• Tue 11 Jun 2019 07:03
    175037 visningar
    3288 svar
    -19 +11
    3288
    175037

    Antisemitismen inom vänstern, varför?



    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • Mon 17 Jun 2019 23:40
    Flash Gordon skrev 2019-06-17 11:08:58 följande:
    Det är inte bara info du har, det är ett faktum att PA betalar lön till terrorister som sitter i fängelse.

    https://www.jns.org/pa-spent-at-least-502-million-shekels-in-payments-to-terrorist-prisoners-in-2018/

    "According to its own budgetary update, in 2018 the Palestinian Authority spent no less than 502 million shekels (about $135 million) on salaries and other payments to terrorist prisoners and released terrorist prisoners."

    En shekel är ungefär 2,5 krona så lite drygt en miljard kronor lade man på den typen av utbetalningar förra året. 

    Sverige skänker via SIDA varje år hundratals miljoner (500 enligt denna) til palestinierna.
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/bistandet-till-palestinska-myndigheten_H510421

    Dina skattepengar i arbete.
    Du kanske skulle läsa hela debatten iställer för att bara fokusera på (SD)Julia Kronlids  inlägg!? Det framgår kanske fler saker under debattens gång att ta ställning till!?
  • Thu 20 Jun 2019 07:18
    +1

    På tal om "berättigad Israelkritik"...

    I min födelsestad Malmö talade för några år sedan den högt uppsatte socialdemokraten Luciano Astudillo, bredvid honom stod en person med en bild av terrorledaren Hassan nazirallah (hezbollah) på sitt bröst, tre stora hezbollahfanor vajar under mötet.

    Mona Sahlin och Jan Eliasson deltog i en demonstartion där hamasflaggor och hezbollahflaggor vajade för vinden, även hakkorsflaggor syntes, Israels flagga brändes under demonstrationen.

    I Norrköping deltog Lars Stjernkvist vid en demonstration, också där vajade hezbollaflaggan (hakkors lär också ha synts) "Det var inget konstigt med det" svarade Stjernkvist.

    Deltar man i sådanan sammankomster legitimerar man samtidigt denna öppna antisemitism.


    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Thu 20 Jun 2019 08:13
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-20 07:18:37 följande:

    På tal om "berättigad Israelkritik"...

    I min födelsestad Malmö talade för några år sedan den högt uppsatte socialdemokraten Luciano Astudillo, bredvid honom stod en person med en bild av terrorledaren Hassan nazirallah (hezbollah) på sitt bröst, tre stora hezbollahfanor vajar under mötet.

    Mona Sahlin och Jan Eliasson deltog i en demonstartion där hamasflaggor och hezbollahflaggor vajade för vinden, även hakkorsflaggor syntes, Israels flagga brändes under demonstrationen.

    I Norrköping deltog Lars Stjernkvist vid en demonstration, också där vajade hezbollaflaggan (hakkors lär också ha synts) "Det var inget konstigt med det" svarade Stjernkvist.

    Deltar man i sådanan sammankomster legitimerar man samtidigt denna öppna antisemitism.


    Vet ingent om ovanstådene demonstrationer men jag köper att deras deltagande kan legetimera antisemitistiska motiv. Om ts vore formulerad i stil med "Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på Palestinas sida?".
  • Thu 20 Jun 2019 08:24
    Missermajser skrev 2019-06-17 23:40:45 följande:
    Du kanske skulle läsa hela debatten iställer för att bara fokusera på (SD)Julia Kronlids  inlägg!? Det framgår kanske fler saker under debattens gång att ta ställning till!?
    Gör det säkert men det här handlade om att svenska skattepengar tas emot med ena handen av samma organistaion som betalar ut terrorist-löner med den andra.

    Om det sedan är 500 miljoner per år eller 800 miljoner per år (en annan siffra som nämnts) är ointressant för principen.
  • Thu 20 Jun 2019 14:08
    Flash Gordon skrev 2019-06-20 08:24:22 följande:
    Gör det säkert men det här handlade om att svenska skattepengar tas emot med ena handen av samma organistaion som betalar ut terrorist-löner med den andra.

    Om det sedan är 500 miljoner per år eller 800 miljoner per år (en annan siffra som nämnts) är ointressant för principen.
    Ja då vill jag veta vad motiveringen är. Det framkom att denna och tidigare regeringar och nuvarande gett biståndet med andra överväganden en just det som betalas ut till fångar. Sen kan man ju undra hur mycket av biståndet som verkligen går till fängslade barn eller utsatta skolor, etc.
  • Thu 20 Jun 2019 14:31
    Missermajser skrev 2019-06-20 14:08:46 följande:
    Ja då vill jag veta vad motiveringen är. Det framkom att denna och tidigare regeringar och nuvarande gett biståndet med andra överväganden en just det som betalas ut till fångar. Sen kan man ju undra hur mycket av biståndet som verkligen går till fängslade barn eller utsatta skolor, etc.
    En del av biståndet gick säkert till despoten Abu Mazens inköp av privatjet.

    https://www.timesofisrael.com/amid-funding-cut-fears-pa-purchases-50-million-private-jet-for-abbas-report/


    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Thu 20 Jun 2019 14:33
    Missermajser skrev 2019-06-20 08:13:27 följande:
    Vet ingent om ovanstådene demonstrationer men jag köper att deras deltagande kan legetimera antisemitistiska motiv. Om ts vore formulerad i stil med "Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på Palestinas sida?".
    Tack, jag la till din kommentar i TS.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Thu 20 Jun 2019 16:39
    -1 +1
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-11 07:03:16 följande:


    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
    Inser DU hur mycket DU indirekt stödjer israelisk terrorism när DU så ensidigt och okritiskt ställer dig på Israels sida?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Sat 22 Jun 2019 13:39
    Missermajser skrev 2019-06-20 14:08:46 följande:
    Ja då vill jag veta vad motiveringen är. Det framkom att denna och tidigare regeringar och nuvarande gett biståndet med andra överväganden en just det som betalas ut till fångar. Sen kan man ju undra hur mycket av biståndet som verkligen går till fängslade barn eller utsatta skolor, etc.
    Det är vi många som vill veta.

    Men det är inte första gången Sverige betalar ut bistånd till korrupta regimer.
  • Sat 22 Jun 2019 14:34
    nihka skrev 2019-06-20 16:39:13 följande:
    Inser DU hur mycket DU indirekt stödjer israelisk terrorism när DU så ensidigt och okritiskt ställer dig på Israels sida?
    "Okritiskt"? Menar du att majoriteten av dem som anser att konflikten inte till största delen beror på Israels inställning och agerande inte har kunskap om, eller ignorerar, vad som händer i Israel med omnejd?
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?