• Anonym (T)
    Thu 11 Jul 2019 08:41
    1307 visningar
    42 svar
    42
    1307

    Jag lever på antibiotika pga sex och viljan att få barn- hjälp

    Hej!

    Jag vill väldigt gärna ha barn och är 36 år. Tyvärr är det så att jag har kronisk svamp (allergi mot starkare mediciner för svamp och blir bara tillfälligt frisk av cannesten och paveryl) Utöver det får jag baktriell vaginos i princip varje månad. (Dalacin funkar tillfälligt med BV kommer tillbaka, snällare metoder som självläkning funkar inte alls) Jag får också urinvägsinfektion ovanligt ofta av sex, ca 2 ggr per år.

    Gynekologen har förklarat att det inte finns något att göra under tiden jag vill ha barn. Detta känns väldigt frustrerande.

    Vad hade ni gjort i min sits? Jag känner att jag inte är snäll emot mig själv. Bara i år har jag tagit 6 antibiotikakurer...

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Jag lever på antibiotika pga sex och viljan att få barn- hjälp
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 08:56
    #1

    *Puff*

  • Anonym (Stina­)
    Thu 11 Jul 2019 08:58
    #2

    Jag fattar inte riktigt! Vad är det som inte är något att göra åt medan du försöker få barn? Kan du inte ta antibiotika eller är det undvika sex du menar?

  • Anonym (Hej)
    Thu 11 Jul 2019 08:58
    #3

    Kolla upp Mia Lundin och Jenny Koos, dvs alternativa metoder för kvinnohälsa. Det där låter inte bra alls.

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 09:03
    #4
    Anonym (Stina) skrev 2019-07-11 08:58:44 följande:

    Jag fattar inte riktigt! Vad är det som inte är något att göra åt medan du försöker få barn? Kan du inte ta antibiotika eller är det undvika sex du menar?


    Gynekologen menade att det inte finns någon lösning på mitt problem just nu medan jag försöker skaffa barn. Men andra ord- Hon menade att jag får fortsätta ta antibiotika om jag inte väljer att avstå från sex eller leva med infektioner. Jag kan såklart ta antibiotika men det blir moment 22- ökar risk för missfall och bryter ner mitt immunförsvar. Min fråga är hur andra hade resonerat i min situation? Vad är värt för att försöka få ett barn?
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 09:06
    #5
    Anonym (Hej) skrev 2019-07-11 08:58:58 följande:

    Kolla upp Mia Lundin och Jenny Koos, dvs alternativa metoder för kvinnohälsa. Det där låter inte bra alls.


    Tusen tack! Jag ska kolla upp. Tar Dalacin just nu trots att jag försökt att bli gravid denba månad. Så deprimerande.. Håller med om att detta inte är bra alls.
  • Anonym (Stina­)
    Thu 11 Jul 2019 09:10
    #6

    Ok! Då fattar jag. Men vad får du antibiotikan för? Man ger väl inte antibiotika vare sig för svamp eller bakteriell vaginos? Är det urinvägsinfektioner som du behövt behandla 6 ggr redan i år?

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 09:16
    #7
    Anonym (Stina) skrev 2019-07-11 09:10:07 följande:

    Ok! Då fattar jag. Men vad får du antibiotikan för? Man ger väl inte antibiotika vare sig för svamp eller bakteriell vaginos? Är det urinvägsinfektioner som du behövt behandla 6 ggr redan i år?


    De skriver ut Dalacin (antibiotika) till mig för baktriell vaginos. Jag har testat medicinen som inte var antibiotika (Doxy... något sådant, mins inte namnet) men då kommer BV tillbaka direkt. Men iof så kommer min BV tillbaka av Dalacin också så Doxy... kanske är ett bättre alternativ ändå. Jag vet inte längre, så förvirrad och låg tilltro till gynekologer. Får BV i princip varje månad efter sex.
  • Thu 11 Jul 2019 09:20
    #8

    Testat naturell gefilus yougort? Kleta in blygdläppar o sätt en binda 3-4 nätter. För vissa hjälper detta bra mot svamp i underlivet. Tillfälligt visst, funderar om detta kunde upprepas ex varannan vecka?! Hälsn en bm, lycka till.

  • Anonym (Stina­)
    Thu 11 Jul 2019 09:21
    #9

    Ah, det visste jag inte. Ok då förstår jag.

    Vad svårt! Hur är det med din partners hygien? Tvättar han sig precis före sex (händer och kön)? Duschar du själv direkt efter? När jag var ung hade jag återkommande svampinfektioner som delvis försvann när jag började kissa och duscha (utan tvål) direkt efter sex.

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 09:23
    #10
    mamaleona skrev 2019-07-11 09:20:32 följande:

    Testat naturell gefilus yougort? Kleta in blygdläppar o sätt en binda 3-4 nätter. För vissa hjälper detta bra mot svamp i underlivet. Tillfälligt visst, funderar om detta kunde upprepas ex varannan vecka?! Hälsn en bm, lycka till.


    Tack för tipset! Tycker du som bm att det är värt att försöka få barn på naturlig väg om man varje månad får BV som vägrar försvinna trots upprepade behandlingar? Vad skulle du ge för tips?
Svar på tråden Jag lever på antibiotika pga sex och viljan att få barn- hjälp