• Anonym (Sjukt­.)
    Mon 15 Jul 2019 16:05
    3607 visningar
    112 svar
    112
    3607

    Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!

    Måste få lite input!

    Min sambos syster är ensamstående och har ett barn som är 5 år.

    Hon är sjukskriven sedan ett år tillbaka för adhd, hon orkar inte jobba.

    Men ändå lever hon loppan varje dag, det är shoppingturer med vänner och sådär.

    Samtidigt som detta sker lämnar hon sin son på dagis varje dag från 8-17.

    Har egentligen inte reflekterat över detta alls tills idag då jag såg att hon satt i sin plantering (vi bor grannar hus till hus) och hennes son har jag inte sett på flera dagar.

    (Våra barn brukar leka tillsammans med andra grannbarn).

    Frågade då min sambo vart barnens kusin är och fick då av att hennes son går på sommardagis och kommer således inte vara ledig en enda dag i sommar.

    Tycker verkligen synd om honom, och hans mamma lämnar alltså honom hela dagarna medans hon åker och badar, solar osv.

    Hur hade ni tänkt över denna situationen?

  • Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!
  • Anonym (Blaha­)
    Mon 15 Jul 2019 17:32
    #21
    -3 +1
    Anonym (Sjukt.) skrev 2019-07-15 17:25:05 följande:
    Dagis har gjort två orosanmälningar tidigare.

    Hon är en mästare på att manipulera och prata.

    Första utredningen blev sonen omhändertagen en månad (2018).

    Han kom hem och sedan gjordes den andra i början av året, den lades ner utan insats i mars.

    Jag har gjort en orosanmälan som också lades ner tyvärr, fick massor av skit efter det från henne.
    Med all rätt.
    Sköt dig själv, barnet kanske har jättekul på dagis?

    Eller skulle du njuta av att se barnet tas ifrån henne? 
  • Anonym (Sjukt­.) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 17:34
    #22
    Anonym (Blaha) skrev 2019-07-15 17:32:00 följande:

    Med all rätt.

    Sköt dig själv, barnet kanske har jättekul på dagis?

    Eller skulle du njuta av att se barnet tas ifrån henne? 


    Varför skulle jag det?
  • Anonym (Snara­re)
    Mon 15 Jul 2019 17:38
    #23
    Fiona M skrev 2019-07-15 17:24:09 följande:

    Vad får du då för hjälp för att komma tillrätta med det?


    Bara psykologsamtal två gånger i månaden som inte hjälper ett dugg. Försökt plugga och försökt praktik, men det gick inte.
  • Mon 15 Jul 2019 17:44
    #24

    Jag kan ha fel, men jag tror att om man är sjukskriven så kräver försäkringskassan att barnen har dokumenterad barnomsorg i samma omfattning (behöver inte vara dagis, kan vara släkting etc också). Annars anser dom att om man är frisk nog att ta hand om barn så är man frisk nog att jobba.

    Kommunerna kan däremot ha andra regler, vilket då kan ställa till det då försäkringskassan kan neka ersättning.

    Lagen reglerar inte dessa tider, så därav har kommunerna rätt att sätta reglerna.

  • Anonym (super­mom)
    Mon 15 Jul 2019 18:28
    #25
    Anonym (Peter) skrev 2019-07-15 17:22:56 följande:
    Varför?

    Vanligtvis brukar man få ha i samma utsträckning som man jobbat, men inte under loven.
    För att jag och barnen har behov av det.
  • Anonym (-)
    Mon 15 Jul 2019 18:32
    #26

    Du borde ha sett barnet i helgen som var?

    Hon har adhd och borde kanske inte ha barn?

    Ni kanske borde ta hand om barnet?

  • Anonym (Jdjdb­)
    Mon 15 Jul 2019 18:33
    #27

    Jag har alltid haft mina barn på sommarförskola. Jag är arbetssökande och innan sjukskriven då jag låg på psyket för psykoser. Mina barn har det bättre där och blir mer stimulerade än att ligga hemma med mig i sängen. Nu går dom bara 4 timmar om dagen och jag rör mig inte från sängen på dom timmarna. Det är min psykiatriker som sagt att dom ska vara där och jag ska vila men FK bedömer annorlunda. Försöker plugga till körkort men är oftast för trött och somnar. Har starka mediciner och skulle inte orka ta mig till en lekpark heller. Barnen är 5 och 6 år

  • Anonym (tänk på barnen­)
    Mon 15 Jul 2019 18:35
    #28
    -1 +4
    Anonym (Sjukt.) skrev 2019-07-15 16:05:31 följande:

    Måste få lite input!

    Min sambos syster är ensamstående och har ett barn som är 5 år.

    Hon är sjukskriven sedan ett år tillbaka för adhd, hon orkar inte jobba.

    Men ändå lever hon loppan varje dag, det är shoppingturer med vänner och sådär.

    Samtidigt som detta sker lämnar hon sin son på dagis varje dag från 8-17.

    Har egentligen inte reflekterat över detta alls tills idag då jag såg att hon satt i sin plantering (vi bor grannar hus till hus) och hennes son har jag inte sett på flera dagar.

    (Våra barn brukar leka tillsammans med andra grannbarn).

    Frågade då min sambo vart barnens kusin är och fick då av att hennes son går på sommardagis och kommer således inte vara ledig en enda dag i sommar.

    Tycker verkligen synd om honom, och hans mamma lämnar alltså honom hela dagarna medans hon åker och badar, solar osv.

    Hur hade ni tänkt över denna situationen?


    Stackars baaaarn som får vara på dagis, det är lika bra vi orosanmäler majoriteten av Sveriges förädlrar
  • Mon 15 Jul 2019 18:36
    #29
    Anonym (Blaha) skrev 2019-07-15 16:57:25 följande:
    Utbränd?
    Jojo, en himla bekväm diagnos iaf om man inte orkar jobba.
    sånt här snack kommer oftast från människor som är bidragstagare själva, genom sig själv känner man andra

    majoriteten av utbrända eller sjuka människor fuskar naturligtvis inte
  • Anonym (J)
    Mon 15 Jul 2019 18:43
    #30
    Twinmom13 skrev 2019-07-15 17:44:06 följande:

    Jag kan ha fel, men jag tror att om man är sjukskriven så kräver försäkringskassan att barnen har dokumenterad barnomsorg i samma omfattning (behöver inte vara dagis, kan vara släkting etc också). Annars anser dom att om man är frisk nog att ta hand om barn så är man frisk nog att jobba.

    Kommunerna kan däremot ha andra regler, vilket då kan ställa till det då försäkringskassan kan neka ersättning.

    Lagen reglerar inte dessa tider, så därav har kommunerna rätt att sätta reglerna.


    Har fått för mig att det beror på anledningen till sjukskrivning och vilken typ av jobb du har. Vi säger att du har ett jobb där du måste använda bägge händerna, du skadar den ena och kan alltså inte utföra ditt arbete alls. Du blir sjukskriven på heltid. Däremot kan du utan problem ta hand om ditt barn med en hand. Låter helt absurt att man ändå skulle tvingas ha barnet på förskola 8-17 då.
Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!