• Anonym (Sjukt­.)
    Mon 15 Jul 2019 16:05
    3606 visningar
    112 svar
    112
    3606

    Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!

    Måste få lite input!

    Min sambos syster är ensamstående och har ett barn som är 5 år.

    Hon är sjukskriven sedan ett år tillbaka för adhd, hon orkar inte jobba.

    Men ändå lever hon loppan varje dag, det är shoppingturer med vänner och sådär.

    Samtidigt som detta sker lämnar hon sin son på dagis varje dag från 8-17.

    Har egentligen inte reflekterat över detta alls tills idag då jag såg att hon satt i sin plantering (vi bor grannar hus till hus) och hennes son har jag inte sett på flera dagar.

    (Våra barn brukar leka tillsammans med andra grannbarn).

    Frågade då min sambo vart barnens kusin är och fick då av att hennes son går på sommardagis och kommer således inte vara ledig en enda dag i sommar.

    Tycker verkligen synd om honom, och hans mamma lämnar alltså honom hela dagarna medans hon åker och badar, solar osv.

    Hur hade ni tänkt över denna situationen?

  • Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!
  • Marie7
    Tue 16 Jul 2019 15:45
    #61

    Håller med skrivare ovan "barn har rätt till ledighet". Läs barnkonventionen. Jag hade oxå reagerat STARKT på detta. Stackars barn. Och ja jag säger stackars barn. Jag arbetar på förskola sedan 25 år tillbaka och vet vad sommarförskola menas. Förvaring. Förr i tiden kunde man åka till någon poolanläggning eller sjö, men sådant existerar inte i dag. Ett barn har rätt till ledighet oavsett om föräldern är ledig eller sjukskriven. Du gör rätt i som reagerar. Sen om mamman är olämplig som förälder kanske det finns någon närstående som kan ta hand om barnet en tid? Säger inte att man ska ta barnet från mamman utan mer hjälpa henne OCH barnet.

  • Marie7
    Tue 16 Jul 2019 15:47
    #62

    Ett tillägg: såg att du var "släkt" till barnen. Finns inte möjligheten att barnet kan vara hos din sambo och dig ett tag nu på sommaren? Din sambo är ju trots allt barnets morbror...

  • Gameof­throne­s
    Tue 16 Jul 2019 15:58
    #63
    Anonym (Folk är inte kloka) skrev 2019-07-16 15:23:24 följande:

    Du verkar inte helt normal som bara går efter ditt eget tyckande och inte kan sätta sig in i vad som exempelvis är bäst för en familj eller vad barnet trivs med.

    Mina barn går 9-18.30 året om även sommarfritids för att vi jobbar så. Driver eget och sommarn är dessutom högsäsong. Och jag kan lova dig att barnen har det bättre på fritids än att sitta och Uggla på firman en hel dag och då stirra på en dator eller padda i tio timmar.


    Håller fullkomligt med. Mina barn älskar sommarfritids, jag jobbar för jag måste. Vi värdesätter sommardagis / fritids. <3

    barnvakt har vi slutat med.

    Kollo är väl nästa steg.
  • Anonym (Folk är inte kloka)
    Tue 16 Jul 2019 16:23
    #64
    Marie7 skrev 2019-07-16 15:45:21 följande:

    Håller med skrivare ovan "barn har rätt till ledighet". Läs barnkonventionen. Jag hade oxå reagerat STARKT på detta. Stackars barn. Och ja jag säger stackars barn. Jag arbetar på förskola sedan 25 år tillbaka och vet vad sommarförskola menas. Förvaring. Förr i tiden kunde man åka till någon poolanläggning eller sjö, men sådant existerar inte i dag. Ett barn har rätt till ledighet oavsett om föräldern är ledig eller sjukskriven. Du gör rätt i som reagerar. Sen om mamman är olämplig som förälder kanske det finns någon närstående som kan ta hand om barnet en tid? Säger inte att man ska ta barnet från mamman utan mer hjälpa henne OCH barnet.


    Öh.. mina barn går på sommarfridids och sommarförskola och vi får veckoschema med alla aktiviteter och jag kan tala om för dig att det är bad, bowling djurpark och en massa andra roliga utflykter. 
    Så jo det är roligare än att vara ledig och tvingas vara med mig på jobbet nio timmar om dagen. 
  • Anonym (Folk är inte kloka)
    Tue 16 Jul 2019 16:23
    #65
    Marie7 skrev 2019-07-16 15:45:21 följande:

    Håller med skrivare ovan "barn har rätt till ledighet". Läs barnkonventionen. Jag hade oxå reagerat STARKT på detta. Stackars barn. Och ja jag säger stackars barn. Jag arbetar på förskola sedan 25 år tillbaka och vet vad sommarförskola menas. Förvaring. Förr i tiden kunde man åka till någon poolanläggning eller sjö, men sådant existerar inte i dag. Ett barn har rätt till ledighet oavsett om föräldern är ledig eller sjukskriven. Du gör rätt i som reagerar. Sen om mamman är olämplig som förälder kanske det finns någon närstående som kan ta hand om barnet en tid? Säger inte att man ska ta barnet från mamman utan mer hjälpa henne OCH barnet.


    Öh.. mina barn går på sommarfridids och sommarförskola och vi får veckoschema med alla aktiviteter och jag kan tala om för dig att det är bad, bowling djurpark och en massa andra roliga utflykter. 
    Så jo det är roligare än att vara ledig och tvingas vara med mig på jobbet nio timmar om dagen. 
  • Marie7
    Tue 16 Jul 2019 16:32
    #66

    Då bor du knappast i stor Stockholm!

    Alla har vi rätt till olika åsikter. Min är att det är sjukt att låta sitt barn gå på förskolan året om utan ledighet. LÄS BARNKONVENTIONEN!

  • sextio­talist
    Tue 16 Jul 2019 16:40
    #67
    Marie7 skrev 2019-07-16 16:32:37 följande:

    Då bor du knappast i stor Stockholm!

    Alla har vi rätt till olika åsikter. Min är att det är sjukt att låta sitt barn gå på förskolan året om utan ledighet. LÄS BARNKONVENTIONEN!


    Att ha åsikter om hur folk lägger upp sitt liv, det får man absolut ha, men att orosanmälan om för att man har olika åsikter.
    Jag kan absolut se det olämpliga i att ha barnen, året runt 50 timmar i veckan på fritids och dagis är absolut inte bra.
    För många är det kanske en verklighet för att få livet att gå runt. Tänk den ensamstående mamman som pluggar för att få ett arbete och är tvungen att arbeta under sommaren för att få ekonomin att gå runt, saknar kanske ett nätverk som kan avlasta, skulle du orosanmäla henne?
    Barnkonventionen säger att har rätt till lek, vila och fritid (artikel 31). Även om barnet är på fritids/dagis så upprätts barnkonventionen detta. Barnet få leka, får vila och har faktiskt även fritid. Den artikeln är ju för att hindra barnarbete.
  • Gameof­throne­s
    Tue 16 Jul 2019 16:49
    #68

    Många glömmer att det är nödvändigt och ha sommaröppet.

    Jag tror inte att människor har råd med frukost, lunch, middag och aktiviteter. För dem som är arbetslösa. ( sagt så i föregående tråd) Då är det bättre gå på sommaedagis. Det finns människor som är arbetslösa av olika skäl /anledning. En del tror jag utnyttjar denna situation med arbetslöshet få bidrag mm. Sen finns det människor som jobbar som behöver ha denna tjänst till sina barn. Det finns också människor som är lediga har semester och sätter sina barn på fritids iallafall. Det kanske finns anledning till det med.!? Vad vet jag?!

    Man ska ta hänsyn till det som är rätt. Jag som mamma gör för mina barn så värdesätter jag det val som finns istället vara hemma och uggla framför datorn tv så har barnen ett socialt liv som nog alla behöver. Jag vet själv hur det var när man var liten själv mina föräldrar var aldrig hemma fick vara hemma själv. Inga kompisar många var ute på kollo, semester eller på fritids.

    En del har fan inte nog råd med kollo. Även till föräldrar som jobbar. Vet ni vad det kostar? Jag vet att man söker i god tid, gratis kollo finns, osv. Det handlar mkt om hur sina barn är endel kan ju inte vara självständiga, vara utan sina kompisar, inte sova borta. mm.

  • Anonym
    Tue 16 Jul 2019 16:58
    #69
    Anonym (Blaha) skrev 2019-07-16 15:18:29 följande:

    Är det så i fallet inlägg #50 tycker du?

    För det var det jag kommenterade.

    Att det kan vara befogat i andra fall säger jag inget om.


    Inlägg #50 kommenterar ts, om det finns skäl att göra en eventuell orosanmälan anonymt vet vi inte.
  • Gameof­throne­s
    Tue 16 Jul 2019 19:10
    #70

    Vi har en bra kommunikation med dagis, fritids. Vi vill ha en bra kommunikation med personal. Det blir inga konstigheter. Det händer nångång att man kommer sent då ringer jag till personalen. Allt hänger på jobbet och trafiken. Vi är aldrig sena till dagis / fritids. Barnen som går i skolan har skolplikt såsom vi har jobb och sköta. Komma i tid.

    Just av detta så har jag en sån respekt för personalen. Dem bllr glada över ett samtal. Det gör inte många andra föräldrar.

    Jag älskar personalen, vi ger alltid sommarpresenter, eller julklappar till alla, gympalärare, pedagoger, lärare. Samt dagispersonal. Dem är med våra barn uppskattar man personal och dem uppskattar oss så är det plus. Vi ger alltid våra barn en riktigt sommarlov, sova tills man vaknar, Ipad, gaming, umgås, familjespel, promenader, bada, bada, resa, umgås är det bästa.

    Det kommer alltid och finnas människor som lämnar sina barn sådär. Det finns alltid anledning.

Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!