• Constandina

    Äggdonation hos Ava kliniken i Riga

    Hej. Ny här och undrar om någon har gjort eller ska göra en äggdonation i Riga hos Ava kliniken?

  • Svar på tråden Äggdonation hos Ava kliniken i Riga
  • UndrandeSökare
    Constandina skrev 2019-07-02 21:13:06 följande:

    Hej

    I går lämna han sitt andra test. Det tar visst 5 veckor tills svaren kommer så antar att de kollar allt eftersom det tar sån lång tid. Tror du med det? Naturligtvis glömde Dan fråga vad de kollar.

    Veronika är tillbaks, jippiiii. Vi fick 2 donatorer i dag. De va väldigt lika så vi tog 28 åringen, den andra va 30.

    Frågst om rhesus om det inte va viktigt, men skrev det när hon förmodligen slutat jobba. Se vad hon svarar :)


    Be att din man ringer Gyn imorgon och fråga om Morfologianalys var ikryssat på hans remiss? Det måste Gyn ha skrivit in i hans journal i datorn exakt vilka analyser som ska tas. Det är inte 100% säkert att Veronika har koll på sånt med rhesusfaktor, och att det kan bli problem om kvinnan har minus och fostret får plus. Hon har inte helt koll på allt, vissa saker får vi patienterhålla reda på själva. Du kan prata med Sjuttosjuan i ÄD2019-tråden. Hon blev tvungen att ta en sådan spruta när hon var gravid förra gången sa hon (jag har för mig det var hon som sa det).
  • UndrandeSökare
    Constandina skrev 2019-07-03 00:13:14 följande:

    Ok

    Min gyn gick på semester i måndags och är ej tillbaka förrän 5 augusti :(


    Det var ju synd, ja då får ni vänta tills att hon kommer tillbaka från semestern.

    För jag antar att labbsvaret på spermatestet skickas till henne först? och sen skickar hon det vifare till er när hon kommit tillbaka från semestern 5 augusti 2019?
  • UndrandeSökare
    Constandina skrev 2019-07-02 21:43:14 följande:

    Glömde skriva. Hennes blodgrupp är O och rhesus va positiv


    Det intressanta nu är vad du och din man har för blodgrupp och rhesusfaktor.

    Kolla om du kan hitta nån annan gyn som kan hjälpa er med blodgruppering.
  • Kakan888

    Hej!
    Jag hoppar också in här. Har gjort äggdonation på AVA Riga i början av april men blev tyvärr missfall och ska väl göra en FET i augusti eller september. 
    Jag har haft Katerina som koordinator och hon är lite virrig, ibland seg, ibland svarar hon snabbt men inte på allt jag undrat. Så Veronica verkar definitivt bättre.
    Angående rhesus så har jag 0 negativ blodgrupp och donatorerna har haft plus vilket de på kliniken sa att det inte gjorde nåt. Men har också läst att det måste kollas upp så inte barnet får plus. Vet ej dock hur tidigt man gör detta. 
    Är i övrigt nöjd med kliniken och har tre embryon i frysen....
    Håller tummarna för er!

  • Constandina

    Så tråkigt att du fick Missfall, hoppas det går bra nästa gång. När åker ni dit? Om min mens kommer när den ska är vi där i slutet av augusti och början på september. Har nyss beställt ett hemma test på blodgrupp och rhesus. Hoppas vi lyckas göra rätt denna gången hihi..

    Hoppas när vi får svaret att det passar med donatorn även då :)

  • Fialotta75

    Blodgrupp och rhesusfaktorn (rh-faktorn) är ingenting ni behöver ta hänsyn till i donatorvalet om det inte är så att ni inte tänker berätta för barnet. Kommer barnet hem och frågar om era blodgrupper och vill jämföra med sin (tex när skolan tar upp blodgruppssystemet) så blir det jobbigt. Att en rh-negativ kvinna bär och föder ett rh-positivt barn är otroligt vanligt och orsakar mycket sällan några problem. Problemen dyker i såfall upp vid nästa graviditet med ett rh-positivt foster i form av sk immunisering. Detta förhindras genom att en rh-negativ kvinna alltid får en spruta inom något dygn efter varje förlossning där hon föder ett rh-positivt barn.

Svar på tråden Äggdonation hos Ava kliniken i Riga