• Anonym (Namn)
    Fri 12 Jul 2019 11:08
    469 visningar
    40 svar
    40
    469

    Vilket av dessa namn?

    Vilket namn hade ni valt till en pojke, om det bara fanns dessa två namn att välja på?

    Odin

    Vilhelm

  • Svar på tråden Vilket av dessa namn?
  • Fri 12 Jul 2019 11:45
    #1

    Odin var gulligt

  • Anonym (Usch)
    Fri 12 Jul 2019 12:00
    #2

    Vilhelm. Odin låter som en nazist. Tyvärr har ju dom förstört allt som har med Norden och asatro att göra.

  • Tiffan­y
    Fri 12 Jul 2019 12:03
    #3

    Vilhelm

  • Anonym (C)
    Fri 12 Jul 2019 12:36
    #4

    Vilhelm

  • Anonym (Namn) Trådstartaren
    Fri 12 Jul 2019 12:45
    #5

    Jag tycker också att Odin är sött. Jag gillar även namnet Viking, samt flicknamnen Idun och Freja.

    Men även Vilhelm, Samuel, Timothy, Sebastian, Benjamin, Sakarias.

    Men jag har minskat listan till Odin och Vilhelm nu.

    Jag tvekade på Odin för att jag har hört folk säga att det låter som ett hundnamn (kanske de tänker på Ådi i Katten Gustav?).

    Jag har aldrig hört att det låter som en nazist? Fanns det någon känd nazist som hette Odin? Jag känner bara till Adolf, Herman och Josef. Men jag är inte så påläst om andra världskriget.

  • Fri 12 Jul 2019 12:53
    #6

    Vilhelm

  • Fri 12 Jul 2019 13:06
    #7

    Soldiers of Odin finns, men de startade 2015 och har ingen direkt koppling till nazismen. De kallar sig nazister men är bara ett gäng vilsna copycats.

    Personligen anser jag dock att namn likt Oden, Tor, Idun, Freja, Viking och allt vad du sa, är en egen typ av wt-namn. Det är en viss typ av föräldrar som ger sina barn såna namn. Jag tänker tatuerade föräldrar med torshammare runt halsen och gärna även på en tröja.

    Dessutom är det inte internationellt gångbart. Vilhelm är också ett dåligt alternativ ur den aspekten - då många tyska namn är svåra internationellt. Välj hellre ett anglosaxiskt namn/namn som funkar i såväl Sverige som hela världen; t.ex. William, Kim, Timothy, Tim, Rickard, Robin, Mikael, Simon, Alexander, etc.

  • Fri 12 Jul 2019 13:08
    #8
    Anonym (Namn) skrev 2019-07-12 12:45:08 följande:

    Jag tycker också att Odin är sött. Jag gillar även namnet Viking, samt flicknamnen Idun och Freja.

    Men även Vilhelm, Samuel, Timothy, Sebastian, Benjamin, Sakarias.

    Men jag har minskat listan till Odin och Vilhelm nu.

    Jag tvekade på Odin för att jag har hört folk säga att det låter som ett hundnamn (kanske de tänker på Ådi i Katten Gustav?).

    Jag har aldrig hört att det låter som en nazist? Fanns det någon känd nazist som hette Odin? Jag känner bara till Adolf, Herman och Josef. Men jag är inte så påläst om andra världskriget.


    Äsch. Är väl inget att bry sig om vad andra tycker. Har heller aldrig hört att det skulle vara nazist kopplat.

    Odin är super gulligt ju.

    Sen finns de säkert nån hund som heter så. Finns även hundar som heter Kalle o Oskar oxå. Säkert Vilhelm oxå
  • Fri 12 Jul 2019 13:14
    #9
    Lodjursungen skrev 2019-07-12 13:08:32 följande:

    Äsch. Är väl inget att bry sig om vad andra tycker. Har heller aldrig hört att det skulle vara nazist kopplat.

    Odin är super gulligt ju.

    Sen finns de säkert nån hund som heter så. Finns även hundar som heter Kalle o Oskar oxå. Säkert Vilhelm oxå


    Soldiers of Odin finns och börjar bli mer och mer kända. Efter 2015 är man dum om man väljer det namnet. Även innan också. Alla såna där fornnordiska gudanamn är lite...ptja...äh, skitsamma! Men man får ju tänka på barnet som ska bära namnet. Det är allt jag säger.
  • Fri 12 Jul 2019 13:18
    #10

    Om du gillar Freja kanske du gillar Frej? (min son heter det) utav dina förslag tycker jag bäst om Odin men Vilhelm är fint det med!

Svar på tråden Vilket av dessa namn?