• Anonym (Fyfan­!)
    Sat 22 Jun 2019 21:47
    2724 visningar
    9 svar
    9
    2724

    På sjukhus fick jag ha blöjor, nästan så man vill anmäla personalen!!

    När jag låg på sjukhus med en lunginflammation. På grund av att sjuksköterskan gav mitt dropp för snabbt av misstag blev jag övervätskad och fick vätskedrivande för att inte få vatten i lungorna. Jag fick ingen kateter fast jag hela vårdtiden önskat det. Hur som helst ber sjuksköterskan mig larma på personal innan jag går till toa och kissar för man kan få yrsel och ramla pga blodtrycksfall när man fått vätskedrivande. Larmar, ingen personal kommer och kissar ner sängen (låg på flerpatientsal!)

    En undersköterska kommer och stödjer mig med dusch och rena kläder. Hon föreslår blöja om det händer igen!! Jag accepterade, men ville fan smälla till henne och än hellre sjuksköterskan

    Varför i helvete fick man inte kateter istället för blöja?

  • Svar på tråden På sjukhus fick jag ha blöjor, nästan så man vill anmäla personalen!!
  • Anonym (Micke­)
    Sat 22 Jun 2019 21:52
    #1

    Du hade chansen att tacka nej, och nu gnäller du?

    Jag tycker synd om personalen på din avdelning!

  • Sat 22 Jun 2019 21:55
    #2

    Va?? Smälla till sköterskan? Varför då?

  • Anonym (Fyfan­!) Trådstartaren
    Sat 22 Jun 2019 22:00
    #3
    Långbenopluto skrev 2019-06-22 21:55:10 följande:

    Va?? Smälla till sköterskan? Varför då?


    Dom höll fan på att dränka mig
  • Sat 22 Jun 2019 22:01
    #4
    Anonym (Fyfan!) skrev 2019-06-22 22:00:58 följande:

    Dom höll fan på att dränka mig


    Då bör tråden kanske handla om det istället för blöjor?
  • Anonym (Micke­)
    Sat 22 Jun 2019 22:04
    #5
    Anonym (Fyfan!) skrev 2019-06-22 22:00:58 följande:
    Dom höll fan på att dränka mig
    Så du ville bli erbjuden en flytväst?
  • Sat 22 Jun 2019 22:12
    #6
    +1

    Urinkateter sätts bara om man inte kan kissa utan, inte för att man riskerar att inte hinna till toaletten. Kateter i onödan kan nämligen leda till problem med urinblåsan och att det senare inte går att kissa normalt på ett tag. Läckage, inte tömma blåsan etc. Dessutom är risken för infektioner många gånger högre med kateter än utan. 


    Ja, det är klart att det är hemskt olyckligt att de råkade ge dig dropp för snabbt. Men det är verkligen inget fel med att erbjuda blöja tillfälligt om det finns risk för att man inte hinner till toaletten en kort period. De allra flesta tycker att det är om än genant och oönskat så åtminstone bra för säkerhets skull. I ditt fall hade du ju enkelt kunnat tacka nej.

  • Sun 23 Jun 2019 01:29
    #7

    Kunde du inte ta dig till toan? Oavsett vad de sager kan handa, provar man val iallafall, kryper om inte annat....

  • Anonym (Trams­)
    Sun 23 Jun 2019 11:40
    #8

    Du är nog bitter över helt fel sak. Skärp dig.

    En normal person hade rest sig ur sängen och gått till toaletten oavsett blodtrycksfall eller ej.

    Jag tar stora mängder betablockerare som sänker mitt tryck enormt. Jag får blodtrycksfall hela tiden inte fan kissar jag ner mig för det.

    Som vårdpersonal måste man prioritera vad som ska komma först och när en person som normalt är själv-skötande ringer på klockan så springer man inte dit om man är upptagen med annat.

    Se även Mantrasina:s inlägg om kateter. Du hade blivit sur när dom drog den och du upptäckt att du fått uvi och svårt att kissa så det kvittar.

  • Anonym (-)
    Sun 23 Jun 2019 12:30
    #9

    Har en relaterad upplevelse från akuten. Hade skadat benet och låg på en säng i korridoren för det var fullt överallt. Sa till att jag måste gå på toa men ingen hade tid att hjälpa. Jag kissade på mig i sängen i korridoren. Och fick ligga så tills någon kom för att titta på benet.

    Så himla förnedrande.

    Jag vet att personalen var stressad och upptagna med viktigare saker men det var väldigt förnedrande ändå.

Svar på tråden På sjukhus fick jag ha blöjor, nästan så man vill anmäla personalen!!