Ja, det säger väl mest att Netanyahu är något bättre på att filtrera sina uttalanden offentligt än Abbas även om också han har trampat i klaveret då och då.. Hatretorik förekommer förmodligen från många håll och således även från Israeliskt håll. 


    Förmodligen går det att hitta massor av uttalanden som kan anses vara antisemitiska inte bara hos svensk vänster utan även hos Ekeroths polare alt- rightpolare och andra ställen i högern. 


    När du ändå talar om antisemitism inom vänstern i Sverige så undrar ja förstås om du anser att det existerar någon judisk rasism i Israel?


    jaha? du har naturligtvis några citat att backa upp ditt påstående om Bibi?

    Javisst går det hitta antisemitiska uttalanden från högerhåll, det är väl ingen som ifrågasatt detta vad jag vet? Vitsen med den här tråden var att visa på att antisemitism även kommer från vänsterhåll, som ofta utmålar sig som "extra goda" och antisrasister osv.
    Att Ekeroth skulle komma med antisemitisk auttalanden tror jag knappast. Korkade uttalanden - javisst.
    Hos "fria tider" hittar man ofta "nyheter" med antisemitisk vinkling, typ "globalister", uttalnden om Soros m.m. nu är väl FT ett husorgan för lightnazisterna i AfS, så man kan väl inte vänta sig annat.

    Javisst gör det. Om du menar att de finns de som påstår att judar är bättre människor än "goj" Det är lika vidrigt som rasismen i Sverige.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Mon 17 Jun 2019 00:38
    +1
    gabi1969 skrev 2019-06-16 22:15:25 följande:

    När vänstern har åsikter om judar är det kritik. Alla andra negativa åsikter jämställs med hat och nazism.

    Förövrigt ser vänstern palestinier som brödrar och systrar. Det är en omöjlig konflikt att lösa i Mellanöstern.

    Enligt info jag har betalar myndigheter ut pengar till familjer som har anhöriga som begår terrordåd mot staten Israel. Sverige skänker stora belopp till staten Palestina.


    Det stämmer bra det. PA betalar cirka 1,2 miljarder Shekel (3,15 miljarder SEK) varje år för att belöna terrorister och deras familjemedlemmar. Stormaktshumanitärt judemordbistånd från Sverige går alltså till mördare.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Mon 17 Jun 2019 01:11
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-17 00:38:26 följande:
    Det stämmer bra det. PA betalar cirka 1,2 miljarder Shekel (3,15 miljarder SEK) varje år för att belöna terrorister och deras familjemedlemmar. Stormaktshumanitärt judemordbistånd från Sverige går alltså till mördare.
    Stämmer också bra att där ingår barn som gjort sig skyldiga till "terrorism" genom att kasta sten mot fordon.

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6217351

    Konstig att man inte fängslat en rad israeliska personer som faktiskt var riktiga terrorister som sprängde människor och byggnader i biter, men de blev istället belönade genom att bli landsfäder och presidenter. Israel gillar terrorister - iaf sina egna.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mon 17 Jun 2019 01:36
    -1
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-17 00:26:32 följande:
    jaha? du har naturligtvis några citat att backa upp ditt påstående om Bibi?

    Javisst går det hitta antisemitiska uttalanden från högerhåll, det är väl ingen som ifrågasatt detta vad jag vet? Vitsen med den här tråden var att visa på att antisemitism även kommer från vänsterhåll, som ofta utmålar sig som "extra goda" och antisrasister osv.
    Att Ekeroth skulle komma med antisemitisk auttalanden tror jag knappast. Korkade uttalanden - javisst.
    Hos "fria tider" hittar man ofta "nyheter" med antisemitisk vinkling, typ "globalister", uttalnden om Soros m.m. nu är väl FT ett husorgan för lightnazisterna i AfS, så man kan väl inte vänta sig annat.

    Javisst gör det. Om du menar att de finns de som påstår att judar är bättre människor än "goj" Det är lika vidrigt som rasismen i Sverige.

    https://www.theguardian.com/world/2019/mar/11/israel-president-rejects-netanyahu-comments-about-arab-citizens
    Förra valet kläckte han väl även ur sig att något om att vänstern (Israels  vänster) bussade araber till vallokalerna..


    Ang. Ekeroth så menade jag bara att han i egenskap av motståndare till utrikesministern 2015 omgavs av underliga typer i sitt dåvarande parti...


    Sen vill jag inte försvara vänstern och regeringen i Sverige då dom imponerar på mig lika lite som Israels högerfalang. Att Margot kanske inte är vidare kunnig i vad abbas eller andra säger på sitt eget språk förvånar mig inte. Men att hon skulle vara judehatare tror du inte ens själv på.


    Jag betvivlar starkt att du verkligen tror att vänstern i Sverige verkligen är judehatare. Jag tror det är något annat du vill ha sagt!

  • Mon 17 Jun 2019 02:04
    -1 +1
    Missermajser skrev 2019-06-17 01:36:51 följande:

    https://www.theguardian.com/world/2019/mar/11/israel-president-rejects-netanyahu-comments-about-arab-citizens
    Förra valet kläckte han väl även ur sig att något om att vänstern (Israels  vänster) bussade araber till vallokalerna..


    Ang. Ekeroth så menade jag bara att han i egenskap av motståndare till utrikesministern 2015 omgavs av underliga typer i sitt dåvarande parti...


    Sen vill jag inte försvara vänstern och regeringen i Sverige då dom imponerar på mig lika lite som Israels högerfalang. Att Margot kanske inte är vidare kunnig i vad abbas eller andra säger på sitt eget språk förvånar mig inte. Men att hon skulle vara judehatare tror du inte ens själv på.


    Jag betvivlar starkt att du verkligen tror att vänstern i Sverige verkligen är judehatare. Jag tror det är något annat du vill ha sagt!


    Som du kunde läsa i länken så blev han ordentligt uppläxad av vår President för det uttalandet. Vem törs ge abu Mazen en uppsträckning för sina uttalnden? Inte Margot Wallström i alla fall.

    Jo, det finns många underliga typer i Ekeroths dåvarande parti...

    Det är möjligt att hon inte är judehatare, därmot är hon väldigt fördomsfull och har ständigt och jämt "otur" i sin tankeverksamhet.

    "Judarna kampanjar mot mig",
    kopplade terrordåden i Paris 2015 till "palestiniers hopplösa situation"
    "jag vet inte hur de resonerar" om judar som flyttar från Malmö till Israel

    https://www.varldenidag.se/israelkommentar/wallstrom-forstar-verkligen-inte/reprbo!Brq0tcavZHTXwXW0OUYvqg/

    jaha? Vad är det du tror att jag vill ha sagt?

    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Mon 17 Jun 2019 11:08
    gabi1969 skrev 2019-06-16 22:15:25 följande:
    Enligt info jag har betalar myndigheter ut pengar till familjer som har anhöriga som begår terrordåd mot staten Israel. Sverige skänker stora belopp till staten Palestina.
    Det är inte bara info du har, det är ett faktum att PA betalar lön till terrorister som sitter i fängelse.

    https://www.jns.org/pa-spent-at-least-502-million-shekels-in-payments-to-terrorist-prisoners-in-2018/

    "According to its own budgetary update, in 2018 the Palestinian Authority spent no less than 502 million shekels (about $135 million) on salaries and other payments to terrorist prisoners and released terrorist prisoners."

    En shekel är ungefär 2,5 krona så lite drygt en miljard kronor lade man på den typen av utbetalningar förra året. 

    Sverige skänker via SIDA varje år hundratals miljoner (500 enligt denna) til palestinierna.
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/bistandet-till-palestinska-myndigheten_H510421

    Dina skattepengar i arbete.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?