• Thu 11 Jul 2019 10:53
    2132 visningar
    21 svar
    21
    2132

    Vad gör ni istället för att småäta?

    Kvinna, 37 år, har problem med småätande.

    Jag småäter konstant, och det är alltid godis eller chips.

    Har inte problem med övervikt alls (166 cm lång och väger 56 kilo), tränar flera gånger i veckan och är relativt stark.

    Kollar mina värden varje år (kolesterol, blodsocker med mera) och dom är alltid tipp-topp.

    Det där gör ju att jag inte får någon direkt motivation till att sluta trycka i mig onyttigheter. Men jag äter alltså godis varje dag, både på jobbet och hemma. Har räknat ut att jag äter lösgodis för ca 20-30 kr varje dag vilket är helt galet. Jag fattar ju att det inte är bra.

    Problemet är att jag tycker det är tråkigt att inte äta godis. Jag har slutat äta vid några tillfällen och det slår mig alltid hur meningslöst och trist det blir om jag inte kan unna mig det jag vill ha.

    Jag varken röker, snusar eller dricker alkohol. Godis är liksom min ?grej? men jag antar att min kropp skulle tacka mig om jag slutade trycka i den all den här skiten på daglig basis.

    Hur gör ni andra som slutat äta godis? Vad gör ni istället? Vare sig jag läser eller ser på tv så känns det inte det minsta mysigt utan godis eller chips :(

  • Svar på tråden Vad gör ni istället för att småäta?
  • Thu 11 Jul 2019 11:23
    #1
    +1

    Relatera det till nån som slutar röka och inte ser nån mening med att varken dricka kaffe, ha rast på jobbet eller sitta ute och äta...

    Du behöver alltså bryta en ovana till att byta ut den till en god vana.

    Dricka kaffe/ett lyxigt te, ät goda frukter (kanske en fruktsallad), tuggummi

    Eller gör något annat med dina händer, läs en bok, handarbete, etc.

    Se också till att du äter ordentligt under dagen så du är ordentligt mätt och inte vill ha något att tugga på mellan måltiderna. Borsta tänderna och känn dig fräsch i munnen istället.

  • Thu 11 Jul 2019 11:56
    #2
    Fjäril kär skrev 2019-07-11 11:23:25 följande:

    Relatera det till nån som slutar röka och inte ser nån mening med att varken dricka kaffe, ha rast på jobbet eller sitta ute och äta...

    Du behöver alltså bryta en ovana till att byta ut den till en god vana.

    Dricka kaffe/ett lyxigt te, ät goda frukter (kanske en fruktsallad), tuggummi

    Eller gör något annat med dina händer, läs en bok, handarbete, etc.

    Se också till att du äter ordentligt under dagen så du är ordentligt mätt och inte vill ha något att tugga på mellan måltiderna. Borsta tänderna och känn dig fräsch i munnen istället.


  • LFF
    Thu 11 Jul 2019 12:33
    #3
    Minxy skrev 2019-07-11 10:53:26 följande:

    Kvinna, 37 år, har problem med småätande.

    Jag småäter konstant, och det är alltid godis eller chips.

    Har inte problem med övervikt alls (166 cm lång och väger 56 kilo), tränar flera gånger i veckan och är relativt stark.

    Kollar mina värden varje år (kolesterol, blodsocker med mera) och dom är alltid tipp-topp.

    Det där gör ju att jag inte får någon direkt motivation till att sluta trycka i mig onyttigheter. Men jag äter alltså godis varje dag, både på jobbet och hemma. Har räknat ut att jag äter lösgodis för ca 20-30 kr varje dag vilket är helt galet. Jag fattar ju att det inte är bra.

    Problemet är att jag tycker det är tråkigt att inte äta godis. Jag har slutat äta vid några tillfällen och det slår mig alltid hur meningslöst och trist det blir om jag inte kan unna mig det jag vill ha.

    Jag varken röker, snusar eller dricker alkohol. Godis är liksom min ?grej? men jag antar att min kropp skulle tacka mig om jag slutade trycka i den all den här skiten på daglig basis.

    Hur gör ni andra som slutat äta godis? Vad gör ni istället? Vare sig jag läser eller ser på tv så känns det inte det minsta mysigt utan godis eller chips :(


    Jag är en godisråtta delux. Har alltid varit. När det var som värst låg jag på 7-8hg per dag. Nej, jag var inte överviktig. 

    Jag äter godis när jag är uttråkad, i huvudsak på jobbet. Min lösning varje gång jag tar ett godisuppehåll är att berätta för mina kollegor att jag slutat äta godis. Det gör det enklare att upprätthålla uppehållet. Som längst åt jag väl knappt något godis alls på 6 månader. Mår absolut bättre när jag inte äter stora mängder godis (har samma köpbeteende som när jag åt som mest men nu räcker en sådan påse minst en arbetsvecka) men så fort det blir "fel" nånstans så hamnar jag tillbaks i gamla mönster och börjar köpa godis igen.

    Så hur göra för att långsiktigt sluta har jag inte en susning om men detta är vad jag gör med jämna mellanrum
  • Thu 11 Jul 2019 23:14
    #4
    Fjäril kär skrev 2019-07-11 11:23:25 följande:

    Relatera det till nån som slutar röka och inte ser nån mening med att varken dricka kaffe, ha rast på jobbet eller sitta ute och äta...

    Du behöver alltså bryta en ovana till att byta ut den till en god vana.

    Dricka kaffe/ett lyxigt te, ät goda frukter (kanske en fruktsallad), tuggummi

    Eller gör något annat med dina händer, läs en bok, handarbete, etc.

    Se också till att du äter ordentligt under dagen så du är ordentligt mätt och inte vill ha något att tugga på mellan måltiderna. Borsta tänderna och känn dig fräsch i munnen istället.


    Tack för många bra tips :)

    Läsa bok går inte, då äter jag alltid något. Det är liksom inlärt sedan barndomen då mina föräldrar hellre uppmuntrade läsning än tv-tittning vilket innebar att dom hellre gav en en extra godsak när man satt med en bok än om man kollade tv.

    Jag försöker undvika att ersätta mitt godis med något annat (frukt eller vad det än må vara) eftersom jag tänker att det kanske i grund och botten är ett frosseri-problem jag har oavsett VAD jag frossar i. Jag kan vara lika manisk på vattenmelon, äta en hel per dag är inga problem osv.
  • Thu 11 Jul 2019 23:17
    #5
    LFF skrev 2019-07-11 12:33:29 följande:

    Jag är en godisråtta delux. Har alltid varit. När det var som värst låg jag på 7-8hg per dag. Nej, jag var inte överviktig. 

    Jag äter godis när jag är uttråkad, i huvudsak på jobbet. Min lösning varje gång jag tar ett godisuppehåll är att berätta för mina kollegor att jag slutat äta godis. Det gör det enklare att upprätthålla uppehållet. Som längst åt jag väl knappt något godis alls på 6 månader. Mår absolut bättre när jag inte äter stora mängder godis (har samma köpbeteende som när jag åt som mest men nu räcker en sådan påse minst en arbetsvecka) men så fort det blir "fel" nånstans så hamnar jag tillbaks i gamla mönster och börjar köpa godis igen.

    Så hur göra för att långsiktigt sluta har jag inte en susning om men detta är vad jag gör med jämna mellanrum


    Där sa du något! Så har jag ju faktiskt gjort tidigare (berättat för omgivningen att nu ska jag sluta äta godis) och då går det lättare att hålla.

    Tråkigt bara att jag inte verkar kunna unna mig något godis ALLS! Jag kan hålla upp några månader och sedan tänker jag att, äsch, lite lördagsgodis kan ju inte skada?

    Och sedan sitter jag plötsligt där och proppar i mig godis 7 dagar per vecka igen :(
  • LFF
    Fri 12 Jul 2019 08:06
    #6
    Minxy skrev 2019-07-11 23:17:11 följande:
    Där sa du något! Så har jag ju faktiskt gjort tidigare (berättat för omgivningen att nu ska jag sluta äta godis) och då går det lättare att hålla.

    Tråkigt bara att jag inte verkar kunna unna mig något godis ALLS! Jag kan hålla upp några månader och sedan tänker jag att, äsch, lite lördagsgodis kan ju inte skada?

    Och sedan sitter jag plötsligt där och proppar i mig godis 7 dagar per vecka igen :(
    Jag har också svårt att unna mig lite godis, bara ibland. Utan det blir som du säger, man unnar sig lite och sen sitter man fast igen. Just det problemet vete sjutton hur man tar sig förbi så där måste du hitta en egen lösning. Jag äter typ bara på jobbet för att slippa frågorna från barnen om varför mamma äter massa godis
  • Fri 12 Jul 2019 09:04
    #7

    Handarbete eller annat pyssel.

  • Fri 12 Jul 2019 09:31
    #8

    Byt tv-tittande mot något annat så är det nog enklare att bryta ovanan med ätandet.
    Ut och gå/cykla istället! Passa på nu när det är sommar och sedan när ruggiga hösten kommer och man brukar krypa upp i soffan och se på tv så har du tappat kombin se på tv och äta.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fri 12 Jul 2019 10:09
    #9

    Jag minskade mitt småätande och godisätande genom att börja snusa. Medveten risktagning från min sida. Skulle blodtrycket stiga får jag revidera min uppfattning, men jag trivs bättre såhär.

  • Tue 16 Jul 2019 21:51
    #10

    Jag kör på tuggummi och grönt thé. Om jag har något i käften så vill jag inte småäta. Och vill jag mysa till det på kvällen så gör jag grönt thé (thé öht är ju nice, vet att vissa har svårt för just grönt). 
    Sen skriver du att du just vill äta när du ser på TV. Vanan du ska bryta är kanske att titta mindre på TV, eller inte alls? Hitta något annat att sysselsätta dig med, där det inte går att äta samtidigt? 

Svar på tråden Vad gör ni istället för att småäta?