• Anonym­isJ
    Fri 12 Jul 2019 13:39
    623 visningar
    6 svar
    6
    623

    TILL DIG SOM ÄR POLIS!

    Hejsan!

    Jag är en tjej på 18 år som ska börja andra året på gymnasiet (går om ett år). Jag går en djurlinje.

    Jag har så länge jag kan minnas alltid varit extremt intresserad av brott och kriminalitet. Har alltid varit väldigt nyfiken, kollat nyheterna, läst tidningar och böcker osv. Har alltid tyckt att poliserna gör ett så himla fint jobb i samhället, och jag blir riktigt ledsen när folk förstör för dom.

    Ett av mina största mål i livet är att utbilda mig till mordutredare. Problemet är att jag inte vet hur jag ska gå till väga, jag tycker inte man får fram rak och tydlig information på internet.

    Så, jag undrar om det finns folk här inne som jobbar som polis som skulle kunna berätta för mig hur jag ska gå till väga. Jag tror jag läste någonstans att jag först måste gå Polishögskolan och utbilda mig till polis, och att jag sen efter det kan ?jobba mig uppåt?. Men som sagt, hur ska jag gå till väga? Vad för krav är det? Vad måste jag ha för betyg och i vilka ämnen?

    Hur var utbildningen för er? Lätt/svårt? Vad är det bästa och sämsta med ert jobb?

  • Svar på tråden TILL DIG SOM ÄR POLIS!
  • Anonym (Hanna­)
    Fri 12 Jul 2019 14:41
    #1

    Det finns andra vägar en polishögskolan för att bli mordutredare. Men det är en krånglig omväg. Som polis finns det olika steg man måste ta. Först är man aspirant sen nånting annat och det ändras beroende på hur länge man jobbar som polis. Det jag känner som pluggar till polis säger att det är en fördel om man har arbetslivserfarenheter och inte kommer direkt från skolan. Har man haft en tuff uppväxt kan det vara till hjälp då man ser på de människor man möter på ett annat sätt man har en annan förståelse och det tror jag gör att man blir en bra polis. Börja redan nu träna inför fystesten. Har du haft psykiska problem om det så är sömnsvårigheter så nämn inte det vid intervjun. Har du dock blivit behandlad för det och det står i din journal är det dumt att ljuga.

    Kommer du inte in första gången så va lugn de flesta gör det inte. Ett tips kan vara att söka sig till försvaret ta varningen ge med i henvernöt eller lottakåren kan ge ett plus i kanten som visar att polisyrket är något för dig.

    Utbildningen verkar jätteintressant och rolig så jag önskar du all lycka till!

  • Anonym (????)
    Fri 12 Jul 2019 14:50
    #2
    Anonym (Hanna) skrev 2019-07-12 14:41:40 följande:

    ta varningen ge med i henvernöt


    ?
  • Fri 12 Jul 2019 14:54
    #3
    Anonym (????) skrev 2019-07-12 14:50:39 följande:

    ?


    Ta värvning, gå med i hemvärnet gissar jag ;)
  • Anonym (????)
    Fri 12 Jul 2019 14:55
    #4
    enola skrev 2019-07-12 14:54:48 följande:

    Ta värvning, gå med i hemvärnet gissar jag ;)


    Aaaaaah!! Tack!
  • Anonym (Hanna­)
    Fri 12 Jul 2019 16:13
    #5

    Hahahaha ja precis. Blir alltid knas när man skriver från mobilen

  • Anonym (M)
    Fri 12 Jul 2019 17:24
    #6

    Enklaste vägen är ju om du blir polis. Jobbar ett tag i yttre verksamhet där du får bra erfarenhet. Sök sen tjänst som utredare. Eftersom grova brott ofta är väldigt eftertraktat att jobba på så kan du behöva jobba som jourutredare eller mängdbrottsutredare innan du får utreda mord. Men även det är kul och man brukar få hjälpa till i mordutredningar eftersom det krävs mycket resurser i inledningsskedet. Det är dock inte som på film :)

    Du kan även komma in som civil utredare, de flesta är kriminologer. Men som polis har man större befogenheter.

Svar på tråden TILL DIG SOM ÄR POLIS!