• Sun 14 Jul 2019 14:24
    113 visningar
    6 svar
    6
    113

    kom ut för mina föräldrar.

    okej så för typ 5 minuter sen berättade jag för mina föräldrar att jag vill vara en kille istället för tjej (transsexuell) o deras svar va "vi får börja med bup, sen får vi ta det därifrån."

    e det positivt eller negativt?
    betyder detta att dem inte kommer acceptera mej som jag e?
    hur ska jag reagera?

  • Svar på tråden kom ut för mina föräldrar.
  • Anonym (Kompi­s)
    Sun 14 Jul 2019 14:30
    #1

    Jag tycker att det låter som att de vill ge dig hjälp att bena ut hur du ska gå vidare. Att ändra sin könstillhörighet kan innebära flera olika saker (namnbyte och ändring av juridiskt kön till operationer och hormoner och hela baletten) och det är bra att ta proffshjälp för att komma på vad som passar just dig.

    Vad bra att du berättade. Hoppas att det ordnar sig till det bästa för dig!

  • Anonym (Kompi­s)
    Sun 14 Jul 2019 14:38
    #2

    Och så tycker jag att du ska fråga dem dina sista två frågor i din trådstart. Bara de kan svara på det och det är viktigt för dem att få veta att du undrar. De blev kanske lite paffa och förstår inte riktigt vad du behöver få höra och veta.

    Det kan ta ett tag att få tid hos BUP, så ta hjälp av skolsköterska eller skolkurator under tiden. Du kan ta med dina föräldrar dit om det känns lättare att prata med dem tillsammans med någon utomstående.

  • Sun 14 Jul 2019 14:39
    #3

    Modigt av dig. Det kommer att gå bra. Du klarar det här, det kommer nog att hända många saker, så var beredd på att de som älskar dig helt mänskligt kommer att reagera. Att prata med Bup tycker jag verkar klokt. Alltid bra att få proffs med i lite större frågor.

    Ta inte åt dig på de snabba tätt jobbigt elaka kommentarer som kommer anonymt här. Kolla tidigare trådar så förstår du. Bry dig inte eller skratta åt dem, de har alla sorters egna problem och kunskapsnivåer.

    Du har hunnit fundera på detta länge, gissar jag. Det är nog inte så med dina föräldrar och övrig släkt och vänner. De kan ha sett dig på andra sätt än vad du känt inuti.

    De flesta av oss föräldrar vill ju att våra barn ska må bra och ha lagom med små och stora utmaningar. Vi kan bli väldigt oroliga, bete oss konstigt m m om vi känner att våra barn vill eller behöver ha hjälp. Vi har ju erfarenhet och vårdnadsansvar för våra barn, men vi vet ju verkligen inte allt här i världen.

    Varmt lycka till! Var tålmodig, försök ha någon att kramas hos (hoppas mamma och pappa kan komma ifråga). Ta reda på allt som går om ämnet, även vad de säger som redan tagit stora steg för att ändra sig och levt med detta.

    Styrkekram! Lycka till! Du är en fin och värdefull ung person.

  • Anonym (Tror de e rätt)
    Sun 14 Jul 2019 14:39
    #4

    Hej!

    Va modigt av dig att berätta detta för dina föräldrar vill jag börja med att säga! Heja dej!!!

    Sedan tror jag att detta e helt rätt väg att gå. Hur gammal e du?

    Inna man ändrar könet måste man gå till läkare å kurator/psykolog mm ganska många gånger för att ?utredda? saken. Att man e säker på vad man vill mm. Det e troligen en väldigt lång proces, så förberedd dig på att de kan ta tid att ?få igenom? men e detta något du vill så e de ju värt resan!

    Jag hoppas dina föräldrar, familj och vänner kommer stötta dig i detta. Men som sagt tror dina föräldrar gör rätt i att gå via bup.

    Önskar dej all lycka!

  • Anonym (Kompi­s)
    Sun 14 Jul 2019 14:50
    #5

    Menade så klart inte att du ska fråga dem hur du ska regera :) utan de två tidigare frågorna, om det är positivt eller negativt och om de kommer att acceptera dig som du är.

    Kram!

  • Anonym (K)
    Mon 15 Jul 2019 00:45
    #6

    Exakt vad är det med "att vara en kille" som du vill vara? Att klä sig och vara precis som man vill är inget man behöver "komma ut" med.

Svar på tråden kom ut för mina föräldrar.