• Wed 3 Jul 2019 13:42
    2575 visningar
    15 svar
    15
    2575

    Smärtande sorg efter min katt

    Hela min kropp och själ håller på att slitas sönder av den sorgsenhet jag känner. Din mjuka päls, din kärleksfulla blick, ditt speciella sätt att ligga med tassarna i luften när du sov. Allt påminner om dig i lägenheten, min älskade lilla katt. Du mitt allt fick somna in i gårkväll. Din andning var påverkad och dina anfall kom allt tätare????. Saknar dig något fruktansvärt men på något sätt känner jag en ro i själen - det var rätt beslut att låta dig somna in och finna ro??. Vi fick tolv år tillsammans. Älskar dig så min underbara vän ??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-03 20:36
    Såg att de hjärtan jag skrivit omvandlats till ??frågetecken vid publiceringen. Skall vara massor av hjärtan givetvis .

  • Svar på tråden Smärtande sorg efter min katt
  • Wed 3 Jul 2019 14:21
    #1

    Åh, vad jag känner med dig. Trots att våran katt på 19 år fick somna in för 10 år sen, kan jag fortfarande känna så som du gör. Hon var våran "första" bebis innan barnen kom. Kan inte än idag prata om den dagen utan att börja gråta. Jag lovade mig själv där och då att aldrig mer skaffa katt. Å det har jag inte gjort. Skulle inte klara av en avlivning till. Men bara för därför, när jag träffade min nuvarande man, så har ju han katt. Så jag kommer inte undan. På gott och ont :)

    Vill bara säga att jag förstår verkligen vad du går igenom, och det är en stor stor sorg med mycket känslor.

  • Wed 3 Jul 2019 15:16
    #2

    Tack för din visade medkänsla och dina fina ord<3. Tror ingen som inte har eller haft djur kan förstå den sorg man går igenom. Fick avliva hennes lika älskade kattvän för 8 månader sedan. Hon hade en tumör i käken. Har iaf kvar min älskade hund som är 12 år - ber till högre makter att vi ska få ytterligare några år tillsammans.

    Du beskriver kärleken till din älskade katt så fint. 19 år tillsammans är lång tid och förstår att minnena och sorgen efter din förlorade vän sitter kvar. Visar på sann och äkta kärlek. Att mannen du mötte hade katt måste vara ödet. Kanske var det din lille katt som ville säga -hallo matte, jag har det bra i katthimlen;). Än en gång tack för din sanna medkänsla. Vi har varit med om dem och kan aldrig förlora dem<3.

  • Wed 3 Jul 2019 15:44
    #3
    Moroten45 skrev 2019-07-03 15:16:25 följande:

    Tack för din visade medkänsla och dina fina ord<3. Tror ingen som inte har eller haft djur kan förstå den sorg man går igenom. Fick avliva hennes lika älskade kattvän för 8 månader sedan. Hon hade en tumör i käken. Har iaf kvar min älskade hund som är 12 år - ber till högre makter att vi ska få ytterligare några år tillsammans.

    Du beskriver kärleken till din älskade katt så fint. 19 år tillsammans är lång tid och förstår att minnena och sorgen efter din förlorade vän sitter kvar. Visar på sann och äkta kärlek. Att mannen du mötte hade katt måste vara ödet. Kanske var det din lille katt som ville säga -hallo matte, jag har det bra i katthimlen;). Än en gång tack för din sanna medkänsla. Vi har varit med om dem och kan aldrig förlora dem<3.


    Tack för dina fina ord! Ja, förmodligen är det så. Han(katten) påminner om min katt. Gillar att gosa, men på hans villkor. Blir det för länge i famnen blir han stålfjäder till slut =D, precis som min. Ska snart hämta honom hos veterinären. Han har fått en lejonklippning idag =).

    Ha det så fint med din älskade hund så länge du kan!
  • Wed 3 Jul 2019 16:14
    #4

    Auew, så underbart att höra att katterna påminner så om varandra. Man får verkligen tänka på all den kärlek man får av de små liven även om det smärtar något oerhört när de blir sjuka och man tvingas skilja sig från dem. Förstår verkligen hur du tänkte om att aldrig skaffa katt igen. Sorgen är så smärtsam.

    Hoppas kissen blev nöjd med frisyren;). Stort lycka till med honom<3

  • Wed 3 Jul 2019 17:58
    #5
    Moroten45 skrev 2019-07-03 16:14:46 följande:

    Auew, så underbart att höra att katterna påminner så om varandra. Man får verkligen tänka på all den kärlek man får av de små liven även om det smärtar något oerhört när de blir sjuka och man tvingas skilja sig från dem. Förstår verkligen hur du tänkte om att aldrig skaffa katt igen. Sorgen är så smärtsam.

    Hoppas kissen blev nöjd med frisyren;). Stort lycka till med honom<3


    <3
  • Wed 3 Jul 2019 18:23
    #6

    Förstår dig man kommer djuren nära har haft både hundar och katter och saknar dom som inte finns med oss längre. Dom är familjemedlemmar. 

  • Wed 3 Jul 2019 19:14
    #7

    @TS: Det va gripande läsa det du skriver och jag fick tårar i ögonvrån. Jag förstår sorgen du känner efter din lilla vän. Det är ju en liten familjemedlem som gått bort. Jag minns när vi blev tvungna avliva den katt som redan fanns i familjen när jag föddes och som jag alltså vuxit upp med. Jag älskade den djupt och det gjorde så ont inse att den blev svagare och svagare och till sist måste avlivas. Hela familjen va med hos veterinären och jag höll om den när den lugnt och fridfullt somnade in.

    Den fick en fin och värdig död efter ett 18 år långt liv men saknaden va trots det enorm och sitter i än. Nu är jag vuxen, bor för mig själv och har en ny katt men jag tänker trots det ofta på kissen jag växte upp med. Och även om jag förhoppningsvis får många år med min katt så fasar jag för den dag hennes liv ska behöva ta slut. Det är en outhärdlig tanke för hon är min lilla ögonsten som ger mig så mycket, vi leker, pratar, gosar och hon sover i min säng. Det är klart det blir en svår sorg när man en dag måste skiljas från en sån kär vän. :/

    Du har min medkänsla i sorgen. Även om sorgen och saknaden är fruktansvärd just nu ska du se att den nog kommer bli mer hanterbar med tiden, att det kommer göra mindre ont. Det är iaf min erfarenhet.

    Önskar dig allt gott & att du ska få lindring i sorgen efter din vän!

    /flygrl

  • Wed 3 Jul 2019 21:32
    #8

    Tack ni underbara människor som visar så stor värme och empati. Era ord värmer och lägger sig som bomull runt mitt hjärta. Mina tårar slutar inte rinna men jag vet att min älskling nu har frid inom sig och slipper lida. Ser dig framför mig min älskade lilla Snusan. Hur du springer runt i din katthimlen, leker med din bästis som vi förlorade för 8 månader sedan. Ni har frid båda två nu.

    Tack alla för att ni delar med er om såväl glädje och sorg ni upplever /upplevt med era älskade djurvänner. Gemensamt för oss alla är ?där kärleken är som störst blir sorgen den svåraste att bära.

  • Wed 3 Jul 2019 21:37
    #9

    Så sorgligt. Vår älskade katt gick också bort förra året. Hon blev 14 år.

    Så klok och snäll kattdam.

  • Wed 3 Jul 2019 23:24
    #10

    14 år är en lång tid tillsammans. Låt de ljusa stunderna lysa klarast i våra hjärtan även om sorgen alltid kommer att finnas där.

    Du och jag - min älskade katt

    Tårar som aldrig tycks sina

    smärta att aldrig mer få se dig

    Dina ögon var matta och bad om hjälp

    en långsam smekning över din mjuka päls

    Min kind mot din varma kropp

    jag ska lindra din oro och smärta

    Tolv år av obeskrivlig kärlek

    det var du och jag

    Du somnade så fridfullt min älskade katt

    din kamp är slut och katthimlen är nu din

  • Wed 3 Jul 2019 23:28
    #11

    Jag beklagar sorgen. Förstår att det är jättejobbigt men försök komma ihåg alla roliga och mysiga stunder ni haft tillsammans och personligen är jag helt säker på att ni kommer träffas igen en vacker dag på en mycket vacker plats Hjärta.

  • Thu 4 Jul 2019 01:11
    #12

    Jag beklagar sorgen. Har själv både katter och hund, och bävar för den dagen de måste skutta över regnbågsbron och lämna mig.
    Kramar. <3

  • Thu 4 Jul 2019 12:40
    #13

    Tack för er stora medkänsla. Förstår verkligen den svåra känslan ni känner inför den dagen ni tvingas skiljas från er vän. Tråkigt men en del tar inte sorgen på allvar och menar att ?det var ju bara ett djur?. Den kommentaren gör mig både arg och ledsen.

    Ska verkligen försöka fokusera på alla fina stunder vi haft tillsammans<3. Men så lätt att sorgen tar över och man känner bara smärta och tårar som aldrig tycks sluta rinna.

    Kram till er alla

  • Sat 6 Jul 2019 23:37
    #14
    Moroten45 skrev 2019-07-03 21:32:26 följande:

    Tack ni underbara människor som visar så stor värme och empati. Era ord värmer och lägger sig som bomull runt mitt hjärta. Mina tårar slutar inte rinna men jag vet att min älskling nu har frid inom sig och slipper lida. Ser dig framför mig min älskade lilla Snusan. Hur du springer runt i din katthimlen, leker med din bästis som vi förlorade för 8 månader sedan. Ni har frid båda två nu.

    Tack alla för att ni delar med er om såväl glädje och sorg ni upplever /upplevt med era älskade djurvänner. Gemensamt för oss alla är ?där kärleken är som störst blir sorgen den svåraste att bära.


    Tack själv att du delar din sorg och dina tankar med oss. Det gör ont att läsa om din förtvivlan men samtidigt är det nog bra för både dig och oss andra få känna att vi inte är ensamma i våran djupa kärlek till våra små djur. Att det finns andra som delar samma kärlek och oro att mista en älskad vän.

    Ja, där kärleken är som störst blir sorgen den svåraste att bära. Kan bara hålla med dig.
    Moroten45 skrev 2019-07-03 23:24:26 följande:

    14 år är en lång tid tillsammans. Låt de ljusa stunderna lysa klarast i våra hjärtan även om sorgen alltid kommer att finnas där.

    Du och jag - min älskade katt

    Tårar som aldrig tycks sina

    smärta att aldrig mer få se dig

    Dina ögon var matta och bad om hjälp

    en långsam smekning över din mjuka päls

    Min kind mot din varma kropp

    jag ska lindra din oro och smärta

    Tolv år av obeskrivlig kärlek

    det var du och jag

    Du somnade så fridfullt min älskade katt

    din kamp är slut och katthimlen är nu din


    Så fint uttryckt!

    Och jag tror som felicityporter att ni kommer träffas igen en dag, du & din vän.
    Moroten45 skrev 2019-07-04 12:40:05 följande:

    Tack för er stora medkänsla. Förstår verkligen den svåra känslan ni känner inför den dagen ni tvingas skiljas från er vän. Tråkigt men en del tar inte sorgen på allvar och menar att ?det var ju bara ett djur?. Den kommentaren gör mig både arg och ledsen.

    Ska verkligen försöka fokusera på alla fina stunder vi haft tillsammans<3. Men så lätt att sorgen tar över och man känner bara smärta och tårar som aldrig tycks sluta rinna.

    Kram till er alla


    Ja, somliga människor tycks inte kunna förstå den djupa kärleken man kan känna för ett djur och djuren verkar nästan va utbytbara, slit & släng typ. Sorgligt. Därför är det bra att kunna dela känslor och tankar med likasinnade så man kan känna det finns fler som man själv.

    Ta vara på alla fina minnen du har från dina båda kissar. Och ta hand om dig!

    Kram till dig med!
  • Mon 8 Jul 2019 09:29
    #15

    Tack alla som visar så stor medkänsla<3. Känns bra att kunna dela sina tankar och känslor med människor som verkligen förstår. Min lilla katt lever kvar i mitt hjärta. Om ett tag är det de ljusa stunderna som tar över och den bottenlösa sorgen har lagt sig.

Svar på tråden Smärtande sorg efter min katt