• demokr­ati199­5
    Sat 15 Jun 2019 09:52
    241 visningar
    3 svar
    3
    241

    Tolkning av svenska

    Om någon skulle fråga när man senast gjorde något.

    Då borde väl aldrig vara ett alternativ?

    Exempelvis hypotetiskt

    När var du senast i Nepal?

    Svar. Jag har aldrig varit i Nepal

    Vet en hel del som påstår att aldrig är ett alternativ utan när någon säger ordet" senast"måste personen ha gjort det minst 1 gång för att få svara på frågan.

    Det känns väldigt konstigt.

    Hur är tolkningen av ordet "senast" i Svenska språket?

  • Svar på tråden Tolkning av svenska
  • Mascar­aklump­ar
    Sat 15 Jun 2019 10:09
    #1

    Frågan förutsätter att personen genomfört aktiviteten åtminstone en gång, men antyder att personen gjort det flera gånger (annars hade frågan bara varit ?när?? Inte ?när...senast??. ?Aldrig? är således inte riktigt ett svar på frågan, utan snarare ett påpekande om att frågan inte går att besvara. Språkmässigt är det dock inga fel med det svaret alls, och vill man kommunicera med andra människor på ett normalt sätt är det tusen gånger bättre att svara ?aldrig? än att bara stå där och vara tyst.

  • Anonym (.)
    Sat 15 Jun 2019 10:10
    #2

    Det är klart man måste få svara att man aldrig varit i Nepal om man inte varit där. Det blir ännu "snyggare" med "inte" tycker jag; Jag har inte varit i Nepal.

    Frågan är dock felaktigt ställd. Om man väntar sig att "aldrig"/"inte" kan vara ett svar så skall man inte fråga "när var du senast i nepal". När man använder "senast?" I en fråga så utgår man från att det skett minst en gång.

    På samma vis som när man frågar "när var första gången du åt glass?" Man utgår från att personen ätit glass flera gånger, men har man fel så får man ett svar som "Jag har aldrig ätit glass".

  • Sat 15 Jun 2019 20:13
    #3
    Anonym (.) skrev 2019-06-15 10:10:15 följande:

    Det är klart man måste få svara att man aldrig varit i Nepal om man inte varit där. Det blir ännu "snyggare" med "inte" tycker jag; Jag har inte varit i Nepal.

    Frågan är dock felaktigt ställd. Om man väntar sig att "aldrig"/"inte" kan vara ett svar så skall man inte fråga "när var du senast i nepal". När man använder "senast?" I en fråga så utgår man från att det skett minst en gång.

    På samma vis som när man frågar "när var första gången du åt glass?" Man utgår från att personen ätit glass flera gånger, men har man fel så får man ett svar som "Jag har aldrig ätit glass".


    Eller klassiska "när slutade du slå din fru".
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Tolkning av svenska