• Sat 13 Jul 2019 20:40
    455 visningar
    10 svar
    10
    455

    Rimlig tidsåtgång för renovering

    Vi ska fixa ett rum på 14 kvm. Det som ska göras är:

    Riva golv

    Riva gammal tapet

    Flytspackla golv

    Spackla väggar

    Slipa väggar

    Måla väggar

    Lägga golv

    Sätta lister

    Vad är en rimlig tidsåtgång för ovanstående för en händig vuxen?

  • Svar på tråden Rimlig tidsåtgång för renovering
  • Anonym (sessa­n)
    Sat 13 Jul 2019 20:50
    #1

    Svårt att säga, beror väl på om den som ska utföra jobbet är helt ledig eller om man varvar jobb med renovering.

    Ska taket målas också? Man bör väl hinna med på en, en och en halv vecka. När man flytspacklar golv så ska väl det härda ett antal timmar också.

    Räkna med att det tar längre tid än vad man tror....

  • Sat 13 Jul 2019 21:06
    #2

    Han är helt ledig och barnfri. Det har tagit sex dagar att riva tapet och golv samt hälla flytspackel. Jag hade gissat att det skulle ta 8-10 dagar, men tänker att kvarvarande punkter tar mer än 4 dagar och behöver räkna om.

  • Anonym (14)
    Sat 13 Jul 2019 21:18
    #3

    Jag skulle gissat på 2 veckor.

    Men det beror ju på, finns allt material och verktyg eller behövs nåt köpas /beställas/skaffas? Kanske gubben behöver nån dags vila oxå? :)

    Räkna med 3 veckor så blir du inte stressad?

  • Sat 13 Jul 2019 22:06
    #4

    Det handlar ju om att kunna göra något som familj under semestern. Om 3 veckor är semestern slut.

    Kan någon ge en rimlig och konkretiserad uppskattning av de olika delarnas tidsåtgång?

  • Anonym (sessa­n)
    Sat 13 Jul 2019 22:25
    #5

    Du får kanske sänka förväntningarna på att det ska bli klart under semestern. Nu vet jag inte om ni har små barn men allt tar mycket längre tid om man har småbarn

  • Sun 14 Jul 2019 10:11
    #6

    Jag är bortrest med barnen för att inte hindra. Maken är alltså helt ledig och jobbar i en tom lägenhet.

  • Sun 14 Jul 2019 10:39
    #7

    Skulle tro minst två veckor totalt, närmare tre. Svårt att uppskatta per moment eftersom spackel etc måste torka innan nästa moment, målning kräver täckning av andra ytor, kanske nedmontering av lampor, element etc. sen grundfärg, 2-3 lager färg osv. Riva golv har jag ingen koll på, beror väl på hur golvet är, och sen ska det väl också slipas el dyl, ha underlägg etc innan själva golvet läggs.

  • Anonym (:D)
    Fri 19 Jul 2019 23:11
    #8

    24-32 arbetstimmar för yrkesmän.
    utan all erfarenhet och alla special verktyg dom har till sitt förfogande.
    säg gånger 2-3 tiden och då är det tid som du är i rummet och arbetar.

  • Mon 22 Jul 2019 09:43
    #9

    Tack för svar. Det är i princip klart nu. Lister ska sågas och fästas under dagen.

  • Mon 22 Jul 2019 17:30
    #10

    Tidsåtgång?

Svar på tråden Rimlig tidsåtgång för renovering