• Thu 27 Jun 2019 13:01
    3045 visningar
    15 svar
    15
    3045

    Ni som har barn som inte håller på med någon idrott?

    Ni som hat barn som inte håller på med någon idrott.

    Vad är anledningen?

    Höll du själv på med någon idrott när du va ung?

  • Svar på tråden Ni som har barn som inte håller på med någon idrott?
  • sextio­talist
    Thu 27 Jun 2019 13:40
    #1
    Sandraberg skrev 2019-06-27 13:01:42 följande:

    Ni som hat barn som inte håller på med någon idrott.

    Vad är anledningen?

    Höll du själv på med någon idrott när du va ung?


    Nu är sonen vuxen och väldigt vältränad, tränar på gym och löptränar.
    Varför han inte höll på med någon idrott? Han var fullständigt ointresserad av organiserad verksamhet.
    Behövdes det?
    Nej, för vi rörde oss väldigt mycket i vardagen.
    Det enda jag höll på med var ridning (och så spelade jag fiol). Ridningen tog jag upp som vuxen igen, slutade när jag började gymnasiet.


  • Anonym (Frida­)
    Thu 27 Jun 2019 17:01
    #2
    +2

    Måste man ha en anledning till att inte hålla på med sport?

    Varför denna kryptiska fråga?

    Som om man skulle behöva en anledning till varför man existerar.

  • Tomatm­acka
    Mon 8 Jul 2019 09:53
    #3

    För att hon bara är två år.

    Jag hoppas dock att hon börjar med nån idrott innan hon börjar grundskolan. Finns så mycket fördelar med det, inte bara att man mår bra av det utan det är socialt också. Jag tillhör dem som inte höll på med idrott som barn, började i tidiga tonåren men anser att om jag hade spelar fotboll/hockey som sexåring hade jag nog både varit mer vältränad idag och dessutom haft fler kompisar.

    Så ja jag erkänner att jag ångrar det, men visste inte bättre.

  • Mon 8 Jul 2019 13:08
    #4
    +1

    För att mitt barn inte är intresserad av idrott. När hon var yngre tvingade jag henne att delta under ständiga protester men nu har jag gett upp (hon är 12). Hon säger själv hon tycker det är jobbigt med all press och krav det innebär med idrott. Ägnar sig hellre åt att fiska, måla, läsa etc. Själv höll jag på mycket med sport som ung.

  • Anonym (vill inte)
    Mon 8 Jul 2019 17:13
    #5
    +1

    De vill inte idrotta i grupp. De hatar idrotten i skolan också, vägrar delta. Den ena är på nivån panikgråter av bara tanken, den andra är nog egentligen mest solidarisk med syskonet men har också samma problem som den andra fast mildare. 

    Det fantastiska är att de inte måste om de inte vill. Varken jag, pappan eller skolan tvingar dem. De får göra annat som också är rörelse och träning och behöver bara närvara vid vissa idrottslektioner som är mer teoretiska av naturen.

    Idrott, sport och rörelse ska vara roligt och lustfyllt och därför tänker jag aldrig tvinga någon att göra sånt mot sin vilja i en form som inte fungerar och som de mår dåligt av.

  • Tue 9 Jul 2019 15:24
    #6
    Anonym (vill inte) skrev 2019-07-08 17:13:35 följande:

    De vill inte idrotta i grupp. De hatar idrotten i skolan också, vägrar delta. Den ena är på nivån panikgråter av bara tanken, den andra är nog egentligen mest solidarisk med syskonet men har också samma problem som den andra fast mildare. 

    Det fantastiska är att de inte måste om de inte vill. Varken jag, pappan eller skolan tvingar dem. De får göra annat som också är rörelse och träning och behöver bara närvara vid vissa idrottslektioner som är mer teoretiska av naturen.

    Idrott, sport och rörelse ska vara roligt och lustfyllt och därför tänker jag aldrig tvinga någon att göra sånt mot sin vilja i en form som inte fungerar och som de mår dåligt av.


    Förstår att det inte är aktuellt med någon idrott utöver skolidrotten i ditt fall. Hoppas det löser sig.
  • Anonym (s)
    Tue 9 Jul 2019 17:51
    #7
    Testa att få dom att börja med mer fri träning som kampsport, parkour, klättring. Dom traditionella idrotterna är dels väldigt elitinriktade sen brukar alla dryga översittare syssla med dom. Minns när jag var i den åldern då höll alla dryga på med fotboll. Jag valde kampsport istället. Man får dessutom bättre träning.
  • Anonym (Stark­a söner)
    Tue 9 Jul 2019 18:04
    #8

    Båda sönerna ogillade gympan i skolan från att de började på högstadiet.
    Det var både si och så med närvaron de sista åren.
    Även om de hade jättebra betyg så länge de gjorde det som förväntades.

    Sedan började den äldsta gymma som 16-åring och har tränat MMA, Krav Maga, Thaiboxning mm mm i snart 20 år.
    Han har vunnit ett flertal tävlingar, bland annat "kommunens starkaste man".
    Idag jobbar han som tränare både inom KM och TB.

    Den yngre sonen har tränat i perioder på gym men även när han inte är så aktiv är han galet stark.
    Han tävlade även i DM i distanslöpning ett par år då han, i motsats till sin bror, inte är så tung och väldigt snabb.

    De har gener på min sida att brås på, dock inte mig som skolkade varje gympalektion på hela högstadiet.

  • Tue 9 Jul 2019 18:43
    #9
    +1

    Anledningen? Ointresse från deras sida, så klart. Vad annars? Mina barn är konstnärliga bokmalar, inte sportnördar.

    Äldsta gillar dock sporter som utövas enskilt: parkour/freerunning, inlines och skejting. Lagsporter och dylikt ratar han kategoriskt, så pass att han nästan har total frånvaro från gympan. Men så fattar hans idrottslärare inte heller att det finns andra sporter än bara lagsporter.

  • Tomatm­acka
    Wed 17 Jul 2019 21:16
    #10
    -2
    MammAmma skrev 2019-07-09 18:43:10 följande:

    Anledningen? Ointresse från deras sida, så klart. Vad annars? Mina barn är konstnärliga bokmalar, inte sportnördar.

    Äldsta gillar dock sporter som utövas enskilt: parkour/freerunning, inlines och skejting. Lagsporter och dylikt ratar han kategoriskt, så pass att han nästan har total frånvaro från gympan. Men så fattar hans idrottslärare inte heller att det finns andra sporter än bara lagsporter.


    Dina barn har troligen asberger. Parkour utövas ENDAST av veganer som sedermera blir deprimerade i livet då de inte får någon social stimulans. Gör något åt det innan det är för sent.
  • Anonym (Ioann­a)
    Mon 22 Jul 2019 02:00
    #11
    Tomatmacka skrev 2019-07-17 21:16:33 följande:

    Dina barn har troligen asberger. Parkour utövas ENDAST av veganer som sedermera blir deprimerade i livet då de inte får någon social stimulans. Gör något åt det innan det är för sent.


    Eftersom du själv heter Tomatmacka, och man är vad man äter/heter, är du själv förmodligen vegan. Så, är du deprimerad?
  • Tomatm­acka
    Mon 22 Jul 2019 07:44
    #12
    Anonym (Ioanna) skrev 2019-07-22 02:00:43 följande:

    Eftersom du själv heter Tomatmacka, och man är vad man äter/heter, är du själv förmodligen vegan. Så, är du deprimerad?


    Ja
  • Anonym (...)
    Mon 22 Jul 2019 07:47
    #13

    Jag började många olika sporter när jag var liten, men slutade lika snabbt igen. Tyckte helt enkelt inte att det var kul.. Och jag är fruktansvärt glad att jag fick välja själv om jag ville eller ej och inte blev pushad och påtvingad av mina föräldrar. Tänker göra detsamma med mina barn.

  • Anonym (Putte­)
    Mon 22 Jul 2019 07:58
    #14

    För mig blev idrottsintresset förstört av att det jämt skulle tävlas - både i skolan och på fritiden. Tävling är totalt lustdödande för mig.

    Än så länge tränar ena barnet en gång i veckan. De är små och har inte börjat tävla än.

  • Anonym (Putte­)
    Mon 22 Jul 2019 08:03
    #15
    MammAmma skrev 2019-07-09 18:43:10 följande:

    Anledningen? Ointresse från deras sida, så klart. Vad annars? Mina barn är konstnärliga bokmalar, inte sportnördar.

    Äldsta gillar dock sporter som utövas enskilt: parkour/freerunning, inlines och skejting. Lagsporter och dylikt ratar han kategoriskt, så pass att han nästan har total frånvaro från gympan. Men så fattar hans idrottslärare inte heller att det finns andra sporter än bara lagsporter.


    Suck. Hoppades att den sortens idrottslärare hade dött ut... :(

    Hörde om en skola där de tagit bort all tävling och aldrig gjorde idrottsövningar i hel grupp, utan alltid delade in i mindre grupper, typ stationsträning tex. De fick ner skolket något enormt! (Det var ett inslag i "Gympaläraren" med K Zackari Walström)
Svar på tråden Ni som har barn som inte håller på med någon idrott?