• Anonym (Gravi­d och orolig­)
    Sun 14 Jul 2019 22:00
    1149 visningar
    2 svar
    2
    1149

    Kolposkopi och gravid?

    Jag fick nyligen besked att jag har lättare cellförändringar. Provet togs när jag var alldeles nygravid. Barnmorskan som tog provet trodde att jag skulle få mens eftersom jag var väldigt röd och irriterad och jag blödde också lite. Hon trodde att jag eventuellt skulle få ta om provet på grund av det.  Det visade sig sen att jag var gravid i v. 5 vid tillfället. Och att jag alltså har lättare förändringar.

    Nu har jag fått tid för kolposkopi. Vid tillfället kommer jag att vara i vecka 18. Finns det några risker med sådan undersökning vid graviditet? Jag läste mig till att det inte ska vara någon fara, men någon måste ju ha egen erfarenhet? Hur är det med blödning efteråt när man är gravid? Finns det eventuell risk för infektion? Jag är immunnedsatt och åker på de mest konstiga infektioner.

    Är det någon som vet?

  • Svar på tråden Kolposkopi och gravid?
  • Sun 14 Jul 2019 22:57
    #1

    Jag gjorde en kolposkopi i vecka 32-34. På mig tog läkaren även en biopsi. Dagen efter gick min slempropp och jag blev sjukskriven i liggläge eftersom att tappen var påverkad (kort, 9mm) Dom trodde att det hade med biopsin att göra.

    Själva kolposkopin är ju bara en undersökning där dom baddar tappen med jod och ättika (tror jag) för att se hur cellerna reagerar och det är säkert helt ok. Men hade jag kunnat spola tillbaka tiden så hade jag inte tillåtit en biopsi. Nu var ju jag visserligen längre gången och det kanske spelar roll i hur lättretad tappen är.

  • Anonym (Gravi­d och orolig­) Trådstartaren
    Sun 14 Jul 2019 23:21
    #2
    eemeliee skrev 2019-07-14 22:57:58 följande:

    Jag gjorde en kolposkopi i vecka 32-34. På mig tog läkaren även en biopsi. Dagen efter gick min slempropp och jag blev sjukskriven i liggläge eftersom att tappen var påverkad (kort, 9mm) Dom trodde att det hade med biopsin att göra.

    Själva kolposkopin är ju bara en undersökning där dom baddar tappen med jod och ättika (tror jag) för att se hur cellerna reagerar och det är säkert helt ok. Men hade jag kunnat spola tillbaka tiden så hade jag inte tillåtit en biopsi. Nu var ju jag visserligen längre gången och det kanske spelar roll i hur lättretad tappen är.


    Tack för svar! Någon biopsi kommer jag inte att göra under graviditeten. Jag har hört om alldeles för många där något gått snett under graviditet. Jag är klar med barn efter det här barnet, de är välkomna att ta vad de vill om så behövs, så att säga.
Svar på tråden Kolposkopi och gravid?