• Anonym (Sjukt­.)
    Mon 15 Jul 2019 16:05
    3618 visningar
    112 svar
    112
    3618

    Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!

    Måste få lite input!

    Min sambos syster är ensamstående och har ett barn som är 5 år.

    Hon är sjukskriven sedan ett år tillbaka för adhd, hon orkar inte jobba.

    Men ändå lever hon loppan varje dag, det är shoppingturer med vänner och sådär.

    Samtidigt som detta sker lämnar hon sin son på dagis varje dag från 8-17.

    Har egentligen inte reflekterat över detta alls tills idag då jag såg att hon satt i sin plantering (vi bor grannar hus till hus) och hennes son har jag inte sett på flera dagar.

    (Våra barn brukar leka tillsammans med andra grannbarn).

    Frågade då min sambo vart barnens kusin är och fick då av att hennes son går på sommardagis och kommer således inte vara ledig en enda dag i sommar.

    Tycker verkligen synd om honom, och hans mamma lämnar alltså honom hela dagarna medans hon åker och badar, solar osv.

    Hur hade ni tänkt över denna situationen?

  • Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!
  • Anonym (J)
    Tue 16 Jul 2019 10:09
    #41
    Anonym (Förskollärare och mamma) skrev 2019-07-16 10:02:14 följande:

    I kommunen jag arbetar som förskollärare skall vi automatiskt göra en anmälan till socialtjänsten om ett barn inte haft 4 sammanhängande veckor ledigt under senaste året. Det måste inte ske på sommaren men när barnet gått 11 månader utan 4 veckors sammanhängande ledighet måste de ske.

    Barn har rätt till ledighet.


    Var ju det sjukaste jag har hört. Räcker ju med att man som förälder är ensamstående och inte har möjlighet att ta ut fyra veckors sammanhängande semester för att ni ska göra en anmälan då?
  • Anonym (Blaha­)
    Tue 16 Jul 2019 10:35
    #42
    Kramklubba skrev 2019-07-16 10:07:58 följande:
    Barnet har väl en pappa? Det är enkelt. Pappan kan ha barnet. Alla barn har en pappa om han inte är död. 100 % av befolkningen, ja förutom Jesus då.
    Det kanske är en semesterflirt i Långtbortistan, en Mr X.
  • Anonym (Somma­rlov)
    Tue 16 Jul 2019 10:38
    #43
    Anonym (Förskollärare och mamma) skrev 2019-07-16 10:02:14 följande:

    I kommunen jag arbetar som förskollärare skall vi automatiskt göra en anmälan till socialtjänsten om ett barn inte haft 4 sammanhängande veckor ledigt under senaste året. Det måste inte ske på sommaren men när barnet gått 11 månader utan 4 veckors sammanhängande ledighet måste de ske.

    Barn har rätt till ledighet.


    I vår kommun gör vi regelbundet orosanmälan på alla barn. Vi tycker att det är säkrast så att inget barn som far illa ska missas.
  • Anonym (S)
    Tue 16 Jul 2019 10:42
    #44
    Gameofthrones skrev 2019-07-15 22:55:10 följande:

    Det är mkt fördelar ha barn på dagis / dagmamma.

    Oavsett hur situationen är, just i detta fall som du beskriver är det bara en fördel för barnet.

    Barnet får mat och lek och gillar vara på dagis. Vid en arbetslöshet så kan det vara svårt ekonomiskt. Barn som äter frukost, lunch, mellis och middag. Det är ganska mkt och barn som behöver aktivitet.

    Visst är det konstigt och se shopping, fika och vara hemma. Att mamman kanske inte är hundra % ärlig kanske i situationen. Så får barnet må bra ett tag på somnsrdagis. Det kanske är barnets trygg zon just där. Jag vet inte vad dem har för relation. Men barn brukar faktiskt se dagis och skola som en trygghet. I många fall är det så.

    Mina barn älskar sommarfritids. Dem får gå och jag ser till att dem får ett bra sommarlov med.

    Jag ville aldrig vara hemma som barn jag var otrygg hemma. Skolan var min räddning.


    Precis vad jag tänkte. Nu slapp jag skriva det, tack. 
  • Anonym (Peter­)
    Tue 16 Jul 2019 10:43
    #45
    Kramklubba skrev 2019-07-16 10:07:58 följande:

    Barnet har väl en pappa? Det är enkelt. Pappan kan ha barnet. Alla barn har en pappa om han inte är död. 100 % av befolkningen, ja förutom Jesus då.


    Har du missat att ganska många män skiter i sitt ansvar?
  • Anonym (S)
    Tue 16 Jul 2019 10:43
    #46
    Anonym (N) skrev 2019-07-16 07:28:27 följande:

    Förjävligt, både det hon gör mot barnet och att hon inre vill jobba.

    Han kan väl vara med er?


    Vill inte jobba?
    Det vet ju inte du ett dugg om, du sitter ju bara och spekulerar om en människa du inte vet ett skit om.
    Lågt. 
  • Anonym (S)
    Tue 16 Jul 2019 10:45
    #47
    Kramklubba skrev 2019-07-16 10:07:58 följande:
    Barnet har väl en pappa? Det är enkelt. Pappan kan ha barnet. Alla barn har en pappa om han inte är död. 100 % av befolkningen, ja förutom Jesus då.
    Det är ingen dum ide, vart är pappan i allt det här?
  • Anonym (N)
    Tue 16 Jul 2019 10:50
    #48
    -1
    Anonym (S) skrev 2019-07-16 10:43:34 följande:

    Vill inte jobba?

    Det vet ju inte du ett dugg om, du sitter ju bara och spekulerar om en människa du inte vet ett skit om.

    Lågt. 


    Verkar inte gå någon nöd på henne. Hon flänger ju runt på stranden och annat. Borde istället arbetsträna.
  • Anonym (S)
    Tue 16 Jul 2019 10:56
    #49
    Anonym (N) skrev 2019-07-16 10:50:18 följande:
    Verkar inte gå någon nöd på henne. Hon flänger ju runt på stranden och annat. Borde istället arbetsträna.
    Det är människor som dig som jag kan önska ohälsa på så du kanske kan utveckla förståelse och en kunskap som du idag helt verkar sakna.
    Å andra sidan så kanske du redan har ohälsa och det är därför du finner nöje i att sitta och svartmåla en annan människa?
  • Anonym (Fyyy)
    Tue 16 Jul 2019 10:57
    #50

    Fyfan! Vissa borde anmälas till socialen. Barn behöver också semester. I Göteborg i alla fall krävs arbetsintyg gällande plats på sommarförskola, allt annat nekas. Om ett barn trots allt behöver vara på sommarförskola pga att föräldern/föräldrarna inte får godkänd semester så bör barnet ha en sammanhängande semester någon annan gång under året. Jag hade gjort en anonym anmälan för så ska det inte få gå till!

Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!