• Anonym (Vendela)

    Automatiskt underhåll?

    Min son fick under de första åren av sitt liv underhållsstöd via försäkringskassan från sin helt frånvarande far. Pappan bråkade konstant om detta, de enda gångerna han tog kontakt var när FK krävde honom på pengar. När han var 2 blev jag sambo och han blev som en pappa för sonen. Vi gick dock isär efter några år och jag var den som flyttade ut. Sonen är fortsatt skriven på min fd sambos adress (bor varannan vecka) och därmed upphörde underhållet (eftersom barnet inte längre var skriver hos mig). Och det var jag glad för, för det visade sig omöjligt att innan dess ?säga upp? underhåll - det är barnets rättighet. Men utan underhåll slapp jag bråk med den biologiska fadern. Allt gott. Nu ska min fd sambo flytta och sonen ska skrivas hos mig så han kan gå i den skola han vill. Kommer underhållet kickas igång automatiskt då?

    Förenklad fråga: om man någon gång har haft underhåll för ett barn och sedan inte haft det pga folkbokföring, kommer det automatiskt betalas ut när barnet skrivs hos en igen?

  • Svar på tråden Automatiskt underhåll?
  • Anonym (Linda)

    Nej du måste ansöka om underhåll hos Försäkringskassan

  • Anonym (Vendela)
    Anonym (Linda) skrev 2019-07-08 10:24:00 följande:

    Nej du måste ansöka om underhåll hos Försäkringskassan


    Även om man tidigare haft underhåll?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Vendela) skrev 2019-07-08 10:29:03 följande:

    Även om man tidigare haft underhåll?


    Ja.

    Det går inte på automatik eftersom underhåll är frivilligt mellan föräldrarna att enas om. Kan man inte enas måste man ansöka till Försäkringskassan om att få det via dom.
  • Anonym (Vendela)
    Anonym (Linda) skrev 2019-07-08 10:56:36 följande:

    Ja.

    Det går inte på automatik eftersom underhåll är frivilligt mellan föräldrarna att enas om. Kan man inte enas måste man ansöka till Försäkringskassan om att få det via dom.


    Tack! Jag kom äntligen fram till FK och det stämmer. Jag var rädd att det skulle gå igång automatiskt iom att det tidigare visat sig helt omöjligt att bara avsäga sig det när man en gång ansökt.
Svar på tråden Automatiskt underhåll?