• Sun 30 Jun 2019 20:40
    742 visningar
    30 svar
    30
    742

    Långa namn till båda könen

    Hej!

    Jag är gravid och väntar en liten småtting. Jag har en son sedan tidigare som Theodore, och jag vill gärna att bebisen ska ha ett långt namn som passar till Theodore. Någon som har tips? Jag vet inte vilket kön det blir, så förslag till båda könen är välkommet!

  • Svar på tråden Långa namn till båda könen
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 30 Jun 2019 20:42
    #1
    -1

    Theodor* stavas det. Theodore låter som ett flicknamn.

  • Anonym (Namn)
    Sun 30 Jun 2019 20:43
    #2

    Vendela!

  • Sun 30 Jun 2019 20:53
    #3
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-30 20:42:28 följande:

    Theodor* stavas det. Theodore låter som ett flicknamn.


    Menar du att Theodore Roosevelt var en flicka? ;)
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 30 Jun 2019 20:59
    #4
    Stabila skrev 2019-06-30 20:53:46 följande:

    Menar du att Theodore Roosevelt var en flicka? ;)


    Nej men ni kan ta bort E på slutet.

    I Sverige stavas pojknamnet Theodor som Theodor eller Teodor. E på slutet gör namnet väldigt feminimt och folk vet inte riktigt hur det ska uttalas kanske eftersom den normala stavningen är utan E på slutet.
  • Anonym (Liv)
    Sun 30 Jun 2019 21:06
    #5

    Beatrice och Josephine är två av mina favoriter

  • Anonym (F)
    Sun 30 Jun 2019 21:20
    #6

    Leonore, Leontine, Isabelle, Vendela.

    Elliot, Leonard, Nikolai, Vincent.

  • Sun 30 Jun 2019 21:27
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-30 20:59:46 följande:

    Nej men ni kan ta bort E på slutet.

    I Sverige stavas pojknamnet Theodor som Theodor eller Teodor. E på slutet gör namnet väldigt feminimt och folk vet inte riktigt hur det ska uttalas kanske eftersom den normala stavningen är utan E på slutet.


    Jag och min pojkvän tyckte dock att det ser finare ut med ett E på slutet. Har svårt att se att Theodore skulle uppfattas som ett flicknamn då en feminin version finns, dvs Theodora. Vi har dessutom inte haft problem med fel uttal. Blev dock lite intresserad av att du skriver att E i slutet av namn gör dem feminina. Jag tänker att det är tvärtom; E är maskulint och A är däremot feminint. Vanliga exempel på namn och smeknamn på detta är Olle, Ludde, Love, Ebbe osv. Finns feminina motsvarigheter på några av dessa namn som slutar på A, såsom Lova och Ebba.
  • Sun 30 Jun 2019 21:28
    #8
    Anonym (Liv) skrev 2019-06-30 21:06:22 följande:

    Beatrice och Josephine är två av mina favoriter


    Josephine var ett jättefint namn som jag inte tänkt på tidigare!
  • Anonym (Gamma­l klassi­ker)
    Sun 30 Jun 2019 21:39
    #9

    Lasse-Maja

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 30 Jun 2019 21:41
    #10
    Stabila skrev 2019-06-30 21:27:17 följande:

    Jag och min pojkvän tyckte dock att det ser finare ut med ett E på slutet. Har svårt att se att Theodore skulle uppfattas som ett flicknamn då en feminin version finns, dvs Theodora. Vi har dessutom inte haft problem med fel uttal. Blev dock lite intresserad av att du skriver att E i slutet av namn gör dem feminina. Jag tänker att det är tvärtom; E är maskulint och A är däremot feminint. Vanliga exempel på namn och smeknamn på detta är Olle, Ludde, Love, Ebbe osv. Finns feminina motsvarigheter på några av dessa namn som slutar på A, såsom Lova och Ebba.


    Beror helt på vilka namn det är. Till exempel namnen Leona och Leone är flicknamn, Leon pojknamn.

    Just namnet Theodor blir feminint med ett E på slutet eftersom man tänker att man kanske ska uttala E på slutet då det inte är en vanlig stavning på namnet.
Svar på tråden Långa namn till båda könen