• Thu 4 Jul 2019 19:27
    1063 visningar
    22 svar
    22
    1063

    Orolig, tillbaka flyttad 2v? BF 2020-02.

    Hallå, hallå!

    Är 36år och gravid för första gången. Senaste mensen var 10/5, ägglossning 21/5 och plussade 6/6. ????

    Eftersom man räknar från senaste mensen så har jag och BM räknat att jag är i v7+6. Nu var jag på ett extra UL eftersom jag har haft små blödningar till och från under 1,5 veckor. Läkaren sade att det inte är ett pågående missfall men hon sade att embryot verkade vara i vecka 5+? (kommer inte ihåg vad hon sade). Man kunde se säcken och hinnan men inget embryo. Det var för ungt för att kunna visa hjärtslag. Nu ska jag göra UL om 14 dagar igen för att se om det växer. Så inte överväldigande bra eller dåliga nyheter. Har tagit gravtest igår som visade starkt positivt.

    Så min fråga, kan det bara saknas 2v sådär? Kan det i så fall bero på att jag hade ägglossning den 21/5, att ägget kanske inte fastnade direkt efter det? På grund av att vi försökt länge (ca. 4år). Så har jag använt monitor får att kolla ägglossning och sexet har varit koordinerat så att säga... ????

    Vet inte om jag ska vara positiv eller om jag ska ställa in mig på abort ????

    Någon som varit med om nåt liknande?

  • Svar på tråden Orolig, tillbaka flyttad 2v? BF 2020-02.
  • Anonym (Ebba)
    Thu 4 Jul 2019 19:31
    #1

    Förstår att det är jobbigt, men tror nog det bästa du kan göra är att försöka släppa det för tillfället. Försök tänk på annat, du kommer att få svar vid nästa ultraljud.

  • Anonym (Hej)
    Thu 4 Jul 2019 20:11
    #2

    Det finns kvinnor som har vart i din situation där ett foster syns på vul vid återbesök och där allt går bra.

    Det finns även situationer där graviditeten avstannat och missfallet kommer senare.

    Väldigt svårt att uttala sig om något positivt/negativt. Men jag hoppas ett foster syns och har vuxit till sig på återbesöket!

  • Thu 4 Jul 2019 20:42
    #3

    Jo, det är ju ovissheten som är jobbigast. :?(

    Man undrar ju om någon annan varit med om nåt liknande, för att ha nån referens.

    Får försöka tänka positivt och hoppas på det bästa. :)

  • Anonym (Hej)
    Thu 4 Jul 2019 21:07
    #4
    Lulea123 skrev 2019-07-04 20:42:14 följande:

    Jo, det är ju ovissheten som är jobbigast. :?(

    Man undrar ju om någon annan varit med om nåt liknande, för att ha nån referens.

    Får försöka tänka positivt och hoppas på det bästa. :)


    Förstår det.

    Speciellt när man så gärna vill något !!

    Om du googlar så finns en del trådar som handlar om samma sak som du går igenom.

    Exempelvis denna: www.familjeliv.se/forum/thread/60077179-hittar-inget-foster-i-ultraljudet

    Hoppas verkligen för er skull att allt går bra
  • Anonym (Li)
    Thu 4 Jul 2019 21:17
    #5

    Blev gravid i mars och hade stenkoll på ÄL och eftersom vi bara gjorde ett försök den gången så hade jag också skrivit upp den dagen. Fick göra tidigt VUL pga små blödningar. Enligt min app var jag då i v. 7+0. På VUL blev jag bakflyttad till 5+6 vilket inte kändes så bra, men läkaren sa att graviditeten såg helt normal ut och inget att oroa sig för. Vi såg även hjärtslag, men läkaren sa att de måste precis börjat slå då det fortfarande slog ganska "långsamt". Vi var ej överens när befruktningen ägde rum med andra ord. Hade dålig magkänsla då jag efter detta fortsatte få lite bruna flytningar, men ändå sa sjukvården att de var "normalt". 8+2 fick jag mer tilltagande blödningar och de blev ett MF två dagar senare. Jag hoppas allt går bra för dig och att blödningarna avtar. Förstår att det skapar oro att bli tillbaka flyttad!

  • Anonym (S)
    Thu 4 Jul 2019 21:22
    #6

    Jag hade en ofostrig graviditet i januari som upptäcktes vid ett ultraljud. Läkaren mätte hinnsäcken till 7+2 men fanns inget foster varken då eller på uppföljningsultraljudet två veckor senare. Så jag fick cytotec.

    Nu är jag gravid igen. Inte blivit tillbakaflyttad riktigt två veckor men ca 10 dagar från vad jag trodde. Hade dock inte stenkoll på äl. Är nu i v. 13 och gjort fyra ultraljud, varav kuben idag. Allt ska se bra ut. Jag förstår inte alls dateringen men försöker att inte tänka för mycket (värdelös på det dock haha).

    Så, min erfarenhet är att flytt både kan gå bra (så vitt jag vet än så länge iaf...) och dåligt :)

  • Thu 4 Jul 2019 21:41
    #7

    Tack för svaren och erfarenheterna, jag förstår ju att jag har oddsen emot mig. Men man kan ju inte låta bli att hoppas :)

    Tack för länken! Ska kika lite där.

    Den som lever får se helt enkelt.

    Man behöver prata av sig lite med personer som varit i samma sits ibland :)

  • Fri 5 Jul 2019 00:31
    #8

    Alltså det där med dateringar... Det sägs ju alltid att foster växer lika under de första typ 18 veckorna, men det är faktiskt inte riktigt sant, särskilt inte i början. Det finns studier där man jämfört det exakta befruktningsdatumet (vid IVF) med vanlig ultraljudsdatering, och då ser man att tillväxten precis i början kan variera ganska mycket. Att fostret ser yngre ut med ultraljud än förväntat. Det finns ju även risk för mätfel, och "någon millimeter hit eller dit" kan ju göra skillnad nu när allt är så smått. Om du till det lägger att ägglossning kanske ändå var några dagar senare (ibland släpps ju tom fler ägg), så kan det mycket väl förklara att du flyttats och graviditeten fortfarande är för ung för att ett hjärta ska synas. Med det vill jag egentligen bara säga att du inte ska ge upp hoppet

  • Fri 5 Jul 2019 14:50
    #9

    Jag blev tillbaka flyttad 3 veckor med mitt andra barn. Det datumet stämde . Jag födde en dag efter. Så det är ingen fara med det.

  • Anonym (My)
    Fri 5 Jul 2019 15:01
    #10

    Med första barnet blev jag flyttad 4 vecka på RUL (första ultraljudet jag gjorde). Vilket inte går upp på långa vägar. Det vill säga att från första dagen i sista mensen skulle barnet föddas 1 månad tidigare. Dock hade jag ingen blödning eller liknande efter den mensen. Det datumen som läkaren som gjorde Ultraljudet (ja en läkare gjorde Ultraljudet också efter barnmorskan), så skulle jag blivit gravid samma dag som jag plussade vilket jag upplyste om men de ryckte bara på axlarna och flyttade mig från BF fyra veckor, till den 19 mars blev jag flyttad. Fick aldrig något till ultraljud itan det tyckte det räckte med RUL. När jag hade gått över tiden blev jag tillslut igångsatt den 30 mars. Ut kom en kille på 56cm lång och 4950kg.

Svar på tråden Orolig, tillbaka flyttad 2v? BF 2020-02.