• Anonym (ideer)

    Olika skärmtidsregler, semester tillsammans med andra

    Vi har ett stort hus på landet, och folk kommer varje sommar, något vi älskar. Min brors familj har två barn, 6 & 9 år. De vill helst BARA hålla på med telefoner och I-pads när de inte badar (vilket man ju inte kan hela tiden). 

    Våra barn är lika gamla och vi har 1 h dag (ungefär) som man får disponera hur man vill. Våra barn blir inte sura eller stötta när vi säger att skärmtiden är slut. 

    Problemet är att brorsans familj inte har några begränsningar. De menar att vi inte ska styra, att barnen reglerar det hela själva. Underförstått: föräldrarna har ju all tid i världen att göra vad de vill eftersom barnen roar sig själva. 

    Hur skulle ni lösa detta? Vårt hus, våra regler, det känns kite väl strikt, tycker jag. 

  • Svar på tråden Olika skärmtidsregler, semester tillsammans med andra
  • Anonym (?)

    Varför är det ett problem för er hur de gör om det inte påverkar era barn?

  • Anonym (olika)

    I min familj/släkt så är det uttalat att de regler som gäller i familjen vars hus man befinner sig i, gäller för alla som befinner sig där, speciellt vid längre vistelser- Inte specifikt med skärmtid utan rent allmänt. Om barnen i ena familjen är ansvariga för att duka, duka av och diska efter middagen så gäller det alla barnen i huset (efter ålder och förmåga) t. ex.

  • Anonym (k)

    Vad spelar det för roll?
    Verkar mest som du är irriterad över att de inte gör som ni.
    Begränsa vistelsen istället

  • Physalis

    Förklara för dina barn att olika familjer har olika regler om du inte kan komma överens med släktingarna. Det får jag redan göra med min 3 åring som ex ser andra barn göra saker som hon tycker verkar roliga.

    Det kan vara allt från att göra saker som är mer lämpligt för äldre barn eller saker som är rakt ut fel enligt mig (ex smaka plockgodis i affären).


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (N)
    Physalis skrev 2019-07-07 17:31:04 följande:

    Förklara för dina barn att olika familjer har olika regler om du inte kan komma överens med släktingarna.


    Precis! Jag har många gånger sagt att "olika familjer gör på olika sätt".
  • Fritidsmamman

    Man tar seden dit man kommer; ert hus, era regler.

    Om din bror tillåter sina barn att hoppa i sängar och soffor, gå inomhus med skorna, äta godis varje dag, rita på väggarna, äta på golvet/i soffan/i sängen - så får de göra så hemma hos sig - inte hos dig eller någon annan som inte tillåter sådant.

  • Anonym (A)
    Fritidsmamman skrev 2019-07-07 23:55:33 följande:
    Man tar seden dit man kommer; ert hus, era regler.

    Om din bror tillåter sina barn att hoppa i sängar och soffor, gå inomhus med skorna, äta godis varje dag, rita på väggarna, äta på golvet/i soffan/i sängen - så får de göra så hemma hos sig - inte hos dig eller någon annan som inte tillåter sådant.
    Håller med
  • modsey
    Anonym (ideer) skrev 2019-07-06 11:35:35 följande:

    Vi har ett stort hus på landet, och folk kommer varje sommar, något vi älskar. Min brors familj har två barn, 6 & 9 år. De vill helst BARA hålla på med telefoner och I-pads när de inte badar (vilket man ju inte kan hela tiden). 

    Våra barn är lika gamla och vi har 1 h dag (ungefär) som man får disponera hur man vill. Våra barn blir inte sura eller stötta när vi säger att skärmtiden är slut. 

    Problemet är att brorsans familj inte har några begränsningar. De menar att vi inte ska styra, att barnen reglerar det hela själva. Underförstått: föräldrarna har ju all tid i världen att göra vad de vill eftersom barnen roar sig själva. 

    Hur skulle ni lösa detta? Vårt hus, våra regler, det känns kite väl strikt, tycker jag. 


    Tänker att det egentligen inte behöver bli ett stort problem, hur länge stannar de ens?
    Jag skulle dels försöka inspirera med andra saker till barnen att göra, ta fram brädspel, Kalle Anka tidningar, finns cyklar till alla osv. Kanske ett tält på gården till dem, utespel som kubb mm. Så låter du parallellt med det era barn de här dagarna få mer speltid än de brukar, det är väl inte heller hela världen tänker jag?
Svar på tråden Olika skärmtidsregler, semester tillsammans med andra