• Sun 30 Jun 2019 11:39
    2025 visningar
    21 svar
    21
    2025

    Liv eller Astrid

    Min dotter är snart 2 veckor gammal och jag kan absolut inte bestämma mig vad hon ska heta. Står mellan Liv eller Astrid. Tycker att båda namnen är vackra och ståtliga men är rädd att Liv är lite svårt att uttala och kanske är lite opraktiskt, samt att Astrid kanske för hårt?

    Vilket skulle ni valt och varför?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Liv eller Astrid
  • Sun 30 Jun 2019 11:42
    #1

    Tycker att båda är fina namn men skulle välja Astrid.

  • Barbro­45
    Sun 30 Jun 2019 12:13
    #2

    Väljer Astrid, fast Liv är också ett helt underbart namn. Det är inte så många flicknamn som slutar på en konsonant. Min favorit är Ingrid, både mjukt och starkt, Sigrid är också väldigt fint. Liv Astrid kanske? Det signalerar en stark, modig och vacker flicka.

  • Sun 30 Jun 2019 12:15
    #3

    Varför skulle Liv vara opraktiskt och svårt att uttala?

  • Sun 30 Jun 2019 12:34
    #4

    Liv! Dessutom tycker jag Liv Astrid ?Andersson? låter bättre än Astrid Liv Andersson :)

  • Mon 1 Jul 2019 10:29
    #5

    Båda namnen tillhör mina absoluta favoriter så jag vet inte hur jag ska rösta. Jag har en Liv och Astrid står högst upp på listan för syskonnamn. Båda namnen är nordiska, har inga uppenbara smeknamn och är underbart vackra. Liv upplever jag som mer ljuvt, men det har ändå en viss tyngd. Astrid är rivigt, men har också en elegans så bara hårt tycker jag inte att det blir.

    Liv är inte svåruttalat och det funkar utmärkt att ropa namnet sjuttioelva gånger om dagen;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dr Snuggl­es
    Mon 1 Jul 2019 10:30
    #6

    Lätt Astrid. Liv gillar jag inte alls.

  • Tue 2 Jul 2019 05:09
    #7

    Min dotter heter Liv, tycker det är väldigt fint.

  • Mon 8 Jul 2019 09:55
    #8

    Liv, så vacker betydelse dessutom!

  • Mon 8 Jul 2019 10:01
    #9

    Astrid. Älskar namnet pga våran mest älskade och bästa författare med det namnet!

  • Fri 12 Jul 2019 02:27
    #10

    Astrid

Svar på tråden Liv eller Astrid