• Anonym (Gäste­n)
    Wed 19 Jun 2019 10:24
    1193 visningar
    29 svar
    29
    1193

    Reserv på väns bröllop?!

    Hej alla! Jag skriver här, då detta är en himla pinsam sits och inget jag så gärna diskuterar irl med folk - allra minst brudparet i fråga.

    Det som hänt är att jag blivit inbjuden till ett bröllop för en vecka sedan. De gifter sig om en månad mitt i högsommaren. De förklarade att vi inte blir så många då flera är bortresta osv ( inte konstigt, tänkte jag, ni är ju ganska sent ute med att bjuda in oss) men jag hade inga planer och var så klart hedrad. Brudparet har jag umgåtts med relativt mycket och arbetat med i snart två år. Efter ett tag började jag dock ana att jag var sist ut att bli bjuden. När de pratade om sina gäster var det som att de visste allt om deras nya civilstånd och vem som skulle resa vart - utan att ha träffat vissa av paren på flera månader. Det var som att man redan hade skickat ut en hög med inbjudningar och nu kontaktade man reserverna.. och det var ju tydligt vem jag tillhörde. Jag försökte slå i från mig tanken. Har varit på bröllop förr och då har alltid inbjudningarna gått ut samtidigt och två månader innan och ingen har stått på reserv listan varken officiellt eller inofficiellt. Själv har jag aldrig gift mig dock, men tycker det känns väldigt ego att se på sitt bröllop som en show off där alla stolar ska fyllas till varje pris ????

    Fram tills för några dagar sedan hade jag kunnat fortsätta fundera kring mina konspirationer om det inte varit för att jag tillslut fick det svart på vitt. Jag träffade bruden i en park. Vi satt och pratade lite. En bekant till henne dök upp som vi båda hälsade på. Bruden utropar plötsligt " Så synd att du är bortrest Marie när vi gifter oss!" Och lägger sedan till " Men nu kommer (trådstartaren) istället för dig" varpå både jag och Marie växlar lite förfärade blickar mellan oss, men bruden tycks oberörd.

    Fyfan, jag känner nästan att jag skulle vilja skita i bröllopet nu, men jag gissar att jag får gå i alla fall. Present och klänning känns så himla bortkastat, känns som jag bara är nån utfyllnad som typ ska vara tacksam för att jag kunde knipa en plats ???? Hur hade ni känt er och sett på saken? Är detta ett vanligt tänk när man ska gifta sig?

    TILLÄGG: Det blir bara bättre och bättre! Nu fick jag ett sms från tärnan en veckan innan möhippan. "Hej! Hörde att du också kommer på bröllopet, vill du vara med på möhippan? Vi kör den x/x " Jag svarade direkt " nej, reser bort!" Orkar faktiskt inte ens vara trevlig när alla andra verkar så himla krassa i kommunikationen. Slår vad om att det där datumet för hippa har bestämts av kvinnorna i "första urvalet" också, för är det inte väldigt märkligt att en person bestämmer ett datum och sedan får alla andra anpassa sig, man brukar väl kolla vilket datum flest av tjejerna kan?

  • Svar på tråden Reserv på väns bröllop?!
  • Wed 19 Jun 2019 10:31
    #1

    Ja, det är ett sätt att se på det. Det andra är att de har en lokal eller budget som gör att det kan bjuda max 50 personer. De finns många andra de skulle vilja bjuda också, vänner, släkt, kollegor mm men fått prioritera hårt. När det sen visar sig att det finns platser kvar så vill det gärna att flera nära och kära kommer.

     

  • Anonym (se)
    Wed 19 Jun 2019 10:37
    #2
    Anonym (Gästen) skrev 2019-06-19 10:24:21 följande:

    Hej alla! Jag skriver här, då detta är en himla pinsam sits och inget jag så gärna diskuterar irl med folk - allra minst brudparet i fråga.
     
      Jag försökte slå i från mig tanken. Har varit på bröllop förr och då har alltid inbjudningarna gått ut samtidigt och två månader innan och ingen har stått på reserv listan varken officiellt eller inofficiellt. Själv har jag aldrig gift mig dock, men tycker det känns väldigt ego att se på sitt bröllop som en show off där alla stolar ska fyllas till varje pris ????

    Fram tills för några dagar sedan hade jag kunnat fortsätta fundera kring mina konspirationer om det inte varit för att jag tillslut fick det svart på vitt. Jag träffade bruden i en park. Vi satt och pratade lite. En bekant till henne dök upp som vi båda hälsade på. Bruden utropar plötsligt " Så synd att du är bortrest Marie när vi gifter oss!" Och lägger sedan till " Men nu kommer (trådstartaren) istället för dig" varpå både jag och Marie växlar lite förfärade blickar mellan oss, men bruden tycks oberörd.

    Fyfan, jag känner nästan att jag skulle vilja skita i bröllopet nu, men jag gissar att jag får gå i alla fall. Present och klänning känns så himla bortkastat, känns som jag bara är nån utfyllnad som typ ska vara tacksam för att jag kunde knipa en plats ???? Hur hade ni känt er och sett på saken? Är detta ett vanligt tänk när man ska gifta sig?

    TILLÄGG: Det blir bara bättre och bättre! Nu fick jag ett sms från tärnan en veckan innan möhippan. "Hej! Hörde att du också kommer på bröllopet, vill du vara med på möhippan? Vi kör den x/x " Jag svarade direkt " nej, reser bort!" Orkar faktiskt inte ens vara trevlig när alla andra verkar så himla krassa i kommunikationen. Slår vad om att det där datumet för hippa har bestämts av kvinnorna i "första urvalet" också, för är det inte väldigt märkligt att en person bestämmer ett datum och sedan får alla andra anpassa sig, man brukar väl kolla vilket datum flest av tjejerna kan?


    Istället för att se dig själv som andrasortering så kan du se det som att de hade en begränsad budget och hade önskat bjuda fler än de hade råd med. Nu när de fått återbud från några för de rum med ytterligare några som de gärna vill fira med. Att bruden påtalade att d fick komma istället för den som är bortrest innebär ju att hon är öppen med att du blev bjuden i efterhand, men inte i andrasortering.

    Men om du känner dig förfördelad och sviken i detta så tycker jag att du ska tacka nej till bröllopet. Du måste inte gå, lika lite som någon måste bjuda dig.

    Att du var otrevlig mot tjejen som bjöd in till möhippan fattar jag verkligen inte, hon har väl inte gjort något fel i den här situationen?
  • Wed 19 Jun 2019 10:37
    #3

    Jag hade tänkt precis som Kjell. Att de haft en begränsning och varit tvungna att välja vilka de kan bjuda in, när de tackar nej har de plats för andra som de också ville ha med men inte kunde bjuda.

  • Anonym (Gäste­n) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 10:42
    #4

    Okej, tack alla som svarat hitills. Antar att jag överreagerat lite.. ????

  • Wed 19 Jun 2019 10:42
    #5

    När man bjuder in till bröllop blir det nästan alltid en prioriteringslista på gäster

    T ex
    Föräldrar
    Syskon
    Far och morföräldrar
    Väldigt nära vänner
    Lite övriga släktingar
    Nära vänner 
    Nära kollegor
    Vänner
    Gamla vänner som man inte har jättemycket kontakt med
    De från laget/kören/segelklubben
    Grannar
    Avlägsna släktingar

    Beroende på budget och utrymme blir det sen ett streck någon stans.

  • Anonym (Gäste­n) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 10:43
    #6

    Alla dessa frågetecken som kommer i mina inlägg - det är inte jag som gör dem, det händer när jag använder smileys

  • Anonym (A)
    Wed 19 Jun 2019 10:46
    #7
    +1

    Den ?vännen? hade inte varit min vän längre. Inte en chans i helvetet att jag hade gått på bröllopet och jag hade brutit kontakten helt generellt också.

  • Anonym (K)
    Wed 19 Jun 2019 10:46
    #8

    Jag hade ju inte gått på det brölloppet. Hade skyllt på magsjuka dagen innan så får de sitta med en stol tom och skämmas för att inte nog många var intresserade av deras bröllop.

  • Anonym (Gäste­n) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 10:48
    #9
    Kjell2 skrev 2019-06-19 10:42:52 följande:

    När man bjuder in till bröllop blir det nästan alltid en prioriteringslista på gäster

    T ex

    Föräldrar

    Syskon

    Far och morföräldrar

    Väldigt nära vänner

    Lite övriga släktingar

    Nära vänner 

    Nära kollegor

    Vänner

    Gamla vänner som man inte har jättemycket kontakt med

    De från laget/kören/segelklubben

    Grannar

    Avlägsna släktingar

    Beroende på budget och utrymme blir det sen ett streck någon stans.


    Vilken bra sammanfattning!! Då förstår jag bättre! Vet att brudparet känner sig lite begränsade i budget i livet i stort så jag antar att strecket dragits i mitten nånstans
  • Wed 19 Jun 2019 10:49
    #10
    Anonym (Gästen) skrev 2019-06-19 10:42:08 följande:

    Okej, tack alla som svarat hitills. Antar att jag överreagerat lite.. ????


    Du hamnade under strecket vid första urvalet. Brudparet hade nog gärna haft dig med men det fanns inte pengar eller plats. När de sen blev avhopp som vill de gärna se dig där. Så ja,  du kom in på reservplats.

    Det runt möhippan är en konsekvens av det. Tjejerna som skulle på bröllopet började planera, bestämde datum mm. När du senare blev bjuden fick du också möjligheten att vara med på möhippan. Hade det varit bättre att du inte blivit inbjuden att vara med på möhippan eller att man startat om med planering?


Svar på tråden Reserv på väns bröllop?!