• Mon 8 Jul 2019 22:31
    5439 visningar
    53 svar
    +1
    53
    5439

    civilingenjör

    Hej, jag är 17 år och skall snart börja 2:an på gymnasiet. Jag har börjat fundera på vad jag vill bli i framtiden och har kommit fram till civilingenjör industriell ekonomi. Själv anser jag mig som normalbegåvad, därför under jag om jag skulle klara av utbildningen. Jag är väldigt studie motiverad, och är väldigt engagerad därav är jag villig att lägga ned mycket tid.
    Lite frågor jag har:
    Hur mycket tid i veckan bör man lägga ned?
    Möjligt att klara trots att man inte är något geni?
    allmänt?

    Jag uppskattar alla som tar sig tiden och läser, svarar. (behöver inte vara civilingenjör för att svara, bara skriv på)

    MVH

  • Svar på tråden civilingenjör
  • Tue 16 Jul 2019 08:21
    #21
    Kol123 skrev 2019-07-12 16:11:37 följande:

    Har hört att man behöver ändra sin studieteknik när man börjar universitet, stämmer det?


    Ja, det stämmer. Eller det beror förstås på hur din nuvarande studieteknik ser ut. Men på en universitetsutbildning är det så pass mycket att du måste skapa en hållbar studieteknik som fungerar för dig.

    Det är mer som ett jobb, ett fritt jobb där du styr mycket av din tid själv, men med pressade deadlines. Läsa på kvällar och helger kan du förstås göra om du vill det, men risken är då att du aldrig blir ledig. Jag tror mer på att lägga ett schema på t ex 7.30-17 må-fre, 30 min lunch och två 15 min pauser under dagen. Då blir det mer som ett vanligt jobb, lättare att komma in i rutinen och du får 42,5 h studietid i veckan. Jobbar du effektivt under den tiden lär det räcka, fast i början innan du kommer in i det får du nog vara beredd på att jobba kanske 7.30-14 en dag på helgen också.
  • Tue 16 Jul 2019 09:56
    #22

    Någon som har egna erfarenheter, (lite allmänt), samt lite tips. Tveka inte utan skriv.

  • Tue 16 Jul 2019 10:05
    #23
    Kol123 skrev 2019-07-16 09:56:35 följande:

    Någon som har egna erfarenheter, (lite allmänt), samt lite tips. Tveka inte utan skriv.


    Är Civing F. Fundera inte så mycket på detta just nu. Lägg fokus på nuvarande studier. Även om du har lätt för kurser idag så försök plugga regelbundet och disciplinerat. Även tråkiga ämne.
  • Anonym (jj)
    Tue 16 Jul 2019 10:14
    #24

    Pluggar själv teknisk fysik. 

    Nej, du behöver inte vara ett geni för att bli civilingenjör. Räcker gott och väl att vara normalbegåvad. Däremot behöver du antagligen en hyfsat stor dos självdisciplin, motivation och intresse. 

    Svårt att svara på hur mycket tid du bör lägga ner. Det lär också variera från kurs till kurs. Men många som pluggar till civilingenjör lägger rätt så mycket tid på fest och liknande, så min uppfattning är att de flesta hinner med annat än studier också. 

    Får jag av ren nyfikenhet fråga vad det är som får dig att fundera på just den utbildningen? 

  • Tue 16 Jul 2019 10:21
    #25

    Andra saker du bör göra nu, träna regelbundet och lev hyfsat sunt. Lär dig ta hand om dig själv, ekonomi, mat, tvätt, städning, resor. Umgås med vänner och ha något fritidsintresse.

    Planer gärna ett studieavbrott efter trean, res, jobb, värnplikt.

  • Anonym (Exame­n -15)
    Tue 16 Jul 2019 10:24
    #26
    sextiotalist skrev 2019-07-16 08:20:13 följande:

    Det är därför det är en av de utbildningarna som har väldigt få som går igenom, trots att intagningspoängen ligger väldigt högt?

    tror det är drygt 50% som tar sig igenom utbildningen.

    Nej, du är inte normalbegåvad, du ligger troligen långt över detta.


    50% kan kanske stämma, troligtvis något högre. Skulle uppskatta att 30% hoppar av under första året. De flesta för att de inser att de inte tyckte att det var kul. Sen är det inte många efter det, någon enstaka per år. Men dock är det många som inte tar ut examen, för de får jobb under exjobbet och inte slutför en sista tenta eller helt enkelt inte skriver klart rapporten till exjobbet. Ren lathet, inte att man inte klarar det. Så på papper ser det lite värre ut än det egentligen är. Men rena examen, visst, då kan 50% stämma.

    Jag uppfattar mig själv som normalbegåvad i jämförelse med kollegor och vänner som många är högbegåvade. Men majoriteten av dem är ju då också civilingenjörer i grunden och några med doktorsexamen och även docentur, så jag kanske får en sned uppfattning?
  • sextio­talist
    Tue 16 Jul 2019 10:27
    #27
    Anonym (jj) skrev 2019-07-16 10:14:33 följande:

    Pluggar själv teknisk fysik. 

    Nej, du behöver inte vara ett geni för att bli civilingenjör. Räcker gott och väl att vara normalbegåvad. Däremot behöver du antagligen en hyfsat stor dos självdisciplin, motivation och intresse. 

    Svårt att svara på hur mycket tid du bör lägga ner. Det lär också variera från kurs till kurs. Men många som pluggar till civilingenjör lägger rätt så mycket tid på fest och liknande, så min uppfattning är att de flesta hinner med annat än studier också. 

    Får jag av ren nyfikenhet fråga vad det är som får dig att fundera på just den utbildningen? 


    Jag säger det en gång till. Nej, det räcker inte med normalbegåvning. Man måste vara bättre än normalbegåvad.
    Ofta är man hemmablind. Du har antagligen gått natur, bara där sållas det.
    Om det hade räckt med normalbegåvning, varför anses det att just Teknisk Fysik vara en av de svåraste utbildningarna att ta sig igenom?
    Varför är det så många som inte fixar den utbildningen trots höga intagningspoäng (det är inte normalbegåvade som ens tar sig in, då det t.ex för Teknisk Fysik krävs kring 19-20 poäng från gymnasiet).
    Varför är det endast 50% som klarar att ta sig igenom utbildningen?
  • sextio­talist
    Tue 16 Jul 2019 10:33
    #28
    Anonym (Examen -15) skrev 2019-07-16 10:24:21 följande:
    50% kan kanske stämma, troligtvis något högre. Skulle uppskatta att 30% hoppar av under första året. De flesta för att de inser att de inte tyckte att det var kul. Sen är det inte många efter det, någon enstaka per år. Men dock är det många som inte tar ut examen, för de får jobb under exjobbet och inte slutför en sista tenta eller helt enkelt inte skriver klart rapporten till exjobbet. Ren lathet, inte att man inte klarar det. Så på papper ser det lite värre ut än det egentligen är. Men rena examen, visst, då kan 50% stämma.

    Jag uppfattar mig själv som normalbegåvad i jämförelse med kollegor och vänner som många är högbegåvade. Men majoriteten av dem är ju då också civilingenjörer i grunden och några med doktorsexamen och även docentur, så jag kanske får en sned uppfattning?
    Absolut, du är normalbegåvad inom den kretsen. Men om man ser till alla, så ligger du den högre halvan, troligen högre än så.

    Sonen läser, mina syskonbarn läser nu till civilingenjör, sambons ena barn läst (både sonen och hans halvsyskon Teknisk Fysik). Jag har läst, mina syskon har läst, flera av mina kompisars barn läser just dessa utbildningar.
    Min pappa läste, min morfar har även doktorerat.

    Ja, en del hoppar av första året. Men likväl så är det svårt att ta sig igenom. Det visste man redan på min tid.

    Men det är en rolig utbildning, roliga ämnen.
  • Anonym (jj)
    Tue 16 Jul 2019 11:58
    #29
    sextiotalist skrev 2019-07-16 10:27:08 följande:
    Jag säger det en gång till. Nej, det räcker inte med normalbegåvning. Man måste vara bättre än normalbegåvad.
    Ofta är man hemmablind. Du har antagligen gått natur, bara där sållas det.
    Om det hade räckt med normalbegåvning, varför anses det att just Teknisk Fysik vara en av de svåraste utbildningarna att ta sig igenom?
    Varför är det så många som inte fixar den utbildningen trots höga intagningspoäng (det är inte normalbegåvade som ens tar sig in, då det t.ex för Teknisk Fysik krävs kring 19-20 poäng från gymnasiet).
    Varför är det endast 50% som klarar att ta sig igenom utbildningen?
    Utbildningen är svår, det är därför man behöver självdisciplin, motivation och intresse. Och en god studieteknik.

    Vill också påstå att man kan få 20 poäng från gymnasiet som normalbegåvad också om man jobbar riktigt stenhårt. 

    Ett roligt exempel i sammanhanget är väl Feynman, som förvisso inte var civilingenjör utan fysiker, men som sägs ha haft bara ca 125 i IQ (alltså bara strax över medel). Ändå var han en av de mest inflytelserika fysikerna i världen på 1900-talet. Man kan komma långt på att vara målmedveten och intresserad, det är åtminstone vad jag tror.

    De flesta är kanske inte så målmedvetna och intresserade, och har kanske inte så god studieteknik och självdisciplin. Det kanske kan förklara bortfallet från utbildningen. Många har säkert också valt utbildningen för att det "lät häftigt" eller för statusen som följer med, men ångrar sig när de inser att de inte är tillräckligt intresserade. Jag känner ett antal sådana. 
  • sextio­talist
    Tue 16 Jul 2019 12:12
    #30
    Anonym (jj) skrev 2019-07-16 11:58:00 följande:
    Utbildningen är svår, det är därför man behöver självdisciplin, motivation och intresse. Och en god studieteknik.

    Vill också påstå att man kan få 20 poäng från gymnasiet som normalbegåvad också om man jobbar riktigt stenhårt. 

    Ett roligt exempel i sammanhanget är väl Feynman, som förvisso inte var civilingenjör utan fysiker, men som sägs ha haft bara ca 125 i IQ (alltså bara strax över medel). Ändå var han en av de mest inflytelserika fysikerna i världen på 1900-talet. Man kan komma långt på att vara målmedveten och intresserad, det är åtminstone vad jag tror.

    De flesta är kanske inte så målmedvetna och intresserade, och har kanske inte så god studieteknik och självdisciplin. Det kanske kan förklara bortfallet från utbildningen. Många har säkert också valt utbildningen för att det "lät häftigt" eller för statusen som följer med, men ångrar sig när de inser att de inte är tillräckligt intresserade. Jag känner ett antal sådana. 
    Den här typen av utbildningar har moment som det inte räcker med att plugga till, utan även förmågan att se sambanden, dvs utbildningen bygger på att man har ett logiskt tänkt.
    125 i IQ är inte strax över medel
    9% av befolkningen har ett IQ högre än 120, IQ 100 är medelvärdet, 25% över 110
Svar på tråden civilingenjör