• Tue 11 Jun 2019 22:30
    499 visningar
    19 svar
    19
    499

    Planera att skaffa barn ung

    Hej!

    Jag och min sambo har en otrolig barnlängtan, och planerar att börja försöka skaffa barn i början på nästa år. Vi började planera att vi skulle skaffa barn när vi fyllt 20, när vi var 17år gamla, då vi ville hinna plugga klart, få fasta anställningar, och ett tryggt boende först. Nu är vi snart där, och jag längtar ihjäl!

    Vi har varit tillsammans i nästan 4 år, och har varit vänner i 7 år. Vi har bott ihop i nästan 2 år, och båda har välbetalda heltidsanställningar. Vi har också köpt ett hus som vi flyttar in i efter sommaren.

    Är dock orolig över att bli dömd, att planera att skaffa barn vid 20 års ålder( vi båda kommer ha fyllt 21 när barnet kommer).

    Vad anser ni, kan man skaffa barn ung, om allt är planerat och man har ett tryggt och stabilt liv, eller borde man vänta bara för att ha en mer socialt accepterad ålder?

  • Svar på tråden Planera att skaffa barn ung
  • Anonym (L)
    Tue 11 Jun 2019 22:37
    #1

    Man borde vänta för att i regel håller inte tonårsförhållanden. Man är inte vuxen och mogen förrän vid 25 års åldern.

  • Anonym (Emma)
    Tue 11 Jun 2019 22:39
    #2

    Varför är det så viktigt att få barn ?Det är stort ansvar och jobb 20 förstå åren.Och efter det är det inte slut än.

  • Anonym (Nej följ era drömma­r)
    Tue 11 Jun 2019 22:49
    #3

    Min son och hans tjej är 25 och 22, de får sitt andra barn i sommar.

    Det låter som att ni blir jättebra föräldrar, saker är välplanerade och genomtänkta. Rent biologiskt är ni i perfekt ålder. Det sociala är bara yttre förväntningar, strunta i det. Kör hårt, lycka till!!

  • Tue 11 Jun 2019 22:55
    #4

    Låter som man helt kastar bort sina bästa år när man har möjlighet att resa, utforska och lära som allra bäst.

  • Anonym (C)
    Tue 11 Jun 2019 23:00
    #5

    Självklart kan man skaffa barn ung! Jag var 20 när jag fick ettan och 23 när jag fick tvåan. Ångrar det inte på något sätt.

  • Anonym (Nej följ era drömma­r)
    Tue 11 Jun 2019 23:03
    #6
    Liberté skrev 2019-06-11 22:55:25 följande:

    Låter som man helt kastar bort sina bästa år när man har möjlighet att resa, utforska och lära som allra bäst.


    Ja för så fort ungarna föds går alla resmål upp i rök

    Resa kan man dessutom göra lika bra vid 40 men då kan det vara svårt att få barn.
  • Anonym (T)
    Tue 11 Jun 2019 23:03
    #7

    Kanske inte jättevanligt att det är planerat i er ålder, men är det vad ni vill så är det självklart det ni ska göra. Andra människor kommer alltid tycka en massa om precis allt man gör, det enda man kan göra åt det är att lära sig att inte bry sig.

  • Wed 12 Jun 2019 07:42
    #8
    Anonym (Nej följ era drömmar) skrev 2019-06-11 23:03:39 följande:

    Ja för så fort ungarna föds går alla resmål upp i rök

    Resa kan man dessutom göra lika bra vid 40 men då kan det vara svårt att få barn.


    Ja för det är precis lika enkelt att resa eller bosätta sig i ett nytt land i ett år eller två med barn.. visst kör du charter så går det bra men snart du resa utanför bamseklubben och de vanliga turiststråken så är det nog inte lika roligt som sliten 40åring
  • Wed 12 Jun 2019 07:47
    #9

    Vi planerade barn då, men då hade vi en biologisk klocka som hängde över oss som ett svart moln. Annars hade vi nog väntat tills vi var 25-26 ungefär. Nu får vi istället 3:an när vi är 25 år

    Utbildningar, hus, giftermål och resor lyckas vi med som föräldrar, men det går ju inte direkt att bestiga mount everest med en sulky Däremot ska vi besöka barriärrevet i Australien nästa år.

  • Wed 12 Jun 2019 07:48
    #10
    Liberté skrev 2019-06-12 07:42:10 följande:

    Ja för det är precis lika enkelt att resa eller bosätta sig i ett nytt land i ett år eller två med barn.. visst kör du charter så går det bra men snart du resa utanför bamseklubben och de vanliga turiststråken så är det nog inte lika roligt som sliten 40åring


    Jag tror nog att många 40-åringar kommer ta lite illa upp nu när du kallar dem slitna...
  • Anonym (Nej följ era drömma­r)
    Wed 12 Jun 2019 07:53
    #11
    Liberté skrev 2019-06-12 07:42:10 följande:

    Ja för det är precis lika enkelt att resa eller bosätta sig i ett nytt land i ett år eller två med barn.. visst kör du charter så går det bra men snart du resa utanför bamseklubben och de vanliga turiststråken så är det nog inte lika roligt som sliten 40åring


    Verkligheten anropar haha, vilken helt skev bild du har av saker och ting! Ut och skaffa dig lite livserfarenhet
  • Anonym (Gamma­l mamma)
    Wed 12 Jun 2019 07:57
    #12

    Oddsen talar emot er - i alla fall om ni vill ha en kärnfamilj. En stor del av de som får barn innan 24-25-års ålder separerar inom bara några år. Men att ni redan bott ihop ett par år och har jobb bättrar på chanserna. Men man förändras ofta mycket som person fram till man är 25 ungefär (sen stagnerar vi och blir torra stofiler! ;) )

    Att vänta tre, fyra år till är ingen lång tid. Det bättrar på era och barnets chanser avsevärt.

  • Wed 12 Jun 2019 08:02
    #13
    Anonym (Nej följ era drömmar) skrev 2019-06-12 07:53:02 följande:

    Verkligheten anropar haha, vilken helt skev bild du har av saker och ting! Ut och skaffa dig lite livserfarenhet


    Det är ju det jag har för att jag gjort allt det jag pratar om medan mina svenska vänner satt hemma framför.dumburken med barn.

    Nu är de för otränade och klena att de inte orkar köra en hike genom Amazonas, bergsklättring i Anderna eller testa skida Grönland.
  • nernu
    Wed 12 Jun 2019 08:05
    #14
    Liberté skrev 2019-06-12 08:02:40 följande:

    Det är ju det jag har för att jag gjort allt det jag pratar om medan mina svenska vänner satt hemma framför.dumburken med barn.

    Nu är de för otränade och klena att de inte orkar köra en hike genom Amazonas, bergsklättring i Anderna eller testa skida Grönland.


    Du vet att alla människor inte vill skida över grönland och klättra i berg va?
  • Wed 12 Jun 2019 08:09
    #15

    Jag tycker inte att 21 år är särskilt ungt. En perfekt ålder. Var själv nästan 24 och hade gärna varit nåt år yngre.

  • Wed 12 Jun 2019 08:20
    #16
    nernu skrev 2019-06-12 08:05:41 följande:
    Du vet att alla människor inte vill skida över grönland och klättra i berg va?
    Precis som att alla inte vill sitta på en charter heller, vad är din poäng ?
  • Anonym (Undra­r)
    Wed 12 Jun 2019 08:34
    #17

    Vad har man pluggat till om man är färdigutbildad vid 20?

  • Anonym (Nej följ era drömma­r)
    Wed 12 Jun 2019 08:43
    #18
    Liberté skrev 2019-06-12 08:20:05 följande:

    Precis som att alla inte vill sitta på en charter heller, vad är din poäng ?


    Alla har inte resedrömmar. Varken äventyrsresevarianter eller Bamseklubb. Det är väl bra för er som gillar resor att inte ännu fler står i kö till K2 ...

    Om TS hade frågat "ska jag resa?" hade INGEN sagt "nej du borde stanna hemma och skaffa barn", men SÅ FORT nån vill ha barn börjar resetjatet.

    Så vi tar det en gång till: ALLA VILL INTE RESA.
  • Wed 12 Jun 2019 08:51
    #19
    Anonym (Nej följ era drömmar) skrev 2019-06-12 08:43:32 följande:
    Alla har inte resedrömmar. Varken äventyrsresevarianter eller Bamseklubb. Det är väl bra för er som gillar resor att inte ännu fler står i kö till K2 ...

    Om TS hade frågat "ska jag resa?" hade INGEN sagt "nej du borde stanna hemma och skaffa barn", men SÅ FORT nån vill ha barn börjar resetjatet.

    Så vi tar det en gång till: ALLA VILL INTE RESA.
    Resa var 1 exempel jag gav bland flera. Känner du för att hänga upp dig på en av sakerna så visst.

    Man kastar bort de år man har lättast för att lära och de år man är som mest mobil.

    Men visst vill man inte se , lära och utforska sin omvärld så är säkert barn optimalt vid 20 års ålder.


Svar på tråden Planera att skaffa barn ung