• Sun 14 Jul 2019 10:13
    9109 visningar
    102 svar
    102
    9109

    Pappa i vårdnadstvist

    Har nyligen hamnat i vårdnadstvist med mitt ex då jag har stämt henne för ensam vårdnad över våra barn.

    Skulle vara intressant att höra andra pappors historier från vårdnadstvister.

    Jag har under en längre tid försökt samarbeta med mitt ex om vårdnad och umgänge med barnen och de har gått väldigt upp och ner men nu har hennes agerande tillslut lett till att jag har inget annat val än att ta det till rätten för barnens skull.

  • Svar på tråden Pappa i vårdnadstvist
  • Sun 14 Jul 2019 16:51
    #11
    +2

    Oj, nästan alla myndigheter säger att de jobbar för barnets bästa och att de behandlar vårdnadshavare lika oavsett kön.

    Ingen studie eller egen statistik från myndigheterna verkar kunna visa på att de har rätt. Intrycket om motsatsen är överväldigande. Men arga föräldrar som övertalar/använder sina barn som ombud för att sabotera barnens relation och umgänge med det andra föräldern ökar i antal och orsakar stor sorg och lidande, helt onödigt dessutom. Vuxna människor ska klara sina skilsmässor, även jobbiga sådana, och skapa bästa möjliga uppväxt för små eller stora barn. Barn ska inte skiljas från en förälder och hela dennes släkt bara för att den andre föräldern gör allt i hemlig antipati för att förstöra för sin expartner.

    Domstolar har tidigare ofta i praktiken belönat umgängessabotage genom att ge vårdnaden till den förälder som inte samverkar med den andre utan hållit barnen hos sig.

    En liten ljusning juridiskt hände i vintras, kanske är läget bättre nu: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7195573

    Men socialtjänst, familjerätt m fl myndigheter verkar aktivt arbeta för att barn inte ska ha rätt till båda sina föräldrar om den ena föräldern manipulativt övertalar/undanhåller barn från den andre vårdnadshavaren.

    De har en naiv myndighetssyn i praktiken: Det ena könet är alltid gott, det andra är nog alltid olämpligt och barn kan inte påverkas av någon vuxen att säga att de bara vill vara hos den ena föräldern osv..

    Så var försiktig. Ha vittnen och gärna jurister med dig vid möten. Tro aldrig någonsin att myndigheterna behandlar dig rättvist och tycker i verkligheten värnar familjebandet pappa-barn.. Varmt lycka till. Rusta dig till tänderna.

    www.expressen.se/kultur/har-ar-en-smabarnspappas-stora-mardrom/&fbclid=IwAR0I28Vj1lDdzPYXneeC8dsxSXXEDTE5lOOJ5nwlm12dmclXSNvb1QLxnds

  • Sun 14 Jul 2019 17:41
    #12

    [quote=79758524][quote-nick]Drottningen1970 skrev 2019-07-14 15:50:46 följande:[/quote-nick]Nej så funkar det inte. Det är alltid barnens BÄSTA som ska vara avgörande inte barns VILJA. Stor skillnad. Och stor skillnad på om barnet är 3 eller 14.

    Hänsyn tas till barns önskan beroende på ålder och mognad.

    De flesta barn varken vill kan eller bör tvingas att välja mellan mamma och pappa.[/

    Håller helt med men verkligheten är inte alls som du beskriver, tyvärr. Hittar du någon utvärdering, statistik eller dokumenterad offentli egenkontroll av metod/resultat som pekar på att verklighetens myndigheter hanterar föräldrar jämställt? Barnen egen åsikt när de är över tolv år tillmäts mycket stor betydelse på ett överdrivet naivt sätt (ursäktas med att det är så obehagligt att verkställa domar - det sker i praktiken mycket sällan.

    Socialstyrelsen såg problemet för decennier och fick regeringens uppdrag att skriva en föreskrift om att lagarna ska tillämpas jämställt. De två socialchefer jag pratat med senaste året beklagar personalsituationen och tillstår att man därför knappt hinner följa regelverket - det finns så mycket att beakta.

  • Sun 14 Jul 2019 19:20
    #13
    Drottningen1970 skrev 2019-07-14 15:50:46 följande:

    Nej så funkar det inte. Det är alltid barnens BÄSTA som ska vara avgörande inte barns VILJA. Stor skillnad. Och stor skillnad på om barnet är 3 eller 14.

    Hänsyn tas till barns önskan beroende på ålder och mognad.

    De flesta barn varken vill kan eller bör tvingas att välja mellan mamma och pappa.


    Jag skrev om båda föräldrarna är lika bra
  • Sun 14 Jul 2019 19:56
    #14
    -1
    Giftskåneman skrev 2019-07-14 19:20:11 följande:

    Jag skrev om båda föräldrarna är lika bra


    Jag såg det. Och mitt svar kvarstår.
  • Sun 14 Jul 2019 21:21
    #15
    Barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 2 a § föräldrabalken).
    Hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av dess ålder och mognad.

    Barnets bästa har sitt ursprung i barnkonventionen 3:e artikeln och återspeglas i många olika Svenska lagar
  • Sun 14 Jul 2019 22:24
    #16
    sysop skrev 2019-07-14 21:21:13 följande:

    Barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 2 a § föräldrabalken).


    Hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av dess ålder och mognad.

    Barnets bästa har sitt ursprung i barnkonventionen 3:e artikeln och återspeglas i många olika Svenska lagar
    Ja, det är ju gott och väl med detta med barnens bästa. Ingen säger emot. Problemet är tolkningen - jurister och medicinare har haft invändningar mot just tolkningen och hur den ska tillämpas avseende barnens bästa.

    Socialstyrelsens m fl statliga myndigheter är svårtolkade och familjerätter och socialtjänster underbemannade och de kan knappt förklara sina metoder eller sina effekter. De läster inte på eller hänger med inom psykologin. I praktiken kommet de att lägga vuxenansvar på barn (f n fr o m 12 år, framöver sannolikt ännu yngre), eftersom de vill lyssna på barnet och stärka barnrätten på bekostnad av föräldrarätten. Jag hörde om detta härom veckan:

    Oroande rapport från Almedalen, det verkar som om farhågor besannas. Jag lyssnade på jämställdhetsminister Lundhagen och fyra kvinnor som i 45 minuter på scen menade att Barnkonventionen som kommande lag i Sverige borde innebära att 1) alla barn ska komma till tals och bli lyssnade och rejält trodda på, 2) de drog på scen i samtalen ett tjugotal exempel på psykiska övergrepp där pappa alltid var förövare och mamma och barn offer, 3) psykiska övergrepp och kränkningar ska nu bli straffbart, 4) de kloka kompetenta socialtjänsterna ska ges fler tvångsåtgärder att ta till avs psykisk misshandel, 5) jurister och medicinare har haft invändningar men det tyckte panelen var överdrivet..



    [img=undefined]
  • Mon 15 Jul 2019 00:16
    #17
    Rudbeckius skrev 2019-07-14 22:24:02 följande:
    Ja, det är ju gott och väl med detta med barnens bästa. Ingen säger emot. Problemet är tolkningen - jurister och medicinare har haft invändningar mot just tolkningen och hur den ska tillämpas avseende barnens bästa.

    Socialstyrelsens m fl statliga myndigheter är svårtolkade och familjerätter och socialtjänster underbemannade och de kan knappt förklara sina metoder eller sina effekter. De läster inte på eller hänger med inom psykologin. I praktiken kommet de att lägga vuxenansvar på barn (f n fr o m 12 år, framöver sannolikt ännu yngre), eftersom de vill lyssna på barnet och stärka barnrätten på bekostnad av föräldrarätten. Jag hörde om detta härom veckan:

    Oroande rapport från Almedalen, det verkar som om farhågor besannas. Jag lyssnade på jämställdhetsminister Lundhagen och fyra kvinnor som i 45 minuter på scen menade att Barnkonventionen som kommande lag i Sverige borde innebära att 1) alla barn ska komma till tals och bli lyssnade och rejält trodda på, 2) de drog på scen i samtalen ett tjugotal exempel på psykiska övergrepp där pappa alltid var förövare och mamma och barn offer, 3) psykiska övergrepp och kränkningar ska nu bli straffbart, 4) de kloka kompetenta socialtjänsterna ska ges fler tvångsåtgärder att ta till avs psykisk misshandel, 5) jurister och medicinare har haft invändningar men det tyckte panelen var överdrivet..

    [img=undefined]
    Från och med årsskiftet blir det förhoppningsvis lite lättare då barnkonventionen i sin helhet blir egen lag, även om det förutsätter att de som arbetar inom socialtjänst/familjerätt mm faktiskt lär sig att lagstiftningen även gäller dessa yrkeskategorier.

    Tyvärr så är det många socionomer och andra som lever efter att barnets bästa har likhetstecken med deras för stunden egna subjektiva uppfattning i en för stunden valfri fråga.

    Barnets bästa har tyvärr många gånger använts för att på felaktiga grunder driva en utveckling åt ett håll som man av andra kanske inte helt sunda skäl vill.

    Vad som menas med barnets bästa återfinns i 3:e artikeln och det är det som återspeglas i lagstiftningen men tyvärr så finns det allt för många hemsnickrade förklaringar på vad det är som är just barnets bästa.
  • Mon 15 Jul 2019 07:52
    #18
    +2
    sysop skrev 2019-07-15 00:16:37 följande:

    Från och med årsskiftet blir det förhoppningsvis lite lättare då barnkonventionen i sin helhet blir egen lag, även om det förutsätter att de som arbetar inom socialtjänst/familjerätt mm faktiskt lär sig att lagstiftningen även gäller dessa yrkeskategorier.

    Tyvärr så är det många socionomer och andra som lever efter att barnets bästa har likhetstecken med deras för stunden egna subjektiva uppfattning i en för stunden valfri fråga.

    Barnets bästa har tyvärr många gånger använts för att på felaktiga grunder driva en utveckling åt ett håll som man av andra kanske inte helt sunda skäl vill.

    Vad som menas med barnets bästa återfinns i 3:e artikeln och det är det som återspeglas i lagstiftningen men tyvärr så finns det allt för många hemsnickrade förklaringar på vad det är som är just barnets bästa.


    Barnkonventionen kommer inte att göra nån skillnad. Den larvigaste lagstiftning som nånsin genomförts. Totalt tandlös. Den innebär inte att man faktiskt MÅSTE göra någonting, utan endast att man ska visa att man BEAKTAT den. Störtlöjligt.
  • Mon 15 Jul 2019 09:47
    #19
    Drottningen1970 skrev 2019-07-15 07:52:04 följande:
    Barnkonventionen kommer inte att göra nån skillnad. Den larvigaste lagstiftning som nånsin genomförts. Totalt tandlös. Den innebär inte att man faktiskt MÅSTE göra någonting, utan endast att man ska visa att man BEAKTAT den. Störtlöjligt.
    Det blir intressant att se vad som kommer att hända, har du läst förarbetena?

    Sverige ratificerade barnkonventionen för 30 år sedan och införde den i olika lagar, man kan hoppas att det blir tydligare med en helt egen lag.

    Framtiden får utvisa om barnens rätt kommer att stärkas eller ej 
  • Mon 15 Jul 2019 09:56
    #20
    sysop skrev 2019-07-15 09:47:39 följande:

    Det blir intressant att se vad som kommer att hända, har du läst förarbetena?

    Sverige ratificerade barnkonventionen för 30 år sedan och införde den i olika lagar, man kan hoppas att det blir tydligare med en helt egen lag.

    Framtiden får utvisa om barnens rätt kommer att stärkas eller ej 


    Mig veterligen har de juridiska instanserna som uttalat sig avrått från att barnkonventionen ska bli lag just utifrån att det inte fyller nån praktisk funktion och blir omöjligt att praktisera i sin nuvarande form. Utbildningen jag fick i barnkonventionen betonar just det att det fortfarande är fritt fram att fatta beslut som inte är till det enskilda barnets bästa så länge man dokumenterar och visar att man BEAKTAT barnets bästa i enlighet med barnkonventionen. Således totalt meningslöst.
Svar på tråden Pappa i vårdnadstvist