• Anonym­recept­ionist
    Wed 12 Jun 2019 17:54
    660 visningar
    11 svar
    11
    660

    Hjääälp! Vi får inte vara med på något sonen gör (3,5 år)

    HJÄLP! Vår son är 3,5 år och är sen med talet och helt ärligt har väl vi föräldrar hjälpt honom med lite för mycket saker då han är sen i utvecklingen och det per automatik har blivit så att han upplevs som yngre, fast han kan mer än vad vi tror. Vi har kommit till denna insikt och försöker nu få honom att göra mer saker själv. Nu till det största problemet vi har.. det är att vi föräldrar inte får vara med på någonting, eller göra någonting alls i princip som har med honom att göra. Förut så målade han t.ex. och han söker kontakt och säger ?äpple? och jag svarar ?jaha vill du att vi målar ett äpple, vad tycker du det ska ha för färg?? osv. Då svarar han med ?inte!? och tar pennan ur handen på mig och lägger på bordet. Börjar jag då måla här själv på eget papper blir han jätteupprörd och börjar gråta. Om han säger bok och man är på väg att hämta en bok blir det samma sak och han försöker sätta tillbaks den. Säger han törstig och jag tar en flaska vatten från köksbänken och fyller på och ställer på bordet bredvid honom gnyr han och sätter tillbaks flaskan på diskbänken och tar den sedan själv därifrån. Han vill själv helt enkelt. Men det är jättetråkigt att vi inte får göra någonting. När han lekte med tåg kom han och hämtade mig och visade att jag skulle vara med, men jag får inte röra tågen eller säga någonting, då tar han tåget från mig och säger jag något svarar han med ?inte?. Det kan vara ett tåg som han själv inte leker med utan som är bredvid. Han ville ha tebjudning och sa ?mamma sitta stolen? och det får jag, men jag får inget te eller röra bakverken och jag får helst inte säga något. Han blir väldigt upprörd om han inte får som han vill. Vi är så less på detta. Vi känner att det hade hjälpt honom enormt i utvecklingen om vi kunde leka tillsammans såklart. Han har inga som helst problem att dela leksaker med andra barn på dagis, lekplatser etc, inga sura miner så det handlar inte om att inte dela med sig.

    Tips mottages varmt!

  • Svar på tråden Hjääälp! Vi får inte vara med på något sonen gör (3,5 år)
  • Wed 12 Jun 2019 18:54
    #1

    Jag ser i det du beskriver att det fortfarande handlar om att göra saker åt honom vilket han inte vill.

    Han ville hämta vattnet själv, inte få det upphällt. Han kanske bara behövde godkännande för att hämta det.

    Ska ni rita, låt han bestämma när, var, hur och varför. Låt han tänka själv.

    Ta inte över leken. Barn vill oftast bara att man är rekvisita eller tittar på.

    Vill du aktivt vara med kanske bakning, matlagning eller lekparken är bättre lämpad för samspel. (han kan gunga dig, han kan själv ta mjöl, han kan hålla elvispen etc)

  • Wed 12 Jun 2019 19:33
    #2

    Kan själv ålder börjar oftast från 3års ålder. Helt normalt. Beröm honom när han gör saker själv. Ni behöver inte vara med i alla lekar. Låt honom leka själv och hitta på lekar själv. Annars hämmar ni hans utveckling. Ni behöver inte ens vara i samma rum som honom hela tiden. Titta till honom ibland.

  • Anonym­recept­ionist Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 20:15
    #3

    Tack för era svar! Så om han vill att ?vi? ska måla, ska jag bara sitta tyst bredvid då? Är det rätt tänkt? För varje sak vi säger just nu svarar han med ?inte? vilket är ganska frustrerande. Bakning verkar han gilla! Hälla, vispa osv. Detta är i princip det enda vi kan göra tillsammans där han inte säger ?inte? så fort jag säger något.

    När han gör saker själv och vi berömmer så säger han återigen inte och gnäller. Det kanske lät som vi är jätte-på honom men så är det inte.. han bjuder in till lek men där tar det stopp liksom.

  • Anonym­recept­ionist Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 20:21
    #4

    Kan tillägga att om han säger att han är törstig och jag då svarar med att ?jaha är du törstig, ska vi ta lite vatten då?? och är på väg att hämta så säger han också ?inte? och börjar gnälla så fort jag tar första steget. Är såååå förvirrad hur jag ska bemöta honom här. Det skulle aldrig falla honom in heller att hämta något som jag ber om, då svarar han likadant.

  • Anonym­recept­ionist Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 20:22
    #5

    Alla frågetecken ska vara citationstecken

  • Thu 13 Jun 2019 20:55
    #6
    Anonymreceptionist skrev 2019-06-13 20:21:13 följande:

    Kan tillägga att om han säger att han är törstig och jag då svarar med att ?jaha är du törstig, ska vi ta lite vatten då?? och är på väg att hämta så säger han också ?inte? och börjar gnälla så fort jag tar första steget. Är såååå förvirrad hur jag ska bemöta honom här. Det skulle aldrig falla honom in heller att hämta något som jag ber om, då svarar han likadant.


    Helt klart är hans utveckling eftersatt för att ni gjort för mycket åt honom och nu vill han ta igen det.
    Jag menar inte att lägga skuld på er, jag kan ha viss förståelse för att ni gjort som ni gjort i er situation, men ta till er av hans vilja att utvecklas som något positivt.

    Säg bara att han kan ta vatten och låt honom ta det själv.

    Låt homom göra så mycket som han vill, kan och är lämpligt att han gör själv.

    Låt honom initiera eran medverkan istället för att ni själva gör det.
  • Thu 13 Jun 2019 21:41
    #7
    Anonymreceptionist skrev 2019-06-13 20:21:13 följande:

    Kan tillägga att om han säger att han är törstig och jag då svarar med att ?jaha är du törstig, ska vi ta lite vatten då?? och är på väg att hämta så säger han också ?inte? och börjar gnälla så fort jag tar första steget. Är såååå förvirrad hur jag ska bemöta honom här. Det skulle aldrig falla honom in heller att hämta något som jag ber om, då svarar han likadant.


    Grejen är att du INTE får ta beslutet. Du bestämmer inte att han får dricka vatten och du hämtar inte åt honom.

    Han säger att han är törstig - svara med att han kan gå ut i köket och ta vatten i kranen. Du sitter kvar. Lita på att han frågar om hjälp.

    Att berömma självklara saker gör man inte. Som vardagliga saker som tillhör utveckling. (fälla toalocket, hänga upp en handduk, ta mjölk själv tex)

    Beröm kan man göra när det är relevant, tex cykla utan stödhjul, sluta med blöja eller sova utan nattlampa typ..

    (jämförelse, mina barn gick på toa själv vid 3 år, (de ropade på mig vid bajsning/torkning) tvättade händerna själv efteråt, kunde med pall hämta glas och vatten själv vid törst, hälla flingor i tallrik och kunde plocka upp leksaker själv vid sängdags (efter påminnelse), jag litade på att de kunde och la mig aldrig i om de inte själv bad om det.)
  • Thu 13 Jun 2019 21:43
    #8

    Vår son är också 3,5 år. Er son låter lugn gentemot vår som ofta blir fullständigt rabiat just nu. Arg, sur och kastar saker typ. Springer iväg mm. 

    Vi har en oerhört tuff tid just nu. Jag har legat inlagd på sjukhus i 2 dagar p g a operation av cancer. Då har sonen fått sitta på sin stol närmast pappa. Idag stod stolarna på ett vis och tallrikarna på ett annat tror jag. Sonen börjar då ta broccoli från sin vanliga plats vid bordet och syrran blir sur, då hennes bestick låg bredvid. Sonen får sin tallrik och reagerar med att kasta iväg broccolin som tillhör hans egentliga tallrik. Så att parera alla möjliga utbrott just nu är svårt. 

    Det vi har gjort med tidigare barn är att erbjuda alternativ så barnets bestämmanderätt premieras. Vår son väljer sina kläder ur byrån. Han får välja färg på mugg och skål, ibland välja sked o s v. I ert fall vill kanske barnet istället få ta allt själv. Går det ha en pall så han når? Kanske får man möblera om mer lättåtkomligt. Låt honom hjälpa till att duka o s v.

    Vi har en vattenmugg vid handfatet så barnen kan ta vatten när de behöver.

    Sedan vill han nog ha er närvaro fortfarande, men inte att er delaktighet tar över. Ligg lite lågt ett tag. Istället går ju fråga om han vill ha hjälp. Eller vänta in att han visar önskemålet. Låt honom välja bok själv. Vill han att ni ska läsa får han ge er boken eller visa det på annat sätt. Den här perioden behöver man ha enormt tålamod och helst lyckas förutspå vad som kommer hända eller kommer orsaka konflikter.

  • Thu 13 Jun 2019 21:49
    #9

    Om han vill göra saker själv på egen hand så låt honom fixa det själv.

    Sitt lugnt kvar och låt honom själv ta fram sina kritor, dagens klädsel, legolådan, sugrören i köket eller sopskyffeln. Lägg dig inte i vad han gör utan ha koll på avstånd.

  • Fri 14 Jun 2019 06:18
    #10
    Anonymreceptionist skrev 2019-06-13 20:21:13 följande:

    Kan tillägga att om han säger att han är törstig och jag då svarar med att ?jaha är du törstig, ska vi ta lite vatten då?? och är på väg att hämta så säger han också ?inte? och börjar gnälla så fort jag tar första steget. Är såååå förvirrad hur jag ska bemöta honom här. Det skulle aldrig falla honom in heller att hämta något som jag ber om, då svarar han likadant.


    Hämta vatten och erbjud honom då iallafall. Mitt barn som är tre år. Säger inte till det mesta. Även när jag säger att det är dax för mat. Då säger jag att om du inte kommer och äter så går vi inte ut och det brukar funka.
  • Anonym­recept­ionist Trådstartaren
    Sun 16 Jun 2019 22:12
    #11

    Så tacksam för alla svar! Förstår att vi har gjort för mycket för honom, det är vi helt överens om här hemma och det måste vi bryta. Det blir dock svårt när allting svaras mes just inte. Absolut kan han få välja kläder själv etc. men det vill han inte, han svarar allting på samma sätt. Han är ganska lat och vill ofta att vi ska hämta saker.. jag klandrar honom inte, det är ju det han är van vid. Han har en pall så att han tvättar händer och torkar de själv efteråt, ska jag sätta en mugg där också så att han får hämta vatten där själv? (I köket blir det lite högt trots pall). Gärna lite mer konkret i situationer vad jag kan säga. Situation: han säger: läsa bok. Jag svarar: ja det kan vi göra, vilken bok ska vi läsa? Så går vi tillsammans till hans hylla och tittar. Han säger då ingenting. Jag pekar på lite olika efter en ganska lång tystnad, han svarar inte på allt. Skulle jag här ta en bok skulle han bli arg. Går vi då därifrån kan situationen upprepas eller att han bara släpper det och vi läser inte. Vilket gör att vi helt enkelt inte läser böcker, för att jag inte får.

Svar på tråden Hjääälp! Vi får inte vara med på något sonen gör (3,5 år)