• Thu 4 Jul 2019 02:11
    606 visningar
    2 svar
    2
    606

    Hur fungerar hinnsvepning?

    Jag har hört om ett par vänner som gjort hinnsvepning trots att slemproppen inte släppt än. En av vännerna berättade att barnmorskan sagt att hon kunde känna på barnets huvud när de gjorde svepningen. Hur fungerar det? Sitter inte slemproppen i vägen för att man ska kunna komma åt hinnor och huvud därinne? Jag ser framför mig att den sitter som just en propp som inte släpper in något (fingrar) in i tappen, eller har jag fel?

    Undrar också över det här med att känna barnets huvud. Är det inte bokstavligt man menar då? Menar man att man känner konturen av det liksom, men inte rakt på? För annars känns det ju fruktansvärt att ha sex eller liknande när tappen öppnats/slemproppen gått eller vad det nu är som händer som gör att bm kommer åt huvudet.

    Ja, jag har noll koll som ni ser. Kan någon förklara hur det är uppbyggt där nere?

  • Svar på tråden Hur fungerar hinnsvepning?
  • Anonym (Bf snart)
    Thu 4 Jul 2019 03:29
    #1

    Här har du en till som funderat mkt kring hinnsvepning o hur det går till så jag följer!

    Frågade min bm för några veckor sen i vilka fall de gör hinnsvepning o hon sa att man absolut inte ska göra det om man inte har gått övert tiden och det inte finns anledning till det. Blev lite besviken där men är fortfarande lika nyfiken på hela grejen hihi..

    Joh du ser va klockan är o här ligger jag vaken o inte lyckats somna än pga 1000 anledningar så det är klart man tänker på hinnsvepning lr annat som kan ge lite hopp om att föda i tid spciellt oxå om man tidigare har gått övertid med hela 16 dagar!!!

    Hur ligger det till för dig?

  • Anonym (K)
    Thu 4 Jul 2019 09:34
    #2

    Jag gjorde hinnsvepning förra onsdagen då jag var i v 37+5. Bm/läkare går upp med fingrarna i livmodertappen för att komma åt hinnorna som sitter i livmodern. Om bebisens huvud har sjunkit ner kan man känna det men det är såklart fosterhinnor mellan fingrarna och själva huvudet. Läkaren som gjorde hinnsvepning på mig kände huvudet. När man har sex går inte snoppen in i livmodertappen och hela vägen in till livmodern utan den stannar i själva slidan. Sedan rör bm/läkaren runt med fingrarna så att hinnorna lossnar från livmodertappen vilket kan öka kroppens utsöndring av det hormon som gör så att tappen mognar och blir mjuk. Enligt min läkare är det 50/50 om det funkar och hjälper till att få tappen att mogna. Det är också en anledning till att vänta med hinnsvepning eftersom det kan ge en massa pinvärkar som inte gör någon nytta. Då hinner man bli så trött lagom till förlossningen att man kanske inte orkar. När jag gjorde min hinnsvepning var jag öppen 2 cm, tappen var fortfarande ganska hård men det gick att få in två fingrar. Slemproppen lossnar oftast under en längre tid och kommer ut som flytningar. Det är alltså inte alltid som den kommer ut som en stor propp. Dagen efter hinnsvepning började det dock släppa större bitar av slemproppen för mig. Den kom i omgångar och såg ut som lite gulaktig snor typ. Sent på fredagen blev jag igångsatt (pga att jag fött ett stort barn tidigare) och i lördags föddes bebisen i v 38+1. Lycka till med era förlossningar!

Svar på tråden Hur fungerar hinnsvepning?