• Sat 29 Jun 2019 18:57
    5087 visningar
    62 svar
    62
    5087

    Äggdonation hos Ava kliniken i Riga

    Hej. Ny här och undrar om någon har gjort eller ska göra en äggdonation i Riga hos Ava kliniken?

  • Svar på tråden Äggdonation hos Ava kliniken i Riga
  • Sun 30 Jun 2019 16:32
    #31
    Constandina skrev 2019-06-30 16:19:51 följande:

    Tack för tipsen kommer läsa den om några timmar när jag är hemma :)

    På onsdag har det gått 2 veckor så vi borde få reda på nu i dagarna om donatorn. Min sambo ska lämna sitt andra och sista sperma prov i morgon och hoppas den duger. Han har gjort ett hemma test som va ok men de ser ju mer på deras tester.

    Jag har ju bruna ögon så ska bli spännande och se om de hittar nån med det då de flesta där har blå, men annars får det va, sambon har blå :)


    Ska din sambo göra Spermatest med Morfologi i Sverige ? eller Sperm dna fragmentationstest i Riga?
  • Sun 30 Jun 2019 17:18
    #32

    Men oj, inget de sa om. Bara fråga om vi tänkt berätta el inte för barnet för då bettyde blodgruppen roll och inget om rhesus?

  • Sun 30 Jun 2019 17:21
    #33

    Känns som man inte vet nåt, det va gyn som gav han 2 remisser och lämna sperma 2 ggr med 2 veckors mellanrum. Det står nåt om att kolla sperman i det paketet för 6450 euro nåt. Ska höra med Viveka ang det

  • Sun 30 Jun 2019 19:54
    #34
    Constandina skrev 2019-06-30 17:18:38 följande:

    Men oj, inget de sa om. Bara fråga om vi tänkt berätta el inte för barnet för då bettyde blodgruppen roll och inget om rhesus?


    Jo, rhesusfaktorn är viktig.(Plus eller minus). Både mannen och jag har plus, men olika blodgrupper.

    Googla på blodgrupper och rhesusfaktor för mer info.
  • Sun 30 Jun 2019 20:08
    #35
    Constandina skrev 2019-06-30 17:21:03 följande:

    Känns som man inte vet nåt, det va gyn som gav han 2 remisser och lämna sperma 2 ggr med 2 veckors mellanrum. Det står nåt om att kolla sperman i det paketet för 6450 euro nåt. Ska höra med Viveka ang det


    Det är äggdonationen som kostar 6450 euro.

    Vi fick 2 papper mailade till oss av Veronika inför att vi skulle bli patienter på kliniken.

    Vi måste båda ta :

    Hiv

    Syfilis

    Hepatit B

    Hepatit C

    Anti HBC

    Blodgrupp

    Rhesusfaktor

    Samt på mannens papper stod det att han måste ta Spermaanalys MED Morfologi.

    Det MÅSTE vara med Morfologi sa Veronika till mig. Morfologin är viktigaste delen. Det är då man tittar på hur många av spermierna har för små huvuden och för korta svansar etc.

    Det räcker EJ att endast mäta spermamängd och antal rörliga.

    Min man hade godkänt på alla parametrar utom Morfologi.

    Då krävde kliniken att vi gjorde Sperm dna fragmentationstest (som EJ finns i Sverige) så då reste vi till Riga och gjorde det på kliniken, och efter det fick vi besked att vi måste använda spermadonator.
  • Mon 1 Jul 2019 09:04
    #36

    Hoppas gyn skrev att de ska kolla Mo.. Se när vi får svaren. Allt utom blodgrupp o rhesus har vi inte gjort. Veronika sa det va ok, att det va bara viktigt om vi inte kommer berätta för barnet för då va vi tvungna att veta så barnet får lika som oss. Dumt när man skriver ser inte detsn svarar på här inne :(

  • Mon 1 Jul 2019 09:36
    #37
    Constandina skrev 2019-07-01 09:04:44 följande:

    Hoppas gyn skrev att de ska kolla Mo.. Se när vi får svaren. Allt utom blodgrupp o rhesus har vi inte gjort. Veronika sa det va ok, att det va bara viktigt om vi inte kommer berätta för barnet för då va vi tvungna att veta så barnet får lika som oss. Dumt när man skriver ser inte detsn svarar på här inne :(


    Om du vill Citera, tryck på knappen längst till höger och välj Citera så klistras meddelandet du vill svara på in högst upp i ditt meddelande.

    Det kan ju vara att de börjar få brist på kvinnliga donatorer av vissa blodgrupper och därför säger så till nya patienter?

    Men om jag var du skulle jag se till att kolla upp både din och din mans blodgrupper tedan nu just med tanke på om det skulle visa sig att du har negativ och fostret får positiv.
  • Mon 1 Jul 2019 09:44
    #38
    Constandina skrev 2019-07-01 09:04:44 följande:

    Hoppas gyn skrev att de ska kolla Mo.. Se när vi får svaren. Allt utom blodgrupp o rhesus har vi inte gjort. Veronika sa det va ok, att det va bara viktigt om vi inte kommer berätta för barnet för då va vi tvungna att veta så barnet får lika som oss. Dumt när man skriver ser inte detsn svarar på här inne :(


    Ring till din gyn och säg att det måste kryssas i på remissen att Morfologi ska kollas upp. Även mäns sperma blir sämre med åldern tyvärr så även om mannen fick barn för 5 år sen är det inte säkert att sperman är tillräckligt bra nu. Solkattan i Atentråden var ett sånt fall, och Bell13 i ÄD2019 tråden är också ett sånt fall. I Bells fall blev det dyrt, de gjorde 2 hela omgångar med 2 olika donatorer och mannens sperma innan de insäg att hans sperma var kass, så de fick göra dubbeldonation till slut. Vill bara inte att ni eller nån annan ska råka ut för det. Så därför se till att sperman kollas upp ordentligt innan, annars blir det dyrt om det finns spermfel.
  • Tue 2 Jul 2019 09:38
    #39

    Ni får ju naturligtvis göra som ni vill i slutändan, men jag vill bara varna för några av de fällor som finns. Där Rhesusfakor och Spermans Morfologi är 2 såna fällor.

    Hoppas allt går bra och att ni får en bra Rigaresa.

  • Tue 2 Jul 2019 21:13
    #40

    Hej

    I går lämna han sitt andra test. Det tar visst 5 veckor tills svaren kommer så antar att de kollar allt eftersom det tar sån lång tid. Tror du med det? Naturligtvis glömde Dan fråga vad de kollar.

    Veronika är tillbaks, jippiiii. Vi fick 2 donatorer i dag. De va väldigt lika så vi tog 28 åringen, den andra va 30.

    Frågst om rhesus om det inte va viktigt, men skrev det när hon förmodligen slutat jobba. Se vad hon svarar :)

Svar på tråden Äggdonation hos Ava kliniken i Riga